2018-08-15, 12:02
Medlem
E-R-N-S-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vet vi att det var så eller är det din teori? Jag, menar det verkar som det "bara" var ett tiotal som genomförde räden i Frölunda. Kan eller törs inte polisen hantera ens en så pass liten grupp? Eller har man inte resurser/personal i tillräcklig omfattning?
Polisen har gått ut med att det är främst ''observation'' som gäller när det handlar om situationer som denna för att förhindra ''eskalering'', varför de utövar en så pass katastrofalt undfallande strategi som snarare triggar ''kaozarna'' ytterligare kan man fundera över men att de går under en skräddarsydd lagstiftning pga sitt ''utanförskap'', ''utsatthet'' och sin etnicitet är smärtsamt tydlig.
Citera
2018-08-15, 12:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är inte samma gäng i Stockholm, och det är uppenbart att kaoset i södra Sverige var kopplat till bruschor från Göteborg. Med det sagt så är MENA alltid roade av kaos och bränna, så tveklöst kan smutsen i Stockholm bli inspirerade till egna stordåd, i synnerhet om bruschorna i Göteborg inte blir straffade.
Jo jag tänkte att det brukar inspirera varandra.
Blir det kaos i en dela v landet är det ju inte ovanligt att det startar någon annanstans också.
Vanliga bilbränder uppkommer ju i stort sätt varje natt så de är ju inget ovanligt utan jag väntar på mer upplopp likt Husby... men man får kanske vänta till valnatten då vänstern lär starta rejäla kaos om SD når framgång, då kan bruschor slås ihop med demonstrationsvännerna.
Citera
2018-08-15, 12:03
Medlem
Militär precision för att man slog till på flera orter vid samma klockslag?

Jo man hade säkert samlats innan och synkroniserat sina klockor "min sitter på höger arm, men du har ju din på vänster, synkronisera för fan"

Sedan upprättade man krypterat radiosamband med stabsbilar på varje ort.

Eller så hade idioterna en snapchat grupp på sina smartphones, som förövrigt har ganska välsynkroniserade klockor också.

Att en slog in rutor, en annan hällde i bensin och en tredje tände på är bara rationellt, så slipper alla ha basebollträ, dunk och tändare med sig.
Citera
2018-08-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larswad
Jag undrar bara vad i helvete polisen håller på med.
De pratar om att visa större närvaro i områden kring Frölunda efter måndagen. Igår brann alltså en bil på Björkhöjdsgatan alldeles nära smyckegatan. Verkligen ingen högoddsare med tanke på att det hänt en hel del saker där innan. Först efter folk ringt 112 kommer mc rullande.
Vilka resurser har de nu egentligen? Varför ser man dem inte? Om det är så illa skulle jag som polischef skrika efter resurser över landet.

Är det inte dags att polisen börjar informera vilka typer av insatser de egentligen gör och hur omfattande?

Det känns rent av patetiskt just nu.
Så här tror jag: polisen var där tidigt, kände igen personerna, eftersom de antagligen träffas mer eller mindre varje dag, precis som du skulle känna igen dina arbetskamrater. Polisen väljer att inte ingripa eftersom skadegörelsen skulle bli ännu värre, vilket de vet av erfarenhet (gatsten etc), dessutom skulle hatet mot polisen växa i dessa marginaliserade grupper. Risken finns då att fler ansluter. Nu lät man individerna skämma ut sig själva och plockar sedan in dem.
Citera
2018-08-15, 12:10
Medlem
Här ett ypperligt bra och konkret inlägg, ingen SD propaganda utan rakt och sakligt, hur samhället ska slå hårt mot hårt mot kriminalitet och gäng.
https://www.svt.se/opinion/jan-kallberg-om-kriminella-gang-och-bilbrander

Oavsett politisk tillhörighet så behöver Sverige betydligt tuffare straff och starkt ökade befogenheter till polisen, detta är en självklarhet?
Citera
2018-08-15, 12:10
Medlem
Larasofts avatar
Jag har några frågor som ni kanske har svar på:

1. Vet ni identiteten på någon gripen?
2. Vet polisen hur uppmaningen eller uppmaningarna till aktionen skickats (tidpunkt, teknisk plattform, avsändare).
3. Är det enbart "utsatta" områden som drabbats av bilbränderna?
Citera
2018-08-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVEGOT
https://www.expressen.se/gt/misstankt-for-bilbrander-gripen-i-turkiet/
"Vi fick reda på att han var på väg dit genom förhör med vittnen och släktingar."

Så hur var det, ingen snackar med polisen eller?

Jag erkänner att jag hårddrog det, men det är ett känt problem att det är svårt att få folk att tala i de här områdena.

Jag kan även tänka mig att polisens mjukare taktik med dialogpoliser har förändrat attityden. Jag tillhör inte dem som vill se hårdare tag utan tvärt om tycker jag inte att polisen skall lägga sig i det som händer i orten. Folket som bor där blir provocerade när polisen ingriper. Det har vi bland annat sett i Husby.
Citera
2018-08-15, 12:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Du förstod precis vad jag menade, du sa det nämligen själv ovan.

Jag förstår inte i sin tur här, har