2021-03-21, 08:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag vet inte varför du citerar mig på detta. Men jag liksom dig och tingsrätten anser att rättegången var en fars. I det här fallet har han blivit felbehandlad. Att KH jagat varg är allmänt kännt i vissa kretsar, men det har inte med den här rättegången att göra. Eller, ja antagligen är väl upprinnelsen till detta att det finns någon som till slut velat ta tag i det. Rättväsendet fungerar dock inte på det sättet. D.v.s. subjektiva påståenden (likt mitt ovan) vilket man inte kan dömas för och rättsväsendet har också friat honom. Att detta antagligen inte ens skulle ha lett till åtal är inte bra, men hade antagligen med huvudvittnet att göra som i ett senare läge visade sig vara icke tillförlitligt.
Återigen så reagerar jag. Det är så lätt att komma med påståenden som t.ex. "Att KH jagat varg är allmänt känt i vissa kretsar" utan att bygga vidare på påståendet.
Det är en intressant debatt och jag är nyfiken på vilka som kan ingå i "vissa kretsar" och hur det kan vara "allmänt känt"?

Ett iögonfallande stort problem, i alla fall i mina ögon, är NOA's agerande. Man körde hela denna utredning utan att informera den lokala polisorganisationen. Orsaken, enligt NOA, var att man inte kunde lita på den lokala polisorganisationen. Den här omständigheten har inte orsaken någon form av reaktion från vare sig polisledningen eller ansvariga politiker.

Har NOA rätt, har NOA klara bevis för att den lokala polisorganisationen inte är att lita på, ja då måste huvuden rulla. Men det kan även vara så att NOA hade bestämt sig för att köra sitt eget politiserade race och att NOA visste att "vanliga" poliser i ett tidigt skede hade sparkat bakut och stoppat den politiserade utredningen?
Viktiga frågor hänger i luften och massmedia, polisledning och ansvariga politiker berör inte saken. I mitt tycke så är detta häpnadsväckande.

En erfaren utredare hade i ett tidigt skede slagit hål i "kronvittnets" påståenden. (jag vet, vi har inte några kronvittnen i Sverige.....i alla fall inte innan den här utredningen)
Man har blint kört full fart framåt enbart på "kronvittnets" uppgifter. Det är nog en del utredare inom polisen som idag skakar på sina huvuden.

Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det är en stor missuppfattning att människor som "lever bland vargarna" skulle ha en majoritet som är emot vargen. Det är vissa högljuda organisationer och individer som vill göra detta gällande. Tvärtom. En överväldigande andel av de ca 2 miljoner människor som lever på glesbygden är för vargen. Den stora frågan är varför vargmotståndarna fått sådan enorm uppmärksamhet och lyckats få det till en sådan stor fråga. Att KH skjutit 1000 älgar finns det ingen direkt lag emot. Däremot är det så att vi inte bedriver troféjakt i Sverige. Det är uppenbart att KH inte har annat intresse av jagandet annat än för dödandets skull och det går inte i linje med de riktlinjer som finns för jakt i Sverige.

Du har skrivit att du själv är jägare. Var är problemet om en "storjägare" hänger hornen på väggarna så länge som köttet hamnar i cirkulation bland köttätare?

Det där med statistik, vargar och glesbygdsboende kan vara väldigt missvisande. Jag tänker mer på familjen vars barn måste gå 1-2 km på en skogsväg för att komma till busshållplatsen. Det är nog förbannat olustigt om andra, över ens huvud, har beslutat om att vargar hör hemma i ens närområde?
Citera
2021-03-21, 10:39
Medlem
Provokatörs avatar
Har ni avhandlat hur stor summa han ska få för tiden han satt häktad?

/Provokatör
Citera
2021-03-21, 11:17
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Har ni avhandlat hur stor summa han ska få för tiden han satt häktad?

/Provokatör

Ska man jämföra med tidigare rättsövergrepp som drabbat oskyldiga jägare lär det bli högst 25 till 30 tusen .
Där hamnade summan för de som drabbades av Lillhärdalshaveriet.
Citera
2021-03-21, 12:32
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Tyvärr spårar tråden ut med jämna mellanrum om Karl Hedin och blir mer av vargens vara eller inte vara
Skulle föreslå att den diskussionen tas i Livstil/Jakt och fiske/jägare vs varg.
Senast redigerad av Salomon-Ella 2021-03-21 kl. 12:35.
Citera
2021-03-21, 13:41
Medlem
Hinner inte följa tråden så sorry om puck 23:a! Men skadeståndskraven, vad kan vi förvänta oss där? KH borde kunna hänvisa till betydligt ekonomiskt mer djupgående förluster än någon jävla gangster-rappare man inte kan fälla för mord.
Citera
2021-03-21, 14:20
Medlem
Är han frikänd så är han frikänd tills det går upp i Hovrätten och då finns det inte så mycket att göra oavsett vad man än tycker. Grattis, säger jag!

