Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-09-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har bara ett råd att ge SD inför nästa vecka när det måste, av talmannen, läggas fram ett första förslag för omröstning i riksdagen och det är att aldrig lita på en Moderat. Kommunister är onda men man vet vart man har dem. De är åtminstone ärliga med sin ondska. Men moderater är oärliga, manipulativa och hycklare och hala som ålar. En försmak presenterades redan i omröstningen av Björn Söder när inte hela partiet stödde honom efter att SD stött Norlén som talman. Moderaterna har aldrig haft en restriktiv invandringspolitik. De har alltid gått finans- och näringslivselitens ärenden för att att ha vidöppna gränser. Det fanns ingen skillnad på Bildts och Adelsohns tid heller. Det var regeringen Bildt som bl a avskaffade Luciabeslutet.

Lita aldrig på en Moderat!

Moderaterna har aldrig påstått att de ska stödja SD:s talmanskandidat. Så din egentillverkade sanning i detta är helt uppåt väggarna. Du kör samma taktik som kvällstidningarna som skapar påhittade konflikter i sina artiklar. Inte seriös diskussion.
2018-09-29, 15:03
Medlem
Det blir följande:
  • S+M regering där C+L+MP stödjer regering och budget
  • Inget nyval för det skulle SD tjäna på och Alliansen skulle förlora
  • Talmannen kommer styras från M då praxis är redan bruten på grund utav politisk hunger från Alliansen
2018-09-29, 15:14
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Moderaterna har aldrig påstått att de ska stödja SD:s talmanskandidat. Så din egentillverkade sanning i detta är helt uppåt väggarna. Du kör samma taktik som kvällstidningarna som skapar påhittade konflikter i sina artiklar. Inte seriös diskussion.

Bra, då vet vi att du röstade på Moderaterna. Lycka till med Sverige!
2018-09-29, 15:22
Medlem
Citat:

Det vet du inte alls din jävla fåne, eftersom jag inte gjorde det. Jag fantiserar däremot inte ihop saker som du gör. Var seriös eller lämna diskussionen.
2018-09-29, 15:25
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Helt sjukt vad SDare är kränkta av talmansfrågan. Alla agerade utifrån sina egna intressen, inkl SD.

Kollade noggrannare nu på resultatet, och en MP+S+C regering stödd av V är faktiskt också möjligt även om L skulle stödja en KD+M regering tillsammans med SD. Och då tror jag definivit L tar en större smäll av det än C. Kort sagt bör nog L rygga C oavsett vad som händer.
Senast redigerad av Dirty. 2018-09-29 kl. 15:27.
2018-09-29, 15:34
Medlem
Varför vil inget parti regera med Vänster partiet då de vill ju samma sak som Miljö partiet och Centern att ta hit halva arab världen. Varför hamnar V i samma skit som SD när de oså propagerar för invandring mm Sen om S inte vill regera med V hur kommer det sig att V röster räknas med de gröna
2018-09-29, 15:40
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Det blir följande:
Tror jag också. Men vem ska vara statsminister?
2018-09-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Tror jag också. Men vem ska vara statsminister?

Löfven kanske blir statsminister igen? Det är inte helt omöjligt.
2018-09-29, 15:43
Medlem
Citat:
Det blir följande:
  • Talmannen kommer styras från M då praxis är redan bruten på grund utav politisk hunger från Alliansen

Något extra val kommer det aldrig att bli för detta skulle SD tjäna på och Alliansen förlora på . Kanske skulle tom Mp inte klara 4% spärren?
2018-09-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Något extra val kommer det aldrig att bli för detta skulle SD tjäna på och Alliansen förlora på . Kanske skulle tom Mp inte klara 4% spärren?

MP får nog extra väljare. S och M lär förlora starkt på nyval.
2018-09-29, 15:50
Medlem
Citat:
MP får nog extra väljare. S och M lär förlora starkt på nyval.

Mp skulle kunna få nya väljare. M kommer att förlora starkt men det skulle inte förvåna mej om S skulle också gå framåt. Hur som helt så kommer det inte att bli ett extra val.
2018-09-29, 15:52
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Löfven kanske blir statsminister igen? Det är inte helt omöjligt.
Jag tror att allianspartierna får svårt att acceptera det. De har ju precis lyckats avsätta honom. Å andra sidan tror jag inte Socialdemokraterna tål att ha moderaten Kristersson som statsminister heller. Kanske Lööf eller Björklund eller någon neutral byråkrat kan accepteras som statsminister av båda sidorna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in