Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-01, 00:49
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag söker en ordbehandlare som är typ helt kantfri. Den skall alltså vara typ som en ruta så hela ytan är skrivbar.
Vill få bort verktygsfältet där uppe etc. Det närmaste jag kommer är typ wordpad.

Går det att få google doks att se ut så? Gillar google doks då det sparar allt som skrivs.
Citera
2018-12-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Jag söker en ordbehandlare som är typ helt kantfri. Den skall alltså vara typ som en ruta så hela ytan är skrivbar.
Vill få bort verktygsfältet där uppe etc. Det närmaste jag kommer är typ wordpad.

Går det att få google doks att se ut så? Gillar google doks då det sparar allt som skrivs.

https://ia.net/writer

iA Writer är nog det bästa.
Citera
2018-12-01, 01:03
Medlem
Varför vill du göra dig av med menyraden och verktygsraden? Utan dem tycker jag att ordbehandlaren blir tämligen svår att använda, åtminstone till lite mer avancerade saker som kräver diverse verktyg/menyval.

Det enda jag kommer på för att praktiskt lösa ditt "problem" är att du försöker ändra inställningarna i den ordbehandlare du har. Det kan vara något du gör i något menyval med namn i stil med "Inställningar" men det kan också vara något du åstadkommer genom att högerklicka på en passande yta.

Om dit problem är att du tycker du har för liten ta att skriva på, och därmed måste hålla på att scrolla mycket så kan en lösning vara att du köper en skärm till. Det borde gå att koppla flera skärmar till en modern dator, men möjligen kan ditt grafikkort inte hantera mer än en skärm, och då måste du köpa ett grafikkort till. Själv sitter jag ibland med en extern skärm kopplad till min laptop, och det funkar hur bra som helst. Vid ett tillfälle kopplade jag dessutom in min TV som extern skärm, så jag hade då min "vanliga" externa skärm till vänster om laptopen, laptopen framför mig och TV:n till häger om laptopen. Det krävdes att jag höll koll på vilken skärm jag senast såg muspekaren på, för det var inte lätt att hitta den om jag tappade bort den...
Citera
2018-12-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

WriteMonkey
https://writemonkey.com/download.php

Detta är alltså endast ett helt vitt fönster. Finns väl några specialkommandon om du vill få fram formatering.

Btw, ett tips för framtiden är att lära dig engelska. Det är betydligt enklare att hitta information via google om du kan engelska. Det tog mig ca 15 sekunder att hitta programmet i fråga.
Citera
2018-12-01, 10:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Du har två alternativ.
Men först ska du veta att din skärms proportioner inte stämmer överens med ett A4s. Apple hade dock på 90-talet en sån skärm (svart-vit) som var åt det hållet.

1) Klicka på den gröna ”maximerings-knappen” i programfönstrets övre vänstra hörn. Då ”försvinner” menyraden. Vill du komma åt menyraden igen för du upp muspekaren till skärmens överkant. Vill du konstant se menyraden igen klickar du på den gröna knappen.

2) Vill du slippa skrolla så zoomar du (”förminskar”) dokumentet så att det (en sida) syns i hela dess höjdled.

Beträffande verktygsfältet så bör du kunna anpassa det så att det visar färre verktyg och på så sätt tar upp mindre plats. Eventuellt bör du kunna dölja verktygsfältet helt.
Leta i programmets inställningar.

Du skriver ”WordPad” som är ett windowsprogram, men postar frågan under ”Mac OS”.
Till macen medföljer en enklare ordbehandlare som heter ”Textredigerar” som matchar (och mer därtill vad jag minns) WordPad. Du bör också ha Pages som är Apples egen odbehandlare (inte lika kompetent som Word men som räcker långt).
Citera
2018-12-01, 21:18
Medlem
systems avatar
Textredigeraren.

I inställningar bestämmer du hur programmet ska bete sig, men annars flippar du lätt mellan formaterad och oformaterad text med cmd-shift-T.

Jag har själv satt mitt program till oformaterat per default och använder det väldigt ofta.
Citera
2018-12-12, 02:07
Medlem
Littons avatar
Emacs

Vim
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem