2018-11-20, 16:52
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är säkert ingen större fara.
Brukar i de flesta fall gå tillbaka av sig själv.
Har du försvagat immunförsvar eller diabetes?
Växer den ska du givetvis gå till läkare om du är orolig.

Har inget försvagat immunförsvar eller diabetes.

Anledningen till att jag blir sjukt orolig för det värsta är för att jag enligt min omgivning har genomgått en personlighetsförändring senaste två åren. Försöker att inte tänka på det värsta men jag vet att en del tumörer som sitter vid hinnan brukar visa på en förändring på personlighet.

Har även senaste 6 månaderna haft svårt med minnet och kognitivt tänkande. Kan glömma t.ex. att hänga tvätten 1 min efter att jag bestämt mig för att göra det. Sedan kommer jag på det dagen efter. Detta har hänt några gånger. Bara gör att ge ett exempel utav flera.

Edit: Bestämde mig faktiskt för 2 månader sen för att göra en neuropsykiatrisk utredning men har inte orkat boka tid för det. Nu när jag märkt av en böld så vet jag inte vad jag ska tro.
Senast redigerad av liarsenic 2018-11-20 kl. 16:54.
Citera
2018-11-20, 17:04
Medlem
emotallts avatar
Är knölen rörlig eller fast? Lattrorliga brukar vara fetansamlingar och mer allvarliga saker som tumörer brukar vara fasta. Ingen panik! En läkare måste undersöka så vet de med en gång.
Citera
2018-11-20, 17:10
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotallt
Är knölen rörlig eller fast? Lattrorliga brukar vara fetansamlingar och mer allvarliga saker som tumörer brukar vara fasta. Ingen panik! En läkare måste undersöka så vet de med en gång.

Knölen är helt fast, inte alls rörlig. Samtidigt känns det precis som övriga delar av huvudet i "känsla". Alltså att det inte är något mjukt som en finne utan att det kommer underifrån.

Jag känner alltså mitt kranium när jag rör på bölden.
Citera
2018-11-20, 17:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Jag har fått ett svar ang det problemet och har tagit medicin för det. Har haft det problemet med finnar i bakhuvudet sen jag var ca 10år och det är kroniskt.

Denna knöl som är vid hjässan är inte en finne/inflammerad hårsäck. Har haft det problemet i bakhuvudet sen flera år tillbaka, som sagt. Tror jag kan känna skillnaden.

Har googlat lite, läst lite om fettknölar. Hur kan man känna att det är en fettknöl? Någon som vet vad man ska leta efter?

Du kan vara något på spåren. Doktor Ferdinand Lundkvist har rett ut det där i ett avsnitt av TV-doktorn. En transkription finns här: http://turderland.nu/material/himlaradio/radio2/radiodoktorn.html

Citat:
Kroppen måste tillföras mycket fett. Utan fett blir man tunn och smal och så småningom försvinner man. Fett uppdelas i två grupper, småfett och fettfett. Till småfettet hör bacon, sill, såser, öronvax, mönja och chokladcigaretter. Till fettfettet hör kokosfett, isterbuk, torrostron, träningsvärk samt alla pumafetter.

Hjärnan har en otrolig förmåga att ta emot hur mycket fett som helst, så ät så mycket du kan. Skulle det bli fett över så bildas det reserver av fett som små kulor uppe på huvudet. Du kan [ta] en kniv och skära upp dom, så får du se vilket fint fett det är. Allt fett som blir över bildar underlag för motståndskraft mot alla sjukdomar, till exempel malaria, spanska sjukan, gasol i knäna, difteri, Rank Xerox, galopperande hålfot, fistlar, papyrus. etcetera. Själv äter jag mycket fett, och jag kan gå omkring här på sjukhuset och folk nyser mig rakt i ansiktet utan att jag blir sjuk. Och god kondition får man automatiskt. Skulle du till exempel vilja klättra upp i ett träd så är det inga problem.
Citera
2018-11-20, 18:04
Medlem
emotallts avatar
Citat:
Knölen är helt fast, inte alls rörlig. Samtidigt känns det precis som övriga delar av huvudet i "känsla". Alltså att det inte är något mjukt som en finne utan att det kommer underifrån.

Jag känner alltså mitt kranium när jag rör på bölden.

Ingen panik, men ring till Vårdcentralen imorgon bitti så får du beskriva allt för en sjuksköterska som kommer att lotsa dig vidare.
Annars får du redan ikväll slå en signal till Vårdupplysningen, deras operatörer kan alla bra mkt mer än alla har inne på forumet.
Som sagt, behöver inte vara något allvarligt men bra att snabbt få en undersökning. Kan vara bra att spara tid.
Citera
2018-11-20, 21:26
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotallt
Ingen panik, men ring till Vårdcentralen imorgon bitti så får du beskriva allt för en sjuksköterska som kommer att lotsa dig vidare.
Annars får du redan ikväll slå en signal till Vårdupplysningen, deras operatörer kan alla bra mkt mer än alla har inne på forumet.
Som sagt, behöver inte vara något allvarligt men bra att snabbt få en undersökning. Kan vara bra att spara tid.

Ska ringa in imorgon. Hoppas på det bästa. Tacksam för alla svar.
Citera
2020-11-11, 13:36
Avslutad
Citat:
Ska ringa in imorgon. Hoppas på det bästa. Tacksam för alla svar.

Vad visade det sig att det var. Jag har exakt samma sak som du beskriver just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in