2018-08-25, 21:19
Medlem
ThuleSocietys avatar
Helt rätt.
Citera
2018-08-25, 21:22
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PittiFitti
Jävla pajasfasoner. Jag föddes med medborgarskap i ett annat nordisk land. Bytte till svenskt medborgarskap så jag kunde rösta SD.

Tror du på fullt allvar att det är skandinaviska medborgarskap som man syftar på här?
Citera
Bannlyst
Dubbel medborgarskap är ok, om det är med något EU land eller Norge. Men det skall inte vara möjlig med t.ex MENA länder eller Afrikanska stater.
Citera
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det gäller garanterat vår del av Europa också. Ska vi slå vad?
Vi behöver inte slå vad om något. Du kan däremot slänga fram en källa om att västeuropéer tillhör undantaget, likt norden. Det faktum att detta inte explicit framgår av SDs pressmeddelande tyder bara på hur urusel mediahanteringen varit.
Citera
2018-08-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Idiotiskt förslag...Generellt så gillar jag JÅ men han har en svaghet och det är hans extrema inskränkthet.Ibland undrar jag fan om karln någonsin befunnit sig utanför Sveriges gränser. Detta är ett förslag som bara gör saker krångligare för folk.Dubbla medborgarskap underlättar något enormt vad gäller bosättningar, inresetillstånd och arbetstillstånd i andra länder.

Så alla svenska hockeyspelare som skaffat sig amerikanskt eller kanadensiskt pass är inte välkomna hem när karriären är över? Dessutom skall dom inte längre få representera Sverige i hockey vm? ...Förslaget är fan landsförräderi.

Åkessorken har fan del i Hockey OS fiaskot 1998 i Nagano när vi åkte ut mot finnarna. Det var hans idiotregler som fick Ulf Samuelsson utkastad ur truppen och tre kronor i gungning.(på den tiden var det inte tillåtet med dubbla medborgarskap). Sedan har karln mage att tillåta dubbelt medborgarskap med finland och danmark som undantag? Skulle fan inte förvåna mig om han höll på Finland över sverige i finnkampen.

...här förlorade SD en potentiell röst....bra jobbat

Ja det känns helt rimligt.

Hur många av våra så kallade stjärnor drar utomlands och tjänar ohemula pengar men skattar noll kronor i Sverige.
Men när det vankas barn och barnomsorg, ja då jävlar ska dom flytta hem.
Klassisk russinen ur kakan....dom är i mångt och mycket precis lika jävla illa som våra välfärdsturister..
Citera
2018-08-25, 21:26
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Hur planerar SD att göra med alla judar i partiet och i Sverige som innehar dubbelt medborgarskap i Israel? Antyder man att de har delade lojaliteter?

Jag undrar detsamma.
Kan någon svara?

Oftast värderar de flesta sitt svenska medborgarskap mer eftersom de har en stor kapital i själva landet. Det finns dom som har dubbel-medborgarskap p.g.a praktiska skäl. Anhöriga som t.ex inte får komma till Sverige och behöver hjälp i landet de har medborgarskap i eftersom de är en förtryckt minoritet. Har man en blind mor och en far som haltar p.g.a stroke och blivit nekad asyl innebär att man måste ta hand om dom.

Detta betyder att invandraran med svensk medborgarskap måste besöka detta landet under semestern för att ta hand om sina föräldrar, för att se att dessa skötare man betalar faktiskt gör det de ska och att föräldrarna faktiskt lever.

"Detta funkar hyffsat med endast svensk pass " men ibland underlättar ett medborgarskap något oerhört.
Att man har dubbel medborgarskap betyder inte att man kostar Sverige pengar, bland annat råder det i de flesta länder att man inte behöver betala skatt ifall man är jobbar och är bosatt utanför. Invandraren som jobbar i Sverige och investerar pengar i Sverige förlorar en hel semester för att gå igenom en korruption i en komplicerad byråkrati i ett land där systematiskt diskriminering råder. Där man som icke-medborgare måste gå genom en långsam byråkratiskt process om man inte mutar regeringen. Med medborgarskap försvinner en massa krångel med mutor och domstolstvistar och avtal man måste skriva på för sina föräldrar blir lättare. Allt detta för att man värnar om sin sjuka familj, sin pappa och sin mamma som inte fick medborgarskapet i Sverige.

