Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 08:46
  #1
Medlem
https://www.nespresso.com/se/se/kaff...-kaffemaskiner

Nespresso har släppt en ny kapselmaskin. Ett av de främsta försäljningsargumenten är att man numera kan brygga en stor kopp kaffe, så som vi svenskar är vana en vanlig kopp kaffe.

De nya kapslarna för de stora muggarna ligger på mellan 6-8 kr.

Min fråga är; är inte detta vansinne? En stor mugg kaffe för 8 kr? Ett räkneexempel; två vuxna i hushållet, som dricker 2 koppar kaffe per dag 25 dagar i månaden = 800 kr/mån

Jag förstår att Nespresso är premiummärke. Men att en stor mugg kaffe kostar 8 kr - är inte det lite väl i överkant?

Själv har jag en helautomatisk Espressomaskin, som ger mig alla sorters kaffe jag önskar för en bråkdel av priset av kapslarna.
__________________
Senast redigerad av Endryt 2018-10-10 kl. 08:50.
Citera
2018-10-10, 10:12
  #2
Medlem
Bodde på ett hotell för ett tag sedan där det var Nespresso maskin på rummet, gott kaffe faktiskt. Snodde med mig ett antal kapslar vars innehåll jag provade brygga i vanlig kaffe bryggare, smakade inte bra alls på det viset, haha. Angående priset på kaffe kapslarna kan jag inte uttala mig om, men hela idén med kapslar tycker jag nog är för mycket resurs slöseri.
Citera
2018-10-10, 10:26
  #3
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
[..]Min fråga är; är inte detta vansinne? En stor mugg kaffe för 8 kr? Ett räkneexempel; två vuxna i hushållet, som dricker 2 koppar kaffe per dag 25 dagar i månaden = 800 kr/mån[..]

Räknar man per kopp kaffe så är det givetvis vansinne. Vanligt kaffe kostar ungefär 25 öre per kopp i en vanlig bryggare. Med din beräkning skulle det kosta 25:- i månaden istället för 800:- om de köpte färdigmalt Zoegas/Löfbergs/Nordqvist på ICA istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
[..]Jag förstår att Nespresso är premiummärke. Men att en stor mugg kaffe kostar 8 kr - är inte det lite väl i överkant?[..]

Jag skulle inte vilja kalla Nespresso för ett premiummärke. De är marknadsledande sett till volym (tror jag) i sitt segment men att de skulle vara mycket bättre än Dolce Gusto, Illy etc. för att bli kallade premium stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
[..]Själv har jag en helautomatisk Espressomaskin, som ger mig alla sorters kaffe jag önskar för en bråkdel av priset av kapslarna.

De flesta vill ha en enkel maskin som gör kaffet snabbt och tillräckligt gott och givetvis faller kapselmaskinerna många i smaken tack vare det. Men givetvis gör en "riktig" kaffemaskin både bättre och billigare kaffe.. men kräver också mer insats från kaffedrickaren. Och vill man ha en bra maskin kostar den några/många tusenlappar mer än en kapselmaskin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback