Citat:
Ursprungligen postat av
godhetsaposteln
Lars Bern (ny för mig) gör en väldigt bra analys om bakgrund, motiv och agerande av Annies intriger i detta youtubeklipp.
https://www.youtube.com/watch?v=Kishp6AIfMA Klippet är 17 minuter långt men väldigt bra så titta om du har tid och intresse.
Han pekar bland annat på att det antagligen handlar om storhetsvansinne och att den uppkomna situationen är igentligen Jakob Wallenbergs ansvar som pushat för fjamåt. Titta gärna och kom med synpunter.
Jag håller med Lars Bern om att Lööfs olika manövrer syftar till att hon själv ska bli statsminister.
* Det egendomliga kravet att MP ska sitta med i en "alliansregering" hade som enda syfte att tvinga bort Kristersson som statsministerkandidat. Lööfs försäkran att "Ulf Kristersson är min statsministerkandidat" var 100% hyckleri.
* Den omöjliga kravlistan har som syfte att omöjliggöra en regering ledd av Löfven. Inte nödvändigtvis därför att sossarna skulle säga nej, men därför att V garanterat kommer att göra det, och V:s röster behövs också om Löfven ska kunna bilda regering (C + L räcker inte).
Avsikten med Lööfs manövrer är att tvinga fram en situation där de andra partierna tvingas välja mellan någon slags "mittenregering" ledd av Lööf och ett extraval.
Däremot tror jag inte på någon Bilderbergkonspiration. Lööf är fullt kapabel att intrigera utan andras hjälp.