2018-10-29, 20:00
  #13
Medlem
Pudersockers avatar
Rika tillsammans är en bra start, eller varför inte kolla Avanzas egna tips, nedan, eg Placera. För att göra det lite roligt skulle jag köpa av typ alla under Låg risk, Medelrisk och Högre risk, eller välj ut några, glöm inte köp Avanza global. Sen kan du köpa till vad du hittar när du läser runt och vill testa.

https://www.avanza.se/placera/fonder/fondtopplista.html


De har även "Tre enkla fondportföljer" av Per Ståhl, han menar nog man ska välja en av dem men jag har köpt nästan alla:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/20/tre-enkla-fondportfoljer.plc.html


Det går snabbt å fixa konto i Avanza, jag väljer inte ISK utan kör bara, så enkelt som möjligt. Jag köper lite i mycket under tesen inte alla ägg i samma korg, då minskar jag riskerna alla fall (men kanske missar tjäna de stora pengarna men jag är lite fegis vad gäller mina surt förvärvade pengar). Sen sätt inte allt i fonder, ha lite cash kvar.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-10-29 kl. 20:16.
Citera
2018-10-29, 20:11
  #14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Tack för infon. Hur bra har Lysa presterat kontra, ja vad man nu ska jämföra med. Jag kollade upp Handelsbankens Multi-asset portföljer och de hade väl gått upp i snitt 3% på en femårsperiod tror jag det var dvs inget särskilt.

Jag tänker väl som en vanlig bonnläpp att, om Lysa är så bra och (eventuellt?) presterat bra, varför använder sig inte alla av Lysas tjänst?

Av en vän som jobbar inom en bank så fick jag tipset att ha max 10-15% i Sverige då det är smalt. Lysa hade han ingen koll på och han sa att nej, bankens lösning är väldigt bekväm, presterat OK och kostar lite mer. Han sa inte uttryckligen att bankens portföljer är DYRA men kostar mer än om man gör egen portfölj med billigare fonder.

Sen vad bankens portföljer kostar per år vet jag inte men tippar på...400-500kr/år?

Lysa har bara funnits 1½ år eller något i den stilen, de investerar i indexprodukter så du kan förvänta dig index - lysas avgifter. I takt med att folk får upp ögonen för dem kommer de säkert att växa.

Bankens portföljer är högst troligt ordentligt mycket dyrare, 400-500 kr/år? Helt möjligt då det brukar vara procentsats av förvaltat kapital - storbankerna brukar sällan ligga på under 1% Allt över 0.5% är egentligen dyrt idag givet alla alternativ som poppat upp på senare år.
Citera
2018-10-29, 21:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lysa har bara funnits 1½ år eller något i den stilen, de investerar i indexprodukter så du kan förvänta dig index - lysas avgifter. I takt med att folk får upp ögonen för dem kommer de säkert att växa.

Bankens portföljer är högst troligt ordentligt mycket dyrare, 400-500 kr/år? Helt möjligt då det brukar vara procentsats av förvaltat kapital - storbankerna brukar sällan ligga på under 1% Allt över 0.5% är egentligen dyrt idag givet alla alternativ som poppat upp på senare år.

Dum fråga kanske men om Lysa endast siktar på att följa index så kan man väl inte förvänta sig någon större avkastning? Man ska väl hoppas och försöka slå index?

Tror Handelsbankens portfölj kostar 1.6% +- någon punkt.
Citera
2018-10-29, 22:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Dum fråga kanske men om Lysa endast siktar på att följa index så kan man väl inte förvänta sig någon större avkastning? Man ska väl hoppas och försöka slå index?

Tror Handelsbankens portfölj kostar 1.6% +- någon punkt.

Det är inte en dum fråga! Det är nästan omöjligt att slå index på lång sikt (utan att använda hävstång, dvs låna pengar för att ha mer investerat). De flesta som slår index har haft tur och/eller tagit stora risker. Många aktivt förvaltade fonder läggs ner eller slås ihop med andra så fort de börjar gå dåligt, därför ser man inte så ofta dåliga aktivt förvaltade fonder. Många av "toppfonderna" som gått bra historiskt är också aktivt förvaltade och dyra, men grejen är att man inte kan veta förrän efteråt vilka av alla dessa fonder som går bra och många av dem går sämre framåt i tiden. Till exempel har Swedbank Robur Ny Teknik sjunkit mycket mer än index de senaste veckorna.

