2018-08-14, 12:04
Medlem
shoo bre, kolla lite runt om Karbamazepin men hitta ej mkt info om va de skrivs ut för än för epilepsi.

är de möjligt för Karbamazepin skrivas ut för följande?:
-sömn
-agression
-huvudvärk
-smärta i kroppen

(mer?)
Citera
2018-08-14, 12:22
Medlem
Jag fick det utskrivet för att de misstänkte att jag var bipolär. Dock allergisk mot den.

Citat:
Medical uses
Tegretol 200-mg CR (made in NZ)

Carbamazepine is typically used for the treatment of seizure disorders and neuropathic pain.[2] It is used off-label as a second-line treatment for bipolar disorder and in combination with an antipsychotic in some cases of schizophrenia when treatment with a conventional antipsychotic alone has failed.[2][10] It is not effective for absence seizures or myoclonic seizures.[2]

In the United States, the FDA-approved medical uses are epilepsy (including partial seizures, generalized tonic-clonic seizures and mixed seizures), trigeminal neuralgia, and manic and mixed episodes of bipolar I disorder.[11]

The drug is also claimed to be effective for ADHD.[12]

As of 2014, a controlled release formulation was available for which there is tentative evidence showing fewer side effects and unclear evidence with regard to whether there is a difference in efficacy.[13]

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbamazepine

Det är inte svårt att googla.
Citera
2018-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi
Jag fick det utskrivet för att de misstänkte att jag var bipolär. Dock allergisk mot den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbamazepine

Det är inte svårt att googla.
aa såg det men jag kolla på fass och de stog:Tegretol används vid behandling av epilepsi, vissa former av ansiktssmärta (trigeminusneuralgi) samt alkoholabstinens. Karbamazepin som finns i Tegretol kan också vara godkänt för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation.

undra vilka andra sjukdomar de var. för jag är ej bipolär, alkoholabstinens eller har epilepsi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in