2018-08-20, 04:03
Medlem
kakelpannas avatar
Visst får man väl ha flera arbetsgivare samtidigt, därmed flera kontrakt?
Två deltidskontrat eller ett heltid och ett deltid, finns det lagar mot det?

Jag vet att man ibland inte får jobba med "konkurrerande" verksamhet, det vet jag redan. Men jag undrar annars vad som gäller.

Vad tycker arbetsgivare?

Kan dem se eller kollar upp sådant, måste man vara helt öppen med vilka andra arbetsgivare man har eller vad man har för status på sina andra jobb?

Kan sekundära arbetsgivare vägra dra 30% skatt på lönen för att de är lata?
Senast redigerad av kakelpanna 2018-08-20 kl. 04:19.
Citera
2018-08-20, 09:10
Medlem
Soluss avatar
Du får ha hur många anställningskontrakt du vill, men du måste ha minst 11h sammanhängande ledigt per 24h samt minst 36h sammanhängande ledigt per 7 dagar. Dessutom säger många kollektivavtal att du inte får snitta mer än 48h/v I varje enskild fyraveckorsperiod.

Arbetsgivaren är inte skyldig att betala din skatt, du är det. Däremot gör de flesta arbetsgivare detta.
Citera
2018-08-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Visst får man väl ha flera arbetsgivare samtidigt, därmed flera kontrakt?
Två deltidskontrat eller ett heltid och ett deltid, finns det lagar mot det?

Jag vet att man ibland inte får jobba med "konkurrerande" verksamhet, det vet jag redan. Men jag undrar annars vad som gäller.

Vad tycker arbetsgivare?

Kan dem se eller kollar upp sådant, måste man vara helt öppen med vilka andra arbetsgivare man har eller vad man har för status på sina andra jobb?

Kan sekundära arbetsgivare vägra dra 30% skatt på lönen för att de är lata?

Finns ingen lag emot det, men kan finnas i kontrakten med vissa arbetsgvare.
Min nuvarande är ganska lungn men en tidigare var man tvungen att redovisa och få godkänt för alla uppdrag man hade, t.ex styrelseuppdrag i brf eller idiell förening. Men inget enligt lag. Och jag har några kollegor idag som har egna företag vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in