Om du är rädd att gå in på börsen så är det ju dumt att ta extra stora risker.

Men index ger fin avkastning! MSCI World har snittat 8% per år i USD räknat de senaste 30 åren. Där har man en rejäl riskspridning över många länder och branscher (stor del i USA i och för sig).

Och avgifter spelar roll! 1,6% av 100 000 kr är 1600 om året. Jämför det med Lysa på 0,40% eller 400 kr. Det är 1200 kr om året som du kan investera. Med 8% ränta på ränta snackar vi 17000 kr i skillnad mellan Lysa och Handelsbanken (om de skulle ha samma avkastning i övrigt). Eftersom jag inte tror att Handelsbanken kommer slå index så är frågan varför jag ska betala dem när jag kan ha Lysa istället? (Eller välja ännu billigare fonder själv)

Lysa har över en miljard kronor i förvaltat kapital ett drygt år efter starten. De har gått som en raket på grund av att de har låga avgifter, god riskspridning och en sund strategi.
Citera
2018-10-29, 22:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Rika tillsammans är en bra start, eller varför inte kolla Avanzas egna tips, nedan, eg Placera. För att göra det lite roligt skulle jag köpa av typ alla under Låg risk, Medelrisk och Högre risk, eller välj ut några, glöm inte köp Avanza global. Sen kan du köpa till vad du hittar när du läser runt och vill testa.

https://www.avanza.se/placera/fonder/fondtopplista.html


De har även "Tre enkla fondportföljer" av Per Ståhl, han menar nog man ska välja en av dem men jag har köpt nästan alla:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/20/tre-enkla-fondportfoljer.plc.html


Det går snabbt å fixa konto i Avanza, jag väljer inte ISK utan kör bara, så enkelt som möjligt. Jag köper lite i mycket under tesen inte alla ägg i samma korg, då minskar jag riskerna alla fall (men kanske missar tjäna de stora pengarna men jag är lite fegis vad gäller mina surt förvärvade pengar). Sen sätt inte allt i fonder, ha lite cash kvar.

Låter krångligt och osäkert. Hur vet du att du har spridit riskerna om du inte har en sammanhängande plan? Sitter du med ett dussin kalkylark och räknar ut sjölv vilken fördelning du har mellan regioner och branscher?

Jag köper globala indexfonder. Då får jag lite i mycket och vet dessutom vilka fonder som har samma innehav och i så fall hur mycket de överlappar. Har ca 2200 storbolag i min tjänstepension i både etablerade ekonomier och tillväxtmarknader. Genom de två indexfonderna Avanza Global och DNB Global Emerging Markets Indeks A. På det sättet maximerar jag mängden pengar jag har i en strategi jag litar på, istället för att ha en massa olika opålitliga "mode för dagen".
__________________
Senast redigerad av lajm 2018-10-29 kl. 22:40.
Citera
2018-10-30, 07:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det är inte en dum fråga! Det är nästan omöjligt att slå index på lång sikt (utan att använda hävstång, dvs låna pengar för att ha mer investerat). De flesta som slår index har haft tur och/eller tagit stora risker. Många aktivt förvaltade fonder läggs ner eller slås ihop med andra så fort de börjar gå dåligt, därför ser man inte så ofta dåliga aktivt förvaltade fonder. Många av "toppfonderna" som gått bra historiskt är också aktivt förvaltade och dyra, men grejen är att man inte kan veta förrän efteråt vilka av alla dessa fonder som går bra och många av dem går sämre framåt i tiden. Till exempel har Swedbank Robur Ny Teknik sjunkit mycket mer än index de senaste veckorna.

Om du är rädd att gå in på börsen så är det ju dumt att ta extra stora risker.

Men index ger fin avkastning! MSCI World har snittat 8% per år i USD räknat de senaste 30 åren. Där har man en rejäl riskspridning över många länder och branscher (stor del i USA i och för sig).

