2018-08-15, 21:34
Medlem
Hejsan!

Jag är utbildad ekonomi och löneadminsitratör, och jobbar idag med främst kreditfakturor och krediteringar.

Det jobb jag har idag har dåliga arbetsvillkor och dålig lön, och därför tänkte jag börja leta efter en annan arbetsplats.

Jag är i nuläget inte intresserad av att jobba som ekonomiassistent med bokföring, men alla tips tas gärna emot. Även inom lön kan vara intressant.

Jag har en önskan om att kunna arbeta hemifrån, även om det kan vara en uppstartstid.

Så jag har nu två frågor.
Vad kallas det yrke/arbetssysslor som jag letar efter, och vart kan man hitta dessa?
(Lön-fakturor-krediteringar)
Citera
2018-08-15, 23:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det jobbet som sådant finns inte, utan är en kombination.

- Att jobba med kund- och/eller leverantörsreskontra är normalt på ekonomiassistentnivå, sen så kan det bero på komplexiteten på jobben och inköpen som görs (kan ha skatte- och momsmässiga effekter) samt de rutiner och organisation företaget har.

- Att jobba med löner kan vara relativt enkelt eller väldigt komplicerat, det beror på antalet anställda, antal befattningar och kollektivavtal etc. I grunden är dock jobb med löner generellt mer komplicerat än bokföring då det helt enkelt är mer att hålla reda på, mer variabler och mer som förändras.

Beroende på företagets storlek och verksamhet kan en person sköta alla ovanstående sysslor plus löpande bokföring, skattedeklarationer och bokslut. I andra fall kan det vara flera personer på t ex en kundreskontraavdelning. Och så finns allt däremellan.

Du får helt enkelt söka på kund- resp leverantörsreskontra och lön och se om det dyker upp nåt jobb som innehåller alla tre. Eller så kan du kontakta (mindre/medelstora) företag som skulle vara hjälpta om en person skötte dessa tre.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-08-15 kl. 23:23.
Citera
2018-08-21, 23:59
Medlem
Hej,
Redovisningskonsult/redovisningsekonom hanterar dessa punkter som du och Rad-i-Kalle nämner.
Du får kanske börja som redovisningsassistent först dock.
Citera
2018-08-22, 06:02
Medlem
Germanofils avatar
Lär dig hur man konfigurerar det software ni använder för lönehantering och sök sedan en tjänst som konsult eller systemförvaltare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in