2018-11-05, 08:37
Medlem
Enorms avatar
Verkar "trots allt" varit fokus på bankfacken som i Märsta...?
Beställningsjobb....?
Senast redigerad av Enorm 2018-11-05 kl. 09:24.
Citera
2018-11-05, 18:35
Medlem
Jag såg det när jag var inne på banken. Bor i Lkpg och tog en tur för att titta. Har dock inte något eget bankfack, så jag kom inte in bakom gallerdörren. Kändes märkligt att börja fota i det allmänna utrymmet. Men det är ett större bankfack, precis till vänster innanför gallerdörren. Endast ett, vad jag kunde se. Två kraftiga brytmärken som bulat upp plåtdörren. Detta måste krävt mer än kofot. Luckan var fortfarande öppen, antar att den helt enkelt inte går att stänga.
Citera
2018-11-06, 23:54
Medlem
Från
https://www.corren.se/nyheter/kinda/banken-kan-infora-kontanter-igen-om5547450.aspx

Citat:
Strax efter klockan 14.30 fredagen den 26 november slog fyra rånare till mot Åtvidabergs Sparbank. Efter att ha bytt flyktbil, som anträffades övertänd i skogsdunge norr om Åtvidaberg, så gick färden mot Mormorsgruvan, där en polisbil besköts, vidare över Briteborg och Opphem, genom Rimforsa och ut på riksväg 23/34 norrut, där spåren tog slut. Enligt obekräftade uppgifter fick rånarna med sig en större summa pengar.

Rånarna tog sannolikt vägen från Mormorsgruvan via Beta och Dockekulla mot Briteborg, den andra vägen går förbi vår gård och där har de inte setts.

Skottlossningen var 15:06 vid Jarlsgården. Det är 27 km därifrån till där de sannolikt kommer ut på Rv34, Eniro tror att det borde ta 23 min men det är väldigt optimistiskt med tanke på hur den vägen är..

Trolig flyktväg

Det är givetvis svårt för polisen att veta var de ska få ut styrkor i början, men om de får kontakt med rånarna nära Mormorsgruvan så är det ganska givet att de viktiga platserna att få upp vägspärrar på är vid Sätra nära Bestorp, Grebo vid korsningen mot Sturefors, Söderö och vid Rimforsa/Hamra och därifrån röra sig mot Opphem för att stänga igen säcken. Det finns en del skogsvägar det skulle gå att komma runt de vägspärrarna, men inte lätt att hitta.

Lite klantigt av rånarna kan tyckas eftersom polisen kan antas utgå från Linköping, förutom någon enstaka patrull som ev var ute på något annat i trakten, fast det lyckades ju.
Citera
2018-11-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverkera
Från
https://www.corren.se/nyheter/kinda/banken-kan-infora-kontanter-igen-om5547450.aspx

Rånarna tog sannolikt vägen från Mormorsgruvan via Beta och Dockekulla mot Briteborg, den andra vägen går förbi vår gård och där har de inte setts.

Skottlossningen var 15:06 vid Jarlsgården. Det är 27 km därifrån till där de sannolikt kommer ut på Rv34, Eniro tror att det borde ta 23 min men det är väldigt optimistiskt med tanke på hur den vägen är..

Trolig flyktväg

Det är givetvis svårt för polisen att veta var de ska få ut styrkor i början, men om de får kontakt med rånarna nära Mormorsgruvan så är det ganska givet att de viktiga platserna att få upp vägspärrar på är vid Sätra nära Bestorp, Grebo vid korsningen mot Sturefors, Söderö och vid Rimforsa/Hamra och därifrån röra sig mot Opphem för att stänga igen säcken. Det finns en del skogsvägar det skulle gå att komma runt de vägspärrarna, men inte lätt att hitta.

Lite klantigt av rånarna kan tyckas eftersom polisen kan antas utgå från Linköping, förutom någon enstaka patrull som ev var ute på något annat i trakten, fast det lyckades ju.

26 November? Full reporter?
Citera
2018-11-07, 16:26
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Från

Trolig flyktväg

Bra inlägg. Sammanfattar exakt hur de tänkte kring vägspärrar.

Detta kommer förbli olöst om jag får gissa.
Citera
2018-11-07, 17:39
Medlem
Citat:
....
Trolig flyktväg
Du som bor lokalt, har du hört något om ryktet att tjuvarna skulle åkt av vägen med Peugeoten efter mötet med polisen? Kom snabbt upp ett kort meddelande i Facebook om det, och en fråga till Polisen i Linköping News. Dom ville inte svara på frågan.

Nu tror jag inte dom vart tvungna att lämna bilen, för då hade vi sett det i nyhetsrapporteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Bra inlägg. Sammanfattar exakt hur de tänkte kring vägspärrar.
Men vart det några vägspärrar där i verkligheten?

De enda vägspärrar jag läst om, var en på den vägen där polisen blev beskjuten och på E4:an i Nyköping där utvalda bilar stoppades. Läser man om rånet från 2008 sattes det upp vägspärrar i hela Östergötland, där samtliga bilar stoppas. Hade Polisen större resurser för 10 år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Detta kommer förbli olöst om jag får gissa.
Väldigt tyst i media, så på ytan ser det trögt ut.
Polisen har haft förhör vittnen och antagligen några välkända bankrånare. Länkar till enda artikeln som jag hittar från sista veckan.
https://linkopingnews.se/blaljus/flera-i-forhor-bankranet/
"– Vi har även förhört ett flertal personer. Dels sådana vi sökt upp för att vi velat prata med dem och sedan är det folk som kommit in till oss och haft något att berätta."
Citera
2018-11-07, 18:57
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Hade Polisen större resurser för 10 år sedan?

Ja. Personalen hade därtill större erfarenhet och då bankrån och värderån i övrigt var vanligare fanns även direkt tillämplig erfarenhet och kunskap kring hur det bäst hanterades.
Citera
2018-11-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Ja. Personalen hade därtill större erfarenhet och då bankrån och värderån i övrigt var vanligare fanns även direkt tillämplig erfarenhet och kunskap kring hur det bäst hanterades.

Polisen var väl rent generellt kompetentare för 10 år sedan, kanske än kompetentare för 20 år sedan. Idag verkar rätt många ha muterat till värdegrundsbevakande dialogpoliser.
Citera
2018-11-07, 21:29
Medlem
Citat:
Du som bor lokalt, har du hört något om ryktet att tjuvarna skulle åkt av vägen med Peugeoten efter mötet med polisen? Kom snabbt upp ett kort meddelande i Facebook om det, och en fråga till Polisen i Linköping News. Dom ville inte svara på frågan.

Nu tror jag inte dom vart tvungna att lämna bilen, för då hade vi sett det i nyhetsrapporteringen.

Nej, det har jag inte hört någonting om. Polisen sökte ägaren till en fastighet granne med vår utefter denna väg för att det skulle ha funnits något spår där, men jag vet inte vad. Enl vad som sägs i media så är Peugeoten inte återfunnen.

Jag bor visserligen inte där, men är ofta där för att jobba med gården och hade planerat att vara där den dagen men behövde göra andra saker. Jag brukar vara klädd i svart m90 och kängor, så hade ju varit snyggt att hamna i en av polisens vägspärrar när de letar efter svartklädda personer och är uppjagade... Dock har jag alibi, handlade på Burger King i Solna ungefär samtidigt.

Citat:
Men vart det några vägspärrar där i verkligheten?

Vid Sätra och Grebo, ja. Brorsan åkte igenom den vid Sätra när de höll på att sätta upp den, och en annan bekant såg den vid Grebo. Brorsan var i Rimforsa ungefär vid tiden rånarna borde ha passerat där och han nämnde inte någonting om att det var poliser där.

Citat:
De enda vägspärrar jag läst om, var en på den vägen där polisen blev beskjuten och på E4:an i Nyköping där utvalda bilar stoppades.

Det var ingen vägspärr vid Jarlsgården förrän efteråt. Patrullen mötte rånarna på vägen antagligen mellan Jarlsgården och Härstorp och vände för att ta upp jakten. Rånarna hade då stannat på vägen och skjöt mot dem.

Citat:
Läser man om rånet från 2008 sattes det upp vägspärrar i hela Östergötland, där samtliga bilar stoppas. Hade Polisen större resurser för 10 år sedan?

Sattes de vägspärrarna upp före eller efter morden? Om poliser blir dödade så sätts helt andra nivåer på resurser in. Därför i ett sådant här läge så bör rånarna i första hand skjuta nära (så att det inte är uppenbart att de skjuter i luften) men inte skada eller döda poliserna.
Citera
2018-11-07, 22:02
Medlem
Citat:
Citat:
Sattes de vägspärrarna upp före eller efter morden? Om poliser blir dödade så sätts helt andra nivåer på resurser in. Därför i ett sådant här läge så bör rånarna i första hand skjuta nära (så att det inte är uppenbart att de skjuter i luften) men inte skada eller döda poliserna.

Du talar om fel rån gissar jag nu. Malexander där poliser dog var 10 år tidigare.
Citera
2018-11-07, 22:04
Medlem
Citat:

Tack för all information.

Litet missförstånd, jag menade rånet mot samma bank i Åtvidaberg 2008.
https://www.sydsvenskan.se/2008-01-25/valdsamt-bankran-i-atvidaberg
"Polisen i Östergötland bedömer gärningsmännen bakom rånet som farliga och har upprättat vägspärrar i hela Östergötland. Samtliga bilar som passerar stoppas. En helikopter har satts in i spaningarna."
Citera
2018-11-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Du talar om fel rån gissar jag nu. Malexander där poliser dog var 10 år tidigare.

Just ja, nu blandade jag ihop dem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in