Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 12:11
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ja som det ser ut nu fattar jag nada utav. Det är lika värdelöst placerade trådar i integration och invandring som det hade varit om politik: inrikes bytte namn till "politik och inrikes".

Är det meningen att ämnen ska kunna startas där så länge någon anser att det har den minsta associationen till integration eller invandring eller kan vi åtminstone få ett klargörande synligt när man kommer in på delforumet?

Alternativt byta namn på forumet till "segregation, diskriminering och kulturkrockar", det skulle passa trådarna där bättre.
Citera
2018-10-16, 13:12
  #2
Moderator
Gordon Blixts avatar
Nu modererar jag ju inte i Integration och invandring och brukar inte frekventera det delforumet men hur skulle du själv vilja att delforumet avgränsades?
Citera
2018-10-16, 13:23
  #3
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nu modererar jag ju inte i Integration och invandring och brukar inte frekventera det delforumet men hur skulle du själv vilja att delforumet avgränsades?
Inte självklart avgränsades mer än att jag skulle vilja veta vad de officiella riktlinjerna för forumet är då det inte framgår när jag bläddrar igenom trådarna.
Citera
2018-10-16, 13:36
  #4
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja som det ser ut nu fattar jag nada utav. Det är lika värdelöst placerade trådar i integration och invandring som det hade varit om politik: inrikes bytte namn till "politik och inrikes".

Är det meningen att ämnen ska kunna startas där så länge någon anser att det har den minsta associationen till integration eller invandring eller kan vi åtminstone få ett klargörande synligt när man kommer in på delforumet?

Alternativt byta namn på forumet till "segregation, diskriminering och kulturkrockar", det skulle passa trådarna där bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Inte självklart avgränsades mer än att jag skulle vilja veta vad de officiella riktlinjerna för forumet är då det inte framgår när jag bläddrar igenom trådarna.

Det är ett väldigt breda områden och ofta sammanstrålar frågeställningen med ämnen i andra delforum. Utifrån frågeställning och vad TS faktiskt vill diskutera får man göra avvägningen om den hör hemma i I&I, ska flyttas eller rent av kastas. Det är inte lätt alla gånger att göra en klar gränsdragning då man, om man jobbar hårt på det, kan vrida i princip vad som helst i samhället till att vara en integrationsfråga.

Det vi ofta får arbeta för att hålla borta från I&I är trådar som diskuterar specifika brott (kopplade till gärningsmän med utländsk bakgrund) samt partipolitik (ofta försöker man diskutera Sverigedemokratiska förslag m.m i I&I). Det finns ju specifika delforum för denna typ av trådar.

Ser gärna förslag från användare där ute på hur delforumet skulle kunna förbättras.
Citera
2018-10-16, 16:35
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Alternativt byta namn på forumet till "segregation, diskriminering och kulturkrockar", det skulle passa trådarna där bättre.

Jag håller helt med dig. Det är faktiskt främst vad den delen av forumet faktiskt handlar om. Men vilken tur att det redan finns ett ord för det - Etnologi. (Tyvärr tycks dock Flashbacks mod/adm tro att ordet betyder studier av midsommarstänger i 1800-talets Småland o.lik.)

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nu modererar jag ju inte i Integration och invandring och brukar inte frekventera det delforumet men hur skulle du själv vilja att delforumet avgränsades?

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det är ett väldigt breda områden och ofta sammanstrålar frågeställningen med ämnen i andra delforum. Utifrån frågeställning och vad TS faktiskt vill diskutera får man göra avvägningen om den hör hemma i I&I, ska flyttas eller rent av kastas. Det är inte lätt alla gånger att göra en klar gränsdragning då man, om man jobbar hårt på det, kan vrida i princip vad som helst i samhället till att vara en integrationsfråga.

Det vi ofta får arbeta för att hålla borta från I&I är trådar som diskuterar specifika brott (kopplade till gärningsmän med utländsk bakgrund) samt partipolitik (ofta försöker man diskutera Sverigedemokratiska förslag m.m i I&I). Det finns ju specifika delforum för denna typ av trådar.

Ser gärna förslag från användare där ute på hur delforumet skulle kunna förbättras.

Jag håller helt med. Forumet för i-&i-politik är extremt brett idag. Jag förstår väl att ni mod har ett svårt jobb med denna del av forumet och ni gör oftast ett utmärkt jobb. Stort tack till er alla!

Men det känns som det innefattar nästan alla frågor där någon invandrargrupp inkluderas. Samtidigt går ofta många trådar in i olika ämnen per automatik. En fråga om varför en viss etnicitet/kultur är överrepresenterad i ett visst brott och vad man kan göra åt det är såväl en fråga för t.ex. etnologi/sociologi som migrations- och integrationspolitik som kriminalitet som inrikespolitik som brott och straff t.ex. Trådar (och inlägg) om kriminalitet rensas förvisso oftast bort, men resten lämnas ofta kvar. Och det är förståss svårt att avgöra alla gånger var en tråd passar bäst vilket är ett problem. Men och andra sidan gäller detta även många andra typer av frågor på forumet.

När jag började läsa och senare skriva på Flashback kom jag att lära mig att det som jag trodde var etnologi här klassas som i-&i-politik. Vart och varannat inlägg (inkl. mina egna) är snarare skrivna utifrån ett etnologiskt (eller antripologiskt eller ibland t.o.m. sociologiskt) perspektiv än ett politiskt.

Liksom att juridiken aldrig accepterar trådar (eller inlägg) om kriminella grupper och utrikespolitiken aldrig skulle acceptera inlägg och trådar om "utrikeskultur" = antropologi, bör inrikespolitiken inte heller acceptera "inrikeskultur" = etnologi. Dessvärre är etnologi här snarare en avskälpningsplats för det som inte passar någon annan stans såsom trådar om folkdräkter o.lik, men inget om kulturer. Diskussioner om kulturer klassas här som politik! Dessa borde naturligtvis istället klassas som kulturella frågor m.a.o. etnologi (eller antropologi, beroende på sammanhang).

Jag föreslår således att i-&i-politiken uteslutande skall handla om rent politiska aspekterna av förd i-&i-politik. Frågor runt kulturer och dess problem (och möjligheter?) bör istället placeras där dessa bäst hör hemma -d.v.s. under etnologi (eller antropologi beroende på sammanhang) tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-10-16 kl. 16:37.
Citera
2018-10-18, 10:02
  #6
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag föreslår således att i-&i-politiken uteslutande skall handla om rent politiska aspekterna av förd i-&i-politik. Frågor runt kulturer och dess problem (och möjligheter?) bör istället placeras där dessa bäst hör hemma -d.v.s. under etnologi (eller antropologi beroende på sammanhang) tycker jag.

Det skulle kunna vara utmärkt med en sådan uppdelning.
Risken finns väl dock att forumdelen "etnologi" blir lite av en slask för alla sorters trådar om invandrare?
Blir delforumet "etnologi" drabbat av detta?

Kanske behövs ett helt eget forum där kulturer, problem och möjligheter ur ett I&I-perspektiv diskuteras.

Men jag tycker också sähär; Ofta skapas trådar för publiken i delforumet I&I, och ofta är dessa trådar av mindre hög kvalité. Att fördela trådarna bättre över forumet kanske stävjar detta beteende, att skapa trådstarter som ska ge reaktioner, trollningar osv. i ett av de mer kontroversiella forumen.

Ett speciellt underforum skulle ha samma effekt som nu, kanske bli ännu värre.

Finns en del att fundera på, jag är fortfarande inte säker efter flera år.
Citera
2018-10-18, 11:41
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Det skulle kunna vara utmärkt med en sådan uppdelning.
Risken finns väl dock att forumdelen "etnologi" blir lite av en slask för alla sorters trådar om invandrare?
Blir delforumet "etnologi" drabbat av detta?

Kanske behövs ett helt eget forum där kulturer, problem och möjligheter ur ett I&I-perspektiv diskuteras.

Men jag tycker också sähär; Ofta skapas trådar för publiken i delforumet I&I, och ofta är dessa trådar av mindre hög kvalité. Att fördela trådarna bättre över forumet kanske stävjar detta beteende, att skapa trådstarter som ska ge reaktioner, trollningar osv. i ett av de mer kontroversiella forumen.

Ett speciellt underforum skulle ha samma effekt som nu, kanske bli ännu värre.

Finns en del att fundera på, jag är fortfarande inte säker efter flera år.
Jag funderar på om det kanske går att ha "händelser" i någon form som ett eget underforum kanske?
Citera
2018-10-18, 13:19
  #8
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Det skulle kunna vara utmärkt med en sådan uppdelning.
Risken finns väl dock att forumdelen "etnologi" blir lite av en slask för alla sorters trådar om invandrare?
Blir delforumet "etnologi" drabbat av detta?

Kanske behövs ett helt eget forum där kulturer, problem och möjligheter ur ett I&I-perspektiv diskuteras.

Men jag tycker också sähär; Ofta skapas trådar för publiken i delforumet I&I, och ofta är dessa trådar av mindre hög kvalité. Att fördela trådarna bättre över forumet kanske stävjar detta beteende, att skapa trådstarter som ska ge reaktioner, trollningar osv. i ett av de mer kontroversiella forumen.

Ett speciellt underforum skulle ha samma effekt som nu, kanske bli ännu värre.

Finns en del att fundera på, jag är fortfarande inte säker efter flera år.

Ja, helt klart skapas det många "skit-trådar" om precis allt möjligt i forumdelen för i-&i-politiken. Inlägg och ibland t.o.m. hela trådar om att "negrer är dumma och luktar illa." har inte mycket med inrikespolitik att göra anser jag.

Men att folk vill diskutera kan knappast ses som ett problem på Flashback. Problemet är om dessa diskussioner förs på fel ställe. Och tyvärr finns inget rätt ställe för diskussioner om invandrarkulturer idag.

Är målsättningen att få bort dem helt finns bara en lösning - förbjud dem. Men det tror och hoppas jag ingen tycker är en bra idé.

Är syftet att begränsa mängden av nya trådar på samma tema kan detta lösas t.ex. med att skapa några mycket breda trådar dit i princip allt kan hänvisas. Typ, "Den stora och enda tråden om alla kulturellt betingade betenden som ej är västerländska samt deras bakomliggande orsaker och dess effekter."

Nu uppfattade jag dock TS önskemål var att bli av med trådar från inrikespolitik- integration och invandring som ej berörde just den politiska delen av i.&i. Då återstår bara lösningen att flytta dessa någon annan stans. Jag anser att dessa passar bäst in under etnologi. Men visst går det också bra att skapa ett helt nytt underforum istället. Oavsett om det flyttas till ett nytt underforum eller ett befintligt så förvinner diskussionerna inte, men det löser problemet med att inrikespolitikens i.&i. fylls med annat än just det avsedda.

Så visst flyttas bara "problemet" Men som i t.ex. utrikespolitiken som ofta får trådar och inlägg om konspirationsteorier (judar, frimurare, rymdödlor etc) som kan rensas bort och/eller flyttas till konspirationsteoridelen av forumet kan således även inrikespolitiken bli av med trådar och inlägg som ej passar in endast om dessa kan hänvisas till annan del av forumet. Som det är nu finns dock tyvärr ingen sådan annan del av forumet.

Jag anser således ej att diskussionen i sig är problemet utan att den första på fel ställe, pga att inget rätt ställe finns idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback