2018-11-11, 14:58
Medlem
Med reservation för att jag aldrig har tittat på något helt program utan bara korta bitar och då mest för att få förfasa mig så där skönt över något lagom förskräckligt en stund istället för t.ex. den ev annalkande apokalypsen, så tycker jag att din beskrivning tyder på traditionella könsroller fullt ut i båda programmen. Du beskriver tjejerna som passiva och killarna som aktiva, vad jag kan se?

Hela programidén är ju extremt traditionell dessutom, pk "på riktigt" vore väl snarare att se till att blanda grupperna så att man dels inte kan vara riktigt säker på att alla är födda med det kön de ser ut att vara t.ex, eller varför inte att bachelorn eller bacheloretten blir blåst på konfekten då föremålet för hans/hennes kärlek plötsligt visar sig ha blivit förälskad i någon av de meduppvaktande deltagarna istället! Now we're talking RADIKAL pk på allvar!

Rosor och kärlekstjafs, pussipuss och ajlavjo, pojke möter flicka och det ska bli bröllop av värsta sort med alla tillbehör som garanterar skuldsättning i generationer framåt - nä, vet du vad. Något pk som i "så här skulle feministerna vilja att det fungerade", det tycker jag inte syns till det allra minsta!
Citera
2018-11-11, 16:16
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast att kriga är just ett rätt typiskt manligt beteende värden över, huruvida detta är något som har sitt ursprung i specifikt manliga gener eller mänskliga eller är en konsekvens av civilisation är ju diskuterbart, jag röstar för det senare och att utövad aggresivitet samt risktagning är mer frekvent förekommande hos män, än hos kvinnor men det är inte helt detsamma som större organiserade krig Nå? vad är då typiskt manligt fredligt beteende? jag kan inte se att det skiljer något speciellt i beteende därvidlag mellan män, kvinnor Jag tycker det skiljer betydligt mer mellan personligheter, och visst du kan kanske hitta några % mer av nån personlighetstyp hos ett av könen än det andra, men vad spelar det för roll för något av intresse i könsdebatten om det ex inte går utesluta det ena könet från i princip något beteende utanför reproduktionen?

Att göra själva jobbet "kriga" är nåt vi alltid tvingar män till, men "starta krig" är nåt kvinnor gör i högre grad.

https://www.google.fi/amp/s/www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4454964/amp/Female-rulers-27-likely-wage-WAR-males.html
Citera
2018-11-11, 22:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag förstår inte, jag tror att även i Sverige skulle en 37-årig popstjärna vara ganska annorlunda än genomsnittliga 20-35 åringar. Men jag skulle vara väldigt försiktig med att dra några slutsatser om beteende baserat på tv, kanske i synnerhet "reality"-tv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in