2018-09-12, 14:30
Medlem
Man ska nog inte underskatta den mängden känslor man har för sitt eget land med gemensam historia, gamla vänner som man kommer längre ifrån osv... Tänker på människorna som flyttar till USA till exempel... Det är ju långt ifrån sitt eget land. Hur klarar man av en sådan flytt psykiskt? Det finns säkert svenskar i USA också som man kan umgås med, men det är nog inte på samma sätt som om man hade umgås med dem i Sverige.

Man får säkert ett bättre liv i USA om man har bra utbildning, men räcker det för att kunna flytta dit?
Citera
2018-09-12, 14:59
Medlem
Azalinas avatar
Tror inte att det räcker. Det är svårare än man tro att lämna det man älskar. Ända gången man verkligen vill flytta är när det verkligen gått åt helvete.
Citera
2018-09-12, 16:52
Medlem
yggdrazils avatar
Jag har flyttat, även om inte till USA. Har inte varit några större problem. Jag umgås mest med infödingar, jag flyttade ju inte ifrån Sverige för att hitta svenskar. Gamla vänner håller jag koll på via internet, och så kommer jag ju hem till Sverige ibland.

Historien är ju global, vi har en hel del gemensamt med resten av världen också. Världskrigen och framåt binder mig ungefär lika väl till Amerikaner som till Svenskar. Innan det, tja, när snackade du svensk renässans med folk senast? Dessutom släpper man ju inte historien där den inte överensstämmer, man kan utbyta perspektiv. Britter och fransmän vet ju vilka Vikingarna är.

Det jag tycker är knepigast är typ barnprogram och TV-profiler från 70-talet. Jag lär mig, men det går långsamt.

Jag har nostalgi för alla mina erfarenheter. Jag saknar saker från Sverige, men jag skulle sakna andra saker om jag flyttade tillbaka. Enda skillnaden tycker jag verkar vara att man inte vet vad man missar om man sitter där man satt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in