2018-10-09, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Det verkar som att du läst testresultaten på nätet innan du pratat med läkaren?
Yep, stämmer bra det. Jag tog denna gång 255 olika tester på samma sjukhus som innan till ett mycket överkomligt pris men i ett annat land än just Sverige. Jag tog dessa tester innan jag åkte därifrån och fick hem alla svaren igår till min email.

De enda cancer-testerna som ingick bland dessa 255 förutom CA 72.4 var dock
CA 19.9
PSA TOTAL
Alpha-fetoprotein

Dessa tre var normala
Citera
2018-10-09, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdevil
Vid eventuell dödlig diagnos som t.ex cancer har du rätt till second opinion, ett 2a utlåtande av en annan läkare. Oberoende skulle jag väl med vilja kalla det.

Är det så? Ok. Men ändå märkligt att det ska krävas en dödsdom för det, va fan har man för glädje av det då? Personligen skulle jag vilja en andra oberoende åsikt direkt för att minimera risken för feldiagnos och eventuell överbehandling och/eller felbehandling, dessutom tror jag inte på kemoterapi, morfinet kan jag ta men resten skiter jag i.
Senast redigerad av RobRoys 2018-10-09 kl. 10:14.
Citera
2018-10-09, 10:45
Medlem
Caspern50s avatar
Det är klart man blir orolig när man får besked om misstänkt cancer, men du måste invänta remissen och beskedet på utredningen man gör. Irritera inte läkarna med vad dom borde göra, det vet dom.
Det viktigaste nu är att få konstaterat om det är cancer och om den börjat producera metastaser.

Om du då inte tycker att vården gjort det den borde, kan du be om Second Opinion, men det är inte alls säkert att du får bättre vård där, annat än att tiden går och det är exakt vad cancer vill, att få tid att sprida sig ut i kroppen.
Lycka till.
Citera
2018-10-09, 10:58
Medlem
Parasomnis avatar
Först vill jag beklaga beskedet, gör ont i hjärtat att läsa.
Sen tycker jag inte att du ska ge upp än, prata med din läkare först och gå igenom testsvaren och ta reda på exakt vad det är och allt vad du kan få reda på innan du bestämmer dig för något.

Jag hade en närstående som fick cancer i magen som tyvärr var ganska långt gången redan. Efter att ha sett den processen, lidandet och allt denne behövde gå igenom i sin behandling så skulle mitt egna val vara att leva livet något år eller två, sen avsluta det på mina egna villkor. Men det är bara hur jag skulle göra om det hade gått såpass långt.

Min närstående, som var endast några år äldre än dig, åt också en hel del starka läkemedel ifrån psykiatrin i många år och hade väl inte jättebra levnadsvanor, och cancern började i tjocktarmen. Ingen aning om ifall det berodde på medicinerna dock.

Hoppas du får ett lugnande besked av läkare och inte förhastar något utav dina provsvar.
Citera
2018-10-09, 12:32
Avslutad
Jag har nu fått en ganska omgående tid (nog tack vare vissa kommentarer här i tråden som jag tog till mig) till en svensk läkare. Vad som kommer att ske där är hittills oklart för mig (kallelse kommer att skickas). Men en relativ akut remiss till ct-scanning (datortomografi) är väl det minsta jag kan begära?

Kan bara hoppas att cancern upptäcktes i god tid pga rådigt övervakande från min sida eller att det inte alls behöver vara cancer. Oro kommer att ligga över mig som ett mörkt moln tills jag vet. Därefter, beroende på vad som framkommer, antingen lättnad eller så småningom 6 feet jord, dead and buried.
Citera
2018-10-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Jag fick igår besked om misstänkt bukcancer via blodprov som mätte cancer-antigener i blodet. Testet heter CA 72.4 och togs av legitimerad läkare i allmänmedicin. Före detta hade jag under flera månader ätit Omeprazol, Lansoprazol och Samarin men trots det haft diverse konstiga upplevelser i magen så som bl.a. magsmärtor, magknip och svårigheter att både äta mig mätt och att inte äta alls. Alla värden över 7 IU/ml anses onormala. Mina värden ligger närmre 18 UI/ml. Hur pass tidigt i en ev. mag-cancerdiagnos är detta och vad blir vårdens nästa metod i att försöka slutdiagnostisera och ev. bota mig? Hur pass säkert är detta blodtest på att jag öht har någon slags cancer?

Jag har ännu inte fått remiss eller träffat läkaren efter att provet togs. Reflektioner kring om det vore värt att försöka att bli botad, om det är cancer, eller är detta början på slutet som förr eller senare ändå blir min död oavsett vad som görs? Är jag redan slakteriavfall så att säga... Bör jag slänga in handduken och leva livets sista ljuva år istället för strålar, cellgifter och operationer? Förslag på vad jag i så fall bör göra?
Vad skulle Du gjort om läkarna säger att tom din s.k. 5 års-överlevnadsprognos ser dyster ut pga att det exempelvis redan bildats metastaser eller om att enda sättet att bli botad är att operera bort magsäcken? Vore det värt det? Vart går gränsen mellan att ta emot behandling eller att avstå och i så fall istället leva ut de sista åren så lyckligt och smärtfritt som möjligt?

