Citat:
Ursprungligen postat av
QuickFuse
Du som bor lokalt, har du hört något om ryktet att tjuvarna skulle åkt av vägen med Peugeoten efter mötet med polisen? Kom snabbt upp ett kort meddelande i Facebook om det, och en fråga till Polisen i Linköping News. Dom ville inte svara på frågan.
Nu tror jag inte dom vart tvungna att lämna bilen, för då hade vi sett det i nyhetsrapporteringen.
Nej, det har jag inte hört någonting om. Polisen sökte ägaren till en fastighet granne med vår utefter denna väg för att det skulle ha funnits något spår där, men jag vet inte vad. Enl vad som sägs i media så är Peugeoten inte återfunnen.
Jag bor visserligen inte där, men är ofta där för att jobba med gården och hade planerat att vara där den dagen men behövde göra andra saker. Jag brukar vara klädd i svart m90 och kängor, så hade ju varit snyggt att hamna i en av polisens vägspärrar när de letar efter svartklädda personer och är uppjagade... Dock har jag alibi, handlade på Burger King i Solna ungefär samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
QuickFuse
Men vart det några vägspärrar där i verkligheten?
Vid Sätra och Grebo, ja. Brorsan åkte igenom den vid Sätra när de höll på att sätta upp den, och en annan bekant såg den vid Grebo. Brorsan var i Rimforsa ungefär vid tiden rånarna borde ha passerat där och han nämnde inte någonting om att det var poliser där.
Citat:
Ursprungligen postat av
QuickFuse
De enda vägspärrar jag läst om, var en på den vägen där polisen blev beskjuten och på E4:an i Nyköping där utvalda bilar stoppades.
Det var ingen vägspärr vid Jarlsgården förrän efteråt. Patrullen mötte rånarna på vägen antagligen mellan Jarlsgården och Härstorp och vände för att ta upp jakten. Rånarna hade då stannat på vägen och skjöt mot dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
QuickFuse
Läser man om rånet från 2008 sattes det upp vägspärrar i hela Östergötland, där samtliga bilar stoppas. Hade Polisen större resurser för 10 år sedan?
Sattes de vägspärrarna upp före eller efter morden? Om poliser blir dödade så sätts helt andra nivåer på resurser in. Därför i ett sådant här läge så bör rånarna i första hand skjuta nära (så att det inte är uppenbart att de skjuter i luften) men inte skada eller döda poliserna.