Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Dum fråga kanske men om Lysa endast siktar på att följa index så kan man väl inte förvänta sig någon större avkastning? Man ska väl hoppas och försöka slå index?
Tror Handelsbankens portfölj kostar 1.6% +- någon punkt.
Det är inte en dum fråga! Det är nästan omöjligt att slå index på lång sikt (utan att använda hävstång, dvs låna pengar för att ha mer investerat). De flesta som slår index har haft tur och/eller tagit stora risker. Många aktivt förvaltade fonder läggs ner eller slås ihop med andra så fort de börjar gå dåligt, därför ser man inte så ofta dåliga aktivt förvaltade fonder. Många av "toppfonderna" som gått bra historiskt är också aktivt förvaltade och dyra, men grejen är att man inte kan veta förrän efteråt vilka av alla dessa fonder som går bra och många av dem går sämre framåt i tiden. Till exempel har Swedbank Robur Ny Teknik sjunkit mycket mer än index de senaste veckorna.
Om du är rädd att gå in på börsen så är det ju dumt att ta extra stora risker.
Men index ger fin avkastning! MSCI World har snittat 8% per år i USD räknat de senaste 30 åren. Där har man en rejäl riskspridning över många länder och branscher (stor del i USA i och för sig).
Och avgifter spelar roll! 1,6% av 100 000 kr är 1600 om året. Jämför det med Lysa på 0,40% eller 400 kr. Det är 1200 kr om året som du kan investera. Med 8% ränta på ränta snackar vi 17000 kr i skillnad mellan Lysa och Handelsbanken (om de skulle ha samma avkastning i övrigt). Eftersom jag inte tror att Handelsbanken kommer slå index så är frågan varför jag ska betala dem när jag kan ha Lysa istället? (Eller välja ännu billigare fonder själv)
Lysa har över en miljard kronor i förvaltat kapital ett drygt år efter starten. De har gått som en raket på grund av att de har låga avgifter, god riskspridning och en sund strategi.