Och avgifter spelar roll! 1,6% av 100 000 kr är 1600 om året. Jämför det med Lysa på 0,40% eller 400 kr. Det är 1200 kr om året som du kan investera. Med 8% ränta på ränta snackar vi 17000 kr i skillnad mellan Lysa och Handelsbanken (om de skulle ha samma avkastning i övrigt). Eftersom jag inte tror att Handelsbanken kommer slå index så är frågan varför jag ska betala dem när jag kan ha Lysa istället? (Eller välja ännu billigare fonder själv)

Lysa har över en miljard kronor i förvaltat kapital ett drygt år efter starten. De har gått som en raket på grund av att de har låga avgifter, god riskspridning och en sund strategi.


Enda anledningen till min rädsla för börsen baseras enbart pga mitt velande om jag ska knåpa ihop ett par fonder själv via avanza eller tex då låta Lysa sköta det.

Jag är således inte rädd för att spara i isk och fonder för pension då sparhorisonten är 10+ år och kan därför ta en högre risk. Men just därför menar många på att man ska satsa på att slå index istället för att välja något som följer det.

Om Lysas lösning följer index, borde jag kunna själv plocka, tre, fyra indexfonder eller hur många man nu ska/bör ha via avanza och få samma lösning billigare?

Gällande min egna lösning isåfall via avanza är:

* En globalfond
* Sverigefond
* Tillväxtfond
* Räntefond

Sen när man väl ska bygga på sin portfölj så är frågan med vad. Sverige? En globalfond? Mer tillväxt osv osv.
Citera
2018-10-30, 08:05
  #19
Medlem
Man kan såklart fundera på vilket index det är man ska "slå". Alla länder och branscher kommer antagligen inte att ha samma utveckling. Det är därför jag har en del i tillväxtmarknader.

Jag tror också att man kan bygga något liknande Lysa lite billigare. Du har deras fördelning tidigare i tråden så det är bara att börja leta fonder! Men skillnaden blir inte lika stor som mot ditt Handelsbanken-förslag och det blir lite knivigt att hitta vissa allokeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Sen när man väl ska bygga på sin portfölj så är frågan med vad. Sverige? En globalfond? Mer tillväxt osv osv.

Vad är det du ska "bygga på"? Ju mer du placerar i andra fonder desto mindre placerar du i de du redan har. Du bör försöka motivera varför varje fond är värd att ta med i portföljen. Om du till exempel har Avanza Global som bas till 100%, varför lägger du till tillväxtmarknadsfonden? I mitt fall är det en tro (en gnista av hopp) om att tillväxtländer kommer ha stora framgångar. De har haft en OK Sharpekvot, i vissa perioder har de gått bättre än globalindex, det finns anledning att tro att dessa länder kommer komma ikapp de etablerade ekonomierna, och det finns breda billiga indexfonder. Därför minskar jagmöngden i Avamza Global för att få in lite i en tillväxtmarknadsfond. Riskspridning brukar vara ett bra argument för fler fonder också. Genom att köpa fler företag i fler länder så minskar du risken att alla går i konkurs samtidigt. Och du får en del av vinsten när ett land eller flretag tar marknadsandelar från någon annan (du behåller marknadsandelen inom portföljen, så att säga). Högre risk (volatilitet) kan också vara ett argument. Du kan ibland få större avkastning genom att ta större risker. Men håll noga koll på Sharpekvoten i så fall, för det är inte alla risker som ger en riskpremie.

Jag har själv ingen småbolagsfond i min egen portfölj (i Lysas har jag gibetvis det eftersom de har flera småbolagsfonder). Småbolag ryker ofta först i en lågkonjunktur och jag är inte övertygad om att de går fundamentalt bättre än stora företag.
Citera
2018-10-30, 19:33
  #20
Medlem
Då börsen är väldigt volatil hade jag rekommenderat dig att sakta men säkert köpa in dig över en längre period, dvs. inte köpa allt nu med en gång.

Sen hade jag sett till dagens marknad föredragit mer defensiva tillgångar.
Generellt sätt föredrar jag investmentbolag över fonder, men det beror helt på vad du själv föredrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in