Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-04, 08:50
  #25
Medlem
Rent generellt är det väl så att ytterst få privatpersoner klarar av att ensamma stå upp mot hot från överlägsna konstellationer. Oavsett hur många skyddade identiteter man än har.

I detta avseendet spelar inte enskilda moderatorer någon som helst roll. Eftersom de totalt saknar beslutsfattande enligt admin.

(FB) Hot och mutor för att få tråd raderad?


Citat.
Det händer lite då och då. Varje gång någon försöker så lyfter vi "erbjudandet" internt så alla har kännedom om detta. Om det skulle finnas förtäckta hot så flyttas hela ärendet till mig, så att ingen annan än jag får ta beslut i frågan. På så sätt spelar det ingen roll om någon hotar, då moderatorn därmed saknar möjlighet att påverka situationen.

Mitt senaste erbjudande var en svensk mångmiljonär på Östermalm i Stockholm som är omskriven i Aktuella brott och kriminalfall. Jag blev erbjuden 200 000 kronor (erbjudandet finns kvar) för att plocka bort hans namn från forumet. Jag svarade att han kunde höja priset till 500 000 kronor. Det skulle ändå inte påverka beslutet. Då blev jag mordhotad. Vilket inte påverkade mitt beslut heller.

Tråden är kvar, och då alla kontakter gick via en bullvan så kommer jag f.n. inte att berätta vilken tråd det var. Men jag ser det inte som otänkbart att jag gör det i framtiden. Vi får se hur det utvecklar sig.

De flesta erbjudanden är på betydligt mindre summor, och det är ganska ovanligt med erbjudanden på 50 000 kronor eller mer. Men det händer. Mitt svar är alltid samma. Om ett namn bör raderas, och det finns skäl att radera namnet, så ska man inte behöva betala för det. (Men orsaken till att de erbjuder pengar, eller i vissa fall försöker hota, är för att det saknas skäl).

admin Slut citat.

Förutsättningen för detta resonemang är att forumet aldrig har tillgång till IP-nummer som kan spåras. Man är lika okunniga om identiteter som jag är. Alltså kan man inte falla till föga för utpressning eftersom man helt saknar kunskapen om detsamma.

Det är väl någonstans här vi hamnar.

Så länge de som hotar inte är fullständigt övertygade om den saken kommer hoten att fortsätta.
Citera
2018-11-04, 10:19
  #26
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Rent generellt är det väl så att ytterst få privatpersoner klarar av att ensamma stå upp mot hot från överlägsna konstellationer. Oavsett hur många skyddade identiteter man än har.

I detta avseendet spelar inte enskilda moderatorer någon som helst roll. Eftersom de totalt saknar beslutsfattande enligt admin.

Vad får dig att tro att moderatorn skulle kontakta admin om saken, om mutan är tillräckligt exklusiv/lukrativ eller om hotet/utpressningen är av så allvarlig karaktär att liv/privatliv står på spel?
Citera
2018-11-04, 10:46
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Vad får dig att tro att moderatorn skulle kontakta admin om saken, om mutan är tillräckligt exklusiv/lukrativ eller om hotet/utpressningen är av så allvarlig karaktär att liv/privatliv står på spel?
Enkelt.

En enskild moderator kan inte göra någonting eftersom man är underordnade ett kollektiv. Ett kollektiv som står under forumets admin.

Moderatorerna i detta forum är inte anställda enligt LAS. Det är frivilliga krafter utan betalning. Där forumets ägare har alla möjligheter att avskeda alla de som inte följer vederbörandes intentioner. Och har möjligheten att banna både dig och mig för KFK. Vilket inte kommer att ske.

Utan stöd från mig och dig kommer denna sidan att släckas ner. Eftersom makten hatar den. I alla totalitära stater förbjuder man det fria ordet.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2018-11-04 kl. 11:01.
Citera
2018-11-04, 10:57
  #28
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Enkelt. En enskild moderator kan inte göra någonting eftersom man är underordnade ett kollektiv. Ett kollektiv som står under forumets admin.

Jahaja, då har jag uppenbarligen läst fel i regelverket och uppfattat alla moderatorers inlägg helt uppåt väggarna.
Jag var nämligen under intrycket att en moderator hade rättigheten att radera inlägg och fimpa trådar på eget bevåg, utan att rådfråga "kollektivet" eller be om lov utav admin.

Så dum jag kan bli...
Citera
2018-11-04, 11:26
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Det händer nästan varje vecka att någon vill köpa sig "fördelar" och när de inte får det så kommer hoten tämligen omgående. Ibland lite vagt och ibland väldigt explicit.


admin5

Blir utsatt för samma sak varje dag som användare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Vad motiverar dig till att inte polisanmäla mordhotet?
Riskerar ett sådant beslut att fläcka Flashbacks trovärdighet som yttrandefrihetens försvarare eller är det på grund av din personliga integritet och identitet?

För att det aldrig har hänt, naturligtvis.
__________________
Senast redigerad av Bevis-jonglerare 2018-11-04 kl. 11:28.
Citera
2018-11-04, 11:34
  #30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Jahaja, då har jag uppenbarligen läst fel i regelverket och uppfattat alla moderatorers inlägg helt uppåt väggarna.
Jag var nämligen under intrycket att en moderator hade rättigheten att radera inlägg och fimpa trådar på eget bevåg, utan att rådfråga "kollektivet" eller be om lov utav admin.

Så dum jag kan bli...

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Just det. Du är så dum kan bli. Det är sällan man kan se den självinsikten.
Vi moderatorer har rätt att radera inlägg utan att kollektivet godkänner det, men inte på ett sätt som gör att de försvinner helt. Det är således möjligt för samtliga moderatorer att granska raderade inlägg i efterhand. Vad gäller trådar har vi även där tillstånd att agera självständigt. Skickar vi en tråd till papperskorgen för 0.xx är de fortsatt synliga för admin/moderatorer samt samtliga inloggade användare. Trådar som bryter mot 1.xx prövas internt och förblir raderade om de fälls av kollektivet.

Så, vi har rätt att agera självständigt men de åtgärder vi vidtar är synliga för andra moderatorer.
Citera
2018-11-04, 11:56
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Utan stöd från mig och dig kommer denna sidan att släckas ner. Eftersom makten hatar den. I alla totalitära stater förbjuder man det fria ordet.

Därför blir det extra festligt att påpeka att du är lika imponerad och indoktrinerad av Flashback och dess moderatorer/admins/ägare och deras propaganda, som en religiös är av bibeln.

Ju mer en regering skryter om hur öppna och toleranta de är, och ju vackrare de döper sitt land, t.ex. "Demokratiska Folkrepubliken Korea", desto mer anledning finns det att ifrågasätta det.
Citera
2018-11-04, 12:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi moderatorer har rätt att radera inlägg utan att kollektivet godkänner det, men inte på ett sätt som gör att de försvinner helt. Det är således möjligt för samtliga moderatorer att granska raderade inlägg i efterhand. Vad gäller trådar har vi även där tillstånd att agera självständigt. Skickar vi en tråd till papperskorgen för 0.xx är de fortsatt synliga för admin/moderatorer samt samtliga inloggade användare. Trådar som bryter mot 1.xx prövas internt och förblir raderade om de fälls av kollektivet.

Så, vi har rätt att agera självständigt men de åtgärder vi vidtar är synliga för andra moderatorer.
Precis som det jag skrev.

Varken jag eller Tinuviel kan skriva vad vi vill. Jag som skribent ingår inte i beslutsfattandet. Den/de som bestämmer har ingenting med demokrati att göra. Eftersom forumet ägs av en privatperson.

Jag är fullt medveten om att FB innehåller personer som inte kan leva utan att kommentera. Liksom att forumet innehåller personer som inte kan leva utan att vara moderatorer. Det är upp till dem.

Den dagen forumet vill att jag sluta kommentera är det inget problem för mig. Det blir ett problem för forumet.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2018-11-04 kl. 12:05.
Citera
2018-11-11, 15:22
  #33
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det händer lite då och då. Varje gång någon försöker så lyfter vi "erbjudandet" internt så alla har kännedom om detta. Om det skulle finnas förtäckta hot så flyttas hela ärendet till mig, så att ingen annan än jag får ta beslut i frågan. På så sätt spelar det ingen roll om någon hotar, då moderatorn därmed saknar möjlighet att påverka situationen.

Mitt senaste erbjudande var en svensk mångmiljonär på Östermalm i Stockholm som är omskriven i Aktuella brott och kriminalfall. Jag blev erbjuden 200 000 kronor (erbjudandet finns kvar) för att plocka bort hans namn från forumet. Jag svarade att han kunde höja priset till 500 000 kronor. Det skulle ändå inte påverka beslutet. Då blev jag mordhotad. Vilket inte påverkade mitt beslut heller.

Tråden är kvar, och då alla kontakter gick via en bullvan så kommer jag f.n. inte att berätta vilken tråd det var. Men jag ser det inte som otänkbart att jag gör det i framtiden. Vi får se hur det utvecklar sig.

De flesta erbjudanden är på betydligt mindre summor, och det är ganska ovanligt med erbjudanden på 50 000 kronor eller mer. Men det händer. Mitt svar är alltid samma. Om ett namn bör raderas, och det finns skäl att radera namnet, så ska man inte behöva betala för det. (Men orsaken till att de erbjuder pengar, eller i vissa fall försöker hota, är för att det saknas skäl).

admin

Man ska ha bra med moral, integritet och självrespekt för att tacka nej till 200.000 för att ”endast” radera ett namn.
Detta inger respekt!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback