Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Eller sedan 2014.
(FB) Vad händer med börsen!?
Fast varför ska man handla papper som baseras på OMX30, som inte ens är utdelningsjusterat?
SIXRX är ett bredare index som bättre motsvarar hur Stockholmsbörsen gått som helhet.
http://www.fondbolagen.se/sv/Statistik--index/Index/Marknadsindex/SIXRX---aktuell-graf/
Det är upp 26 % sedan april 2015.
Så visst har Stockholmsbörsen gått upp som helhet.
Är man stockpicker, finns det många aktier som gått upp mer än så.
Då har vi olika strategier.

För egen del har jag i princip 100 % aktier, dessutom på Stockholmsbörsen.
Det har genererat 137 % för mig sedan april 2015.
Nu handlar jag i princip aldrig svenska aktier, sedan är så klart OMX30 värdelöst sett mot hela STH börsen.
Dock använder jag OMX30 som referens i jämförelse mot andra länder motsvarande index för jämföra utveckling mellan länder och världsdelar.
Och jag kan handla index med 500x hävstång eller index ETF:er med 20x. Så blir ändå OK äga OMX30 passivt med 20x hävstång för 10% blir ändå 200% avkastning på eget kapital då om året.
Efter nästa krasch kanske går in lite större summa i Index med 500x hävstång.
Mitt fokus ligger väldigt lite inom EU, mer där viss exponering mot index mer eller vissa specifika områden.
Sedan har jag inga problem att vänta, kan jag hålla min avkastning i Debt Market 13-30% som är årligen har jag all tid i världen vänta på mycket större avkastning vid börskrasch.
Tror nog alla som köpte vid ATH vid Dotcom bubblan 2000 tyckte var bra idé innan men nu lär dom fortfarande sitta gråta.
Eller senaste bubblan Dec 2017, om du kan gissa vad jag menar. Alltså BTC hypen där många började lansera certificat sedan toppade nästan 20k$ sedan sprack.
Nu säger jag inte börsen kommer kracha nu direkt, även om inte blir ett stort fall snart tror jag ändå inte på så mycket större avkastning innan kommande krasch.
Absolut går det hitta många bra bolag som har mer att ge, men jag gör större analyser på dom olika index.
Även USA kan hålla sig längre innan vi kanske ser marknad börjar svalna.
Dom aktier jag köper är aktier jag antingen tror kommer ge minst 10% genomsnitt årligen och kommer ge det i 10-30 år framåt.
Eller aktier som tror kommer ge 100-2000% på 1-10 års period.
Eller chansnings där odds är för dig, alltså köpa många nya bolag där aktiens pris är 0.1-1$ från början där dom svårt allmänt gå mycket lägre men du vet enstaka kommer lyckas slå alla fall 1000-2000%. Men då inom områden som medicin/forskning endast.
Då räknad i avkastning utan hävstång.