2006-02-16, 19:32
Medlem
Har funderat en hel del på krock-säkerheten i bussar. Själv bor jag i Södertälje och åker buss varje dag.

Statsbussarna har inget säkerhetsbälte och vid en krock så skulle antagligen samtliga passagerare flyga framåt (läs flyga runt i bussen)

Detta skulle man kunna lösa genom att vända på alla säten, så att man åker baklänges. Om då en krock skulle uppstå så fångar ju sätet upp kroppen och förhoppningsvis så sitter man kvar, man kommer iallafall inte att flyga runt.

Vad tror ni om denna iden?
Citera
2006-02-16, 19:35
Medlem
Tacoritzs avatar
Varför har inte tåg, flygplan eller bilar bakåtvända stolar?
Du skulle bara veta hur mycket folk som kan åka framlänges men som spyr såfort dom ser dom bakåtvända sätena. Placebo så det skriker om det men många mår tydligen pyton om dom inte rör sig åt rätt håll.
Citera
2006-02-16, 20:11
Medlem
Realizts avatar
man har ju ryggen på ett säte framför sig som kan stoppa en flygtur även om man sitter framåtvänd. Men svaret är nog att farliga bussolyckor är så ovanliga att man inte vill offra komforten. Många blir illamående av att åka baklänges. Bussens vikt gör också att den inte tvärstannar vid normala krockar, så risken för passagerarna är lägre än i vanlig perosnbil.
Citera
2006-02-19, 14:17
Medlem
Precis som Realizt säjer blir det sällan våldsamma krockar med stadsbussar (för passagerarna). Det hela handlar om rörelsemängden, bussens vikt och hastighet. Det hela blir däremot värre om bussen välter då du inte har något som skyddar passagerarna. Det är därför långfärdsbussar oftast har säkerhetsbälten då vält olyckor är vanligare i högre hastigheter och utanför städer.
Citera
2006-02-19, 14:19
Medlem
Balthazaer-s avatar
Krocksäkerheten är mycket bättre med bakåtvända säten, men av bekvämlighetsskäl så offrar man den ökade säkerheten.
Citera
2006-02-19, 14:33
Medlem
Det är sanslöst obekvämt att sitta bakvänd, man måste spänna ryggen varje gång bussen accelererar för att inte böjas framåt.
Citera
2006-02-19, 17:27
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det är sanslöst obekvämt att sitta bakvänd, man måste spänna ryggen varje gång bussen accelererar för att inte böjas framåt.
Bussens totala acceleration är ju lika stor som dess totala bromsning
Tror faktiskt att man bromsar oftare (men kraftigare), vilket borde göra det "sanslöst obekvämt" att åka framlänges också?
Citera
2006-02-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Bussens totala acceleration är ju lika stor som dess totala bromsning
Tror faktiskt att man bromsar oftare (men kraftigare), vilket borde göra det "sanslöst obekvämt" att åka framlänges också?

Där fick du mig tror jag... Jag gör iaf vad som helst för att få en "rättvänd" sittplats på tunnelbanan.
Citera
2006-02-20, 21:59
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Jamen då har man ju anledning att använda säkerhetsbälte också! Noll vision, här kommer vi...

Jag tror att inbromsningarna i i regel är häftigare än accelerationen och att det är därför man sitter och vinkar med kroppen när man sitter bakåfram.
Citera
2006-03-04, 00:47
Medlem
fnus avatar
Ptja, det enklaste torde väl vara att helt enkelt sätta in säkerhetsbälten istället för att vända på alla stolar?
Citera
2006-03-04, 01:39
Medlem
Indians avatar
Jag undrar vad som ligger bakom att många mår illa när de åker baklänges..?
Småbarn har fått åka baklänges i bilbarnstolar.. de senaste 15-20 åren, väl?
Det verkar vara sällan ungar mår särskilt illa av det?

Frugan mår illa av att åka baklänges på t ex tåg, men hon, liksom jag, växte upp då sittande framlänges i baksätet ansågs säkert för barn, även om man var obältad..

Är det ovanligare bland senare generationer att lida av baklängesåkning, just för att de har tränats till det i tidig ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in