Citat:
Ursprungligen postat av
loquo
Sverige har lite att lära från Spanien, spanjorerna verkar inte dalta med kriminella utan dom skall bakom lås och bom.
Det kan variera lite, men om spansk polis verkligen vill ha dig bakom galler så hamnar du där, eller i en grav, om de får tag i dig. Men om det är utländsk polis som vill ha tag i dig kan spansk polis "inte hitta dig" så länge du sköter dig i Spanien. Men om du missköter dig i Spanien kan du räkna med att bli utlämnad till det land som vill ha dig illa kvickt...
Jag minns två fall från när jag bodde i Spanien: ett försök till bankrån och ett försök till statskupp. Bankrånet sket sig väldigt fort av någon anledning jag glömt, och polisen hann komma till platsen, varpå rånet degenererade till en gisslansituation där de tre (?) rånarna höll bankpersonalen och en del kunder som gisslan. Polisen kallade in militärens prickskyttar, och sedan tog det några minuter så var två av rånarna döda och den tredje gav upp.
Vad gäller statskuppen var det ungefär samma agerande: kuppmakarna fick inte det stöd de hade räknat med, och inom några timmar var spanska parlamentet omringat av stridsvagnar. Så småningom dömdes de ansvariga för kuppförsöket till ordentliga fängelsestraff. Jag minns inte hur lång tid de skulle sitta, men medan högsta hönset bland kuppmakarna satt inne skulle en av hans söner prästvigas. Kuppmakaren fick 48 timmars permis (säkerligen bevakad, jag har svårt att tänka mig något annat) för att närvara vid ceremonin, men han fick också veta att om han var sen att komma tillbaka till fängelset så kunde han lika gärna inte komma alls: Spanien skulle helt enkelt leta efter honom tills de hittade honom, och när han väl hittades skulle han avrättas utan rättegång....