2018-08-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är inga skarpa förslag. När normala människor pratar om migration så syftar man inte på finnar födda i Sverige eller norrmän som kommit till Sverige. Utan man syftar på den stora massinvandringen från främst utanför Europa. Vad fattar du inte?

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/felaktiga-uppgifter-om-dubbla-medborgarskap-2656535
Det där stärker mig bara i min uppfattning att Åkesson är ute och fixar (eller snarare försöker rädda) röster i valet. Som partiledare borde han följa partiets principprogram och inte gå ut med egna åsikter som strider mot detta.
Citera
2018-08-25, 18:27
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Utan man syftar på den stora massinvandringen från främst utanför Europa. Vad fattar du inte?
Fast undantaget gäller bara nordiska grannländer, inte övriga evropa. Det bor cirka 90k polacker, 50k tyskar, 27k britter, 20k ryssar i Sverige, samtliga av dessa skulle tvingas välja. Inte särskilt bra mediahantering från SD och förslaget är ett ypperligt sätt att förlora röster på.
Citera
2018-08-25, 18:29
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag håller med SD i mycket, men när det gäller frågan om dubbla medborgarskap håller jag inte med alls. Om någon med dubbel medborgarskap är grovt kriminell så kan man dra in det svenska medborgarskapet och utvisa personen till det andra landet. Många har numera föräldrar från olika länder, där en är svensk och den andra är utländsk. Det vore bra för individens identitet att kunna ha kvar båda medborgarskapen.

Snarare tvärtom, ett medborgarskap per individ gynnar identiteten.
De cashar in bidrag från flera länder med sin många handlingar.
Citera
2018-08-25, 18:38
Medlem
Skogsvattes avatar
Hur planerar SD att göra med alla judar i partiet och i Sverige som innehar dubbelt medborgarskap i Israel? Antyder man att de har delade lojaliteter?
Citera
2018-08-25, 19:02
Medlem
Gabriel2017s avatar
Vi ska ha kvar dubbla medborgarskap att ta bort det skulle vara dåligt och drabba både Svenskar och invandrare negativt. Här får SD ändra sig, en sådan här sak passar bättre hemma hos AfS.
Citera
2018-08-25, 19:35
Medlem
Eftersom jag inte förstår vilka rättigheter och skyldigheter en svensk medborgare har så startade jag en tråd om detta:
(FB) Rättigheter och skyldigheter som Svensk medborgare

Innan man kan ta ställning till om förslaget är bra eller dåligt måste man förstå vad man pratar om. Så hjälp gärna till och beskriv rättigheter så väl som skyldigheter (för Svenska medborgare).
Citera
2018-08-25, 19:51
Medlem
Centauris avatar
Riktigt efterblivet förslag. Jag är medborgare i ett annat Europeiskt land (ej i norden) och har det som safe heaven om det blir krig i Sverige.

Kan SD inte bara hålla sig till att minska invandringen med 99% istället?
Citera
2018-08-25, 19:54
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag ska ge ett exempel,
om man är flykting ifrån Syrien, och blir tillsist Svensk medborgare, då förlorar jag mitt Syriska medborgarskap, vilket innebär att jag inte kan flytta tillbaka till Syrien i framtiden om jag nu vill det, det finns dom som vill det. Det innebär att man blir kvar i Sverige för alltid, eftersom man kan inte flytta hem igen. Alla invandrare blir då kvar i Sverige för alltid, eftersom de har inget att återvända till om de nu ville det, eftersom de saknar nu medborgarskap i sitt gamla land.
Citera
2018-08-25, 19:56
Medlem
Vem0ths avatar
Så tråkigt att min mor inte kan rösta på SD om de tar bort hennes rösträtt. Kanske skall informera henne om hon inte förtidsröstat.
Citera
2018-08-25, 20:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det där stärker mig bara i min uppfattning att Åkesson är ute och fixar (eller snarare försöker rädda) röster i valet. Som partiledare borde han följa partiets principprogram och inte gå ut med egna åsikter som strider mot detta.

Du är ju bara en rabiat SD-hatare som tycker tvärtom bara för att. Vem är du?

Sverigedemokraterna vet naturligtvis sin politik bäst.

Nej, när man talar om invandringsproblemen och integration så tänker man inte på infödda finnar eller invandrade norrmän. Det är uppenbart att man främst avser utomeuropeiska invandrare som önskar och kan bli svenska medborgare vilket en del kan, men inte enorma folkmassor.

Däremot kan vi ha helt fri rörlighet och öppna gränser inom norden, det är helt oproblematiskt.
Citera
2018-08-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag ska ge ett exempel,
om man är flykting ifrån Syrien, och blir tillsist Svensk medborgare, då förlorar jag mitt Syriska medborgarskap, vilket innebär att jag inte kan flytta tillbaka till Syrien i framtiden om jag nu vill det, det finns dom som vill det. Det innebär att man blir kvar i Sverige för alltid, eftersom man kan inte flytta hem igen. Alla invandrare blir då kvar i Sverige för alltid, eftersom de har inget att återvända till om de nu ville det, eftersom de saknar nu medborgarskap i sitt gamla land.
Det låter som ett omvänt hot: "Tar du bort möjligheten att ha dubbelt medborgarskap så flyttar jag ALDRIG tillbaka!".
För att förstå dig bättre vore det bra om du kunde förtydliga: Skall vi oroa oss därför att invandrare är så nyttig för Sverige (att vi inte kan vara utan dem) eller är det för att dom kostar så mycket och att vi därför bara väntar på att dom skall flytta till Syrien så vi slipper kostnaden?
Citera
2018-08-25, 20:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Fast undantaget gäller bara nordiska grannländer, inte övriga evropa. Det bor cirka 90k polacker, 50k tyskar, 27k britter, 20k ryssar i Sverige, samtliga av dessa skulle tvingas välja. Inte särskilt bra mediahantering från SD och förslaget är ett ypperligt sätt att förlora röster på.

Det gäller garanterat vår del av Europa också. Ska vi slå vad?

Det handlar om migrationen, asylinvandringen och åtgärder mot den. Inte om nordbor, tyskar och annat som är helt oproblematiskt. Det handlar om att komma till rätta med vad massinvandringen ställt till med, vad är det som är så svårt att fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in