2018-08-26, 01:13
Medlem
Hejsan!
Jag vill veta vilka företag och fartyg erbjuder avlösningssystem 1:2 (2:4) eller den typen av avlösningssystem där man är ledig ännu längre. Jag vill i framtiden jobba intensivt men under kortare tid eftersom jag vill ha så mycket fritid som möjligt.
Svar uppskattas!
Citera
2018-08-26, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gametak3r
Hejsan!
Jag vill veta vilka företag och fartyg erbjuder avlösningssystem 1:2 (2:4) eller den typen av avlösningssystem där man är ledig ännu längre. Jag vill i framtiden jobba intensivt men under kortare tid eftersom jag vill ha så mycket fritid som möjligt.
Svar uppskattas!

Få fartyg erbjuder det. Generellt är det 1-1 som gäller. Ska du in på 1-2 får du sikta på oljeriggar på norsk sektor. Här faller även ett fåtal fartyg in som jobbar så nära brunnen att dom klassas som en installation. Drar riggen över på engelsk sektor är det 1-1 som gäller. Hat jag fel får gärna någon rätta

Satsa på att bli elektriker eller hydrauliker om du ska in i branchen är mitt bästa tips.
Citera
2018-08-26, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gametak3r
Hejsan!
Svar uppskattas!

Jag hörde för över tio år sedan att sjöbefäl på färjorna körde 1:2 med undantag för Gotlandsbolaget som körde 1:3, oavsett vilken så var var semester inkluderat.
Vet inte om detta är, eller var, sant.
Citera
2018-08-26, 08:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kanske står det något nyttigt i de här dokumenten:

https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko.se/avtal/avtal-2016/sjoavtalen/storsjoavtalet/traffade-avtal/storsjoavtalet-_2016-2017_20160613.pdf
https://www.sjofolk.se/siteassets/pdf/avtal/farjeaavtalet_2017-2020.pdf

Citat:
§ 10 Arbetstid – fartyg i trafikAnm. Med fartyg i trafik avsesfartyg som är sysselsatt enligt upprättad turlista.Mom. 1. Ordinarie arbetstidDen avtalade ordinarie arbetstiden utgör 37 timmar per vecka eller multiplar därav.
Periodschema och timschema skall upprättas av arbetsgivaren i samråd med lokal facklig organisation för de olika i avtalet upptagna personalgrupperna. Vid upprättandet av dessa scheman skall hänsyn tas till såväl turlista, passagerarfrekvens och drifts-förhållanden som till arbetstagarnas berättigade behov av regelbunden ledighet, varav följer att schema bör omfatta så lång tid som möjligt. Om möjligt bör arbetstagare - där turlista och tjänstgöringssystem medger detta - beredas i genomsnitt vartannat veckoslut arbetsfritt. Vid upprättande av periodschema bör, om möjligt, den s.k. 1:1-principenbeaktas.
Tim- och periodschema skall fastställas att gälla tills vidare.

§ 11 Arbetstid –fartyg som inte är i trafik Anm. Med fartyg som inte är i trafik förstås andra än i § 10 angivna fartyg.Mom. 1. Ordinarie arbetstidDen ordinarie arbetstiden får inte överstiga 37 timmar per vecka; att förläggas helgfri måndag-fredag mellan kl. 07.00 och 17.00, såvida inte de lokala parterna överenskommer om annat

Citera
2018-08-26, 12:54
Medlem
Tack men undrar om någon känner till företag (Fartyg) i Norge eller Sverige som erbjuder 1:2 eller 1:3 avlösningssystem?
Är det alla oljeriggar i Norge som har 1:2?
Citera
2018-08-28, 19:18
Medlem
Keonels avatar
Färjor, typ Stena Line. Befälen arbetar i regel 2-2-2-4 alternativt rullande 2-3. Är du vaktgående motorman exempelvis är det likartat. Praxis med 12h-pass varje dag inkl helger då.

Så inte riktigt 1-2, men mer ledighet i alla fall. Hade du jobbat likadana tider på landjobb hade det ju nästan blivit samma sak i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in