Citat:
Ursprungligen postat av
.sh
När det gäller produkter som vänder sig till en bredare kundkrets, så kan det så klart handla om strategi att vända sig till alla som man kan tänka sig som målgrupp. T.ex. anser jag inte att Dressmanreklamen uppenbart har några icke-vita med för att vara PK, utan det kan likaväl handla om att vilja sälja herrkläder till alla män som målgrupp.
Det är dock inte svårt att känna igen uppenbar PK-reklam, då den alltid är förutsägbar (i vilken mån det gäller för SJ-reklamen, så skulle det kräva att jag till att börja tar del av den mer systematiskt). Den brukar - till skillnad från vad du försöker påskina - inte alls rikta in sig på alla typer av människor, utan brukar just rikta in sig på specifika typer. En hint till att Dressmanreklamen inte försöker vara i första hand PK är t.ex. att det finns med en östasiatisk man, som i praktiken inte ger värst mycket mer PK-poäng än att ha med en vit, medan en svart afrikan alltid ger höga PK-poäng.
Samma poängsystem finns inte enbart ifråga om ras, utan även ifråga om allt annat (en del av det kan dock bero mer på vad som anses gå fram hos tittarna, snarare än vad som är mest PK). En person med Downs syndrom slår t.ex. de flesta andra tillstånd av funktionsnedsättning. Jag behöver väl inte heller nämna att reklamen även ofta innehåller "normbrytande" (de är så klart i PK-avseendet allt annat än normbrytande) könsroller och att i den mån folks ideologiska eller politiska uppfattningar framgår, så är de i regel PK, regimlojala och/eller postmarxistiska. Det är väldigt tvivelaktigt att påstå att reklambyråers önskan att ständigt få pressa in Kakan Hermansson skulle på något sätt ha att göra med att ha med "alla typer av människor", men jag är givetvis öppen för att ta emot argument för att det skulle ha det.
Sedan bör det nämnas att ha med "alla typer av människor" inte nödvändigtvis alls är ett bra reklamgrepp. Det är uppenbart om man ser på all reklam som har producerats att en väldigt stor del av den istället handlar om att visa fram hur produkten används av människor som kan tänkas vara beundrade och som folk vill efterlikna. Att framföra att produkten i första hand är till för 'pöbeln' är inte på något sätt garanterat vinnande grepp. Inte heller är det uppenbart varför det alltid vore en fördel att försöka ha med så många olika (oftast PK-certifierade) typer i en reklam, istället för att reklamen i första hand ska rikta sig mot de målgrupper som utgör huvudandelen
betalande kunder. Inget borde väl vara uppenbarare än t.ex. när det gäller att ha Kakan Hermansson med i bl.a. Audi-reklamen, där kundkretsen sannolikt består i betydligt högre grad av heterosexuella män - till och med heterosexuella vita män - än manshatande svenska statsfeminister.