Alla kommer förr eller senare dö, jag hade nog testat CBD olja och börjat läsa bibeln om jag vore dig.
Forska om naturliga sätt att bli frisk från ditt problem du har ju Youtube och Google.
Här har du e sökning:
https://www.youtube.com/results?search_query=cbd+oil+stomach+cancer+

Jag hade använt CBD olja utan THC så slipper du bli en knarkare.
Citera
2018-10-09, 13:11
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Fyller 46, så relativt ung, men för >10 år sedan relativt tung bland-narkoman men sedan dess helt drogfri förutom att jag blivit förskriven mycket stora mängder narkotikaklassade läkemedel av vården som jag intagit till punkt och pricka enligt ordination. Kan detta ha med min ev. magcancer att göra?
Kan jag stämma Landstinget och begära skadestånd med rimlig chans att vinna om jag kan föra i bevis att det är läkarkårens förskrivningar som lett mig till cancer?

Är det magsäcken som får cancer av läkemedel...? Jag litade på vården men nu i efterhand kanske jag var naiv. Jag trodde att det ev. var levern och njurarna som blev nedsatta, men cancer fanns inte i mitt sinne. Levern hade dock bra s.k. SGOT och SGPT-värden och njurarna god creatinine clearance på 112 ml/Min (om det säger något ang. cancer dvs).
Det är ganska ungt för att dö ja, tycker du ska kämpa in i det sista. Kan tyvärr inte svara på resten, finns säkert nån kunnig som kan göra det.
Citera
2018-10-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Är det så? Ok. Men ändå märkligt att det ska krävas en dödsdom för det, va fan har man för glädje av det då? Personligen skulle jag vilja en andra oberoende åsikt direkt för att minimera risken för feldiagnos och eventuell överbehandling och/eller felbehandling, dessutom tror jag inte på kemoterapi, morfinet kan jag ta men resten skiter jag i.

Du svarar på din egna fråga. Glädjen du har av det är att du får en andra oberoende åsikt, som kanske ger ett annat utfall än den första.

Sen är cytostatika inte något man "tror" på. Det finns dokumenterad forskning exakt hur väl det fungerar i olika situationer.
Citera
2018-10-09, 13:53
Medlem
udons avatar
Ursäkta, men du har ju inte fått något cancerbesked. Du har fått ett avvikande test-resultat. Det kan som någon annan skrev bero på andra saker än cancer.

Jag råder dig inte att gå in med premissen att du har en långt framskriden cancer baserad på tester som du själv valt att beställa. Risken är att du får något av en hypokondriker-stämpel. Försök beskriv dina symptom, din oro samt nämn testresultatet.
Citera
2018-10-09, 13:58
Medlem
Caspern50s avatar
Du skall absolut inte börja läsa några löjliga biblar eller ändra mathållning för det bryr sig inte etablerad cancern sig ett dugg om.
Titta på Vidarkliniken i Järna som tutade i cancersjuka en massa religöst dravel som ändå dog som flugor.

Du lär inte få klara (obekväma) svar från cancerläkare för cancern är en lynnig sjukdom som kan gå åt vilket håll som helst och då är det ju dump av doktorn att ge dig fel besked, därför undviker han klara besked tills han vet.
Det är i och försig trevligt med folk som beklagar det som hänt eller håller på att hända men det hjälper inte dig att påverka det som händer i din kropp och när du skall känna oro.

Därför skall du veta vissa saker och vara lyhörd på vad som händer de närmaste månaderna.

Efter att man konstaterat att cancertumör (Huvudtumör) finns, som så gott som alla botas från.
MEN.
Har Huvudtumören börjat producera och sprida metastaser ut i kroppen då är läget sämre för att kunna bli botad.

Därför skall du undvika besked om att man hittat metastaser.

Håller tummarna.
Citera
2018-10-09, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
jag hade nog testat CBD olja och börjat läsa bibeln om jag vore dig.
Forska om naturliga sätt att bli frisk från ditt problem du har ju Youtube och Google.
Jag hade använt CBD olja utan THC så slipper du bli en knarkare.
Tack men nej tack !!
Det är ett vansinnigt missförstånd att tro att Gud påhittad av människan skulle ha intresse för religion. Om det är något som är säkert så är det att ingen av de drygt 4000 olika gudarna som beskrivs i alltifrån Bibeln till Koranen, inom voodoo, asatron, hinduismen och i all övrig mytologi är sann.
Påstod någon att jag inte vill vara "en knarkare" om det är cancer jag har...?

Hellre dör jag med ett rent sinne än i en sjuk föreställningsvärld.
Senast redigerad av JuhuSumiala 2018-10-09 kl. 15:40.
Citera
2018-10-09, 15:46
Medlem
Citat:
Tack men nej tack !!
Det är ett vansinnigt missförstånd att tro att Gud påhittad av människan skulle ha intresse för religion. Om det är något som är säkert så är det att ingen av de drygt 4000 olika gudarna som beskrivs i alltifrån Bibeln till Koranen, inom voodoo, asatron, hinduismen och i all övrig mytologi är sann.

Hellre dör jag med ett rent sinne än i en sjuk föreställningsvärld.

Jag tror du fick tilt i ditt huvud när du såg ordet bibel (vilken synd vill du inte sluta med? ), det fanns fler aspekter i mitt inlägg.
Bibeln är förövrigt inte en religion och vilket dravel du radar upp i din spoiler.
Lycka till med ditt tillfrisknande.
Senast redigerad av The-Servant 2018-10-09 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in