Hoppas nu att Hedin tar sig samman och avslutar samarbetet med de som inte kan föra rumsrena debatter som till exempel K******a J*****h med flera. Förhoppningsvis inser han att det inte längre finns något att vinna på att liera sig med sådana tokstollar.
Citera
2021-03-21, 14:35
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Hinner inte följa tråden så sorry om puck 23:a! Men skadeståndskraven, vad kan vi förvänta oss där? KH borde kunna hänvisa till betydligt ekonomiskt mer djupgående förluster än någon jävla gangster-rappare man inte kan fälla för mord.
Om jag förstått det hela rätt har han suttit häktad en månad eller så. Begär han ersättning för frihetsberövande bör det det bli runt 30 000 kronor. En av de andra i det här ärendet fick ungefär 27 000 kr i ersättning (SR, "Tidigare misstänkt i jakthärva får flera tusen i ersättning", 27 augusti 2020).

Ersättningen skulle kunna bli högre på grund av "förlorad arbetsförtjänst", men då måste KH kunna visa att han hade en lön som uteblev när han satt inspärrad. Att ha en stor förmögenhet är inte i sig en anledning att få en högre ersättning.

Men, som sagt, det kan finnas flera relevanta detaljer som jag inte är insatt i. Ta beloppen jag skrev ovan med en nypa salt.
Citera
2021-03-21, 17:49
Medlem
Mycket bra att KH frias. Det är en skandal att mannen fått sitt liv förstört i två år för en jävla varg som han inte ens dödade. Samtidigt så går de loss på varandra i förorten och gråter över bristande resurser. Jävla nöt-land.
Citera
2021-03-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

För att inte säga att det korrupta rättsystemet trakasserat mannen i flera år. Hoppas han får saftig summa pengar.
Citera
2021-03-21, 20:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Tyvärr spårar tråden ut med jämna mellanrum om Karl Hedin och blir mer av vargens vara eller inte vara
Skulle föreslå att den diskussionen tas i Livstil/Jakt och fiske/jägare vs varg.
Tråden rensas nu och flera kan vänta sig varningar om ni fortsätter vara OffTopic.

Håll er i rätt forum med era åsikter om vargen.

/Mod
Citera
2021-03-22, 01:25
Medlem
ragnarokkrs avatar
Mycket oroande att han åtalades. Åklagaren är inte bara inkompetent utan gör flera rena tjänstefel. Har vårt rättsväsende plats för en sån här åklagare? Han har alltså tagit enorma resurser i anspråk för att kunna åtala för tanke- och åsiktsbrott! Ofattbart sjukt.
Citera
2021-03-22, 01:58
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Epilog Hedinrättegången

Min förhoppning är att Hedinfallet kommer att gå till historien som en vändpunkt där landets rättssystem återfår sitt oberoende från politisk och agendadriven aktivism
Jag vill jämföra Hedinfallet med Tomas Qvick/Sture Bergvall . I bägge fallen finns de förfalskade bevis och påverkan från polisutredare mot psykiskt instabila personer.
Rättshaveriet som drabbade Hedin och de medåtalade berodde helt på REMA gruppen själva. Istället för att be jaktkunniga kollegor värdera bevisningen körde de på i bästa Rambo/Besserwisserstil rakt ner i avgrunden.
Att Karl Hedin på 35 minuter kör ut i skogen och där i kontorskläder med lågskor utan vapen dödar en varg kan vilken jägare som helst intyga som en omöjlighet. REMA gruppen verkar vara personer som likt länsstyrelsen vilthandläggare är infiltrerade av djurakivister med livlig fantasi.
En annan aspekt som påverkar rättsystemets trovärdighet är Hilda och Ruben. En ordensliknande företeelse inom åklagar och domarväsendet där det gäller att dunka varann i ryggen för att uppnå högre status och karriär
Något som uppdagades av Ledarsidornas Johan Westerholm för några år sedan.
Ska rättsväsendet kunna återfå medborgarnas förtroende måste det rensas upp i träsket
Senast redigerad av Salomon-Ella 2021-03-22 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in