2018-09-03, 20:13
Medlem
arekbar93s avatar
Hej~

jag ska köpa VARMPRESSAD RAPS OLJA men jag kan bara hitta kallpressad och rafinerad RAPSOLJA. det är många olika men alla heter någon av de namnen. jag frågade i butiken men hon visste inte vad jag menade. snälla säg är rafinerad olja samma som varmpressad? var jag kan köpa VARMPRESSAD raps olja?
और
Citera
2018-09-03, 20:17
Medlem
Denoms avatar
All raffinerad olja är varmpressad.
Citera
2018-09-03, 20:37
Medlem
arekbar93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
All raffinerad olja är varmpressad.

Ok tack så mkt!
Citera
2018-09-03, 21:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arekbar93
Hej~

jag ska köpa VARMPRESSAD RAPS OLJA men jag kan bara hitta kallpressad och rafinerad RAPSOLJA. det är många olika men alla heter någon av de namnen. jag frågade i butiken men hon visste inte vad jag menade. snälla säg är rafinerad olja samma som varmpressad? var jag kan köpa VARMPRESSAD raps olja?
और

Willys säljer Axfood's eget lågprismärke "Eldorado Rapsolja" för 15 kronor/litern. Varmpressad och raffad.

Jag köper den själv för olika stek-/friteringsjobb. Funkar ypperligt, helt neutral smak. Tål höga temperaturer. Bra även i sallader, även om jag där föredrar kallpressad olivolja. Tydligen nyttig också enligt myndigheterna/Livsmedelsverket. (Rapsolja generellt).
Citera
2018-09-03, 22:42
Medlem
Swe1227s avatar
Haha varför vill du ha varmpressad? I stort all rapsolja är varmpressad med olika äckliga hjälpämnen.

Den fina, dyra, ofta ekologiska oljan ska vara kallpressad.
Citera
2018-09-04, 21:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Haha varför vill du ha varmpressad?

Därför den är naturell i smak och har hög rykpunkt (240 grader).
Kallpressad rapsolja har en rykpunkt på 110 grader och är därför direkt olämplig att steka i.

https://www.landleyskok.se/tips-trix/rykpunkt-oljor-och-smor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in