Jag förstår själva principen, t.ex finns det stolpskott som tar ut bidrag medan de lever i Irak, sånt skit får inte hända men jag tycker att de som sköter sig inte ska drabbas.

Jag vet inte vad SD tar för ställning om detta men detta är något som man givetvis måste ta hänsyn till. Speciella avtal med landet skulle vara något, något som gör att invandraren kan agera åt sina föräldrar.

"Varför åker du inte ner dit och lever med dom".
För vissa skulle detta innebära död av svält eller ett elände av förtryck och hot, det finns en anledning varför de flydde landet från första början, förföljelse,förtryck och svält brukar oftast vara anledningen.
Citera
2018-08-25, 21:38
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Bra du visar var din lojalitet ligger.

Tänk om alla var som du, flyr till annat land när det börjar gå dåligt tänk oss då som inte har något annat än Sverige. Du får väl välja då.

Jag tycker det är ett bra förslag men tycker heller inte det ska gälla våra nordiska grannländer.

Min lojalitet ligger i första hand till min familj, min bygd och i tredje hand till min nation. Men man är riktigt efterbliven om ALLA krig är värdiga att utkämpa.

Om Sverige - i framtiden - blir en aggressiv krigarnation med en kort tjock kim jong un i spetsen så är jag och min familj ej längre intresserade av att stanna kvar.
Senast redigerad av Centauri 2018-08-25 kl. 21:41.
Citera
2018-08-25, 22:09
Medlem
Steinarrs avatar
Första bra förslaget på länge av SD.
Citera
2018-08-25, 22:19
Medlem
vad väljer då random invandrare om man måste välja? Jag gissar på att man väljer att säga upp det svenska medborgarskapet. Sverige kan man åka till, flytta till, bo i, åtnjuta samma rättigheter som, även utan att vara medborgare. Så det blir väl det svenska som får stryka på foten i så fall. Man tappar sin rösträtt, men SD räknar nog med att de flesta med dubbelt medborgarskap röstar inte på SD ändå.

Nackdelen är ju för de svenskar som satsat på ett till medborskap för att kunna fly Sverige om det skulle behövas. Även dessa väljer nog att säga upp det svenska. Man kan ju bo här ändå. Sen var det ju det här med rösträtten. Men ta då de senaste två mandatperioderna som exempel. En höger, och en vänsterregering. Räck upp en hand om du tycker att skillnaden i förd politik är milsvid.
Senast redigerad av ealdorman3 2018-08-25 kl. 22:25.
Citera
2018-08-25, 22:29
Medlem
Idiotiskt. I sin iver att vara hård mot invandrare ska man aldrig gå över gränsen för att göra saker och ting sämre för vanliga svenskar. Förutom alla (icke-invandrade) svenskar med dubbelt medborgarskap som bor i Sverige finns det ca 700 000 utomlandssvenskar, många av dessa har dubbla medborgarskap. Inte för att det borde spela någon roll men säkert många av dessa har SD-sympatier och överlag röstar utomlandssvenskar betydligt mer till höger än svenskar boendes i Sverige.

Det här är en riktig idiotgrej där SD borde pudla 100% omedelbart. Att göra undantag bara för finnar är principlöst och visar bara på vilket dåligt förslag det är.
Citera
2018-08-25, 23:00
Medlem
Sverige tillät inte dubbelt medborgarskap innan 2001.

Dubbelt medborgarskap är förbjudet i Norge, Spanien m.m.

Media och andra får det att låta som det är något extremt som SD kommer med.
Citera
2018-08-25, 23:03
Medlem
Jag är inte så kunnig inom detta och har ingen åsikt. Men om en person från exempelvis Amerika har Amerikanskt medborgarskap men lever och bor i Sverige. Vad kan denna person "inte" göra i Sverige då?
Kanske väljer amerikanskt medborgarskap för att kunna enkelt resa till sin "familj" i Amerika för att slippa visum

Migrationsverkets hemsida säger

Citat:
Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet och bara svenska medborgare har rösträtt till riksdagsvalen.

Bara svenska medborgare kan bli invalda i riksdagen.

Bara svenska medborgare kan bli poliser eller yrkesmilitärer. Det finns även andra yrkesgrupper som
bara får tillsättas med svenska medborgare.

Som svensk medborgare blir det enklare om du vill arbeta i andra EU-länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in