Citat:
Ursprungligen postat av
Bitewolf
Skulle inte förvåna mig om LKAB vill ta sig ur åtagandet med att flytta staden.
Det bästa i den här situationen är att avbryta hela operationen och i alla fall lämna kvar byggnaderna i det centrala Kiruna. Detta är ikoniska byggnader som definierar Kiruna. Ta bort dom och det finns ingenting kvar.
Den nya ledningsgruppen är det bästa som hänt LKAB, och att de undertog dessa borrningar för att få reda på sanningen hedrar dom. Hade Kirunaborna vetat om detta för 10-15 år sedan så hade de aldrig gått med på att förstöra staden för några år mera med LKAB jobb.
Kiruna gruvan har kämpat med lönsamheten sedan nedragningarna på 80-talet (då min familj också lämnade Kiruna) och det är bara den flukterande (mestadels svaga) svenska valutan, kreditexpansionen och Kinas hunger efter malm som hållit gruvan öppen.
Att man drömmer om mera malm norrut känns som önsketänkande. Kiruna ligger på en gammal vulkan och Loussajärvi är troligtvis kratern där järn-magman trycktes upp och som trycktes ut i den stora Kirunavaara-ådern och de mindre ådrorna i Luossavaara och Tuolluvaara. Att det finns malm djupt nere under Luossajärvi beror bara på att det var därifrån magman kom. Det är ingen vid, bred, lättbruten åder utan en djup, enormt svårbruten fyndighet.
Jag åker upp till Kiruna varje år och blir förbannad varje gång jag ser förstörelsen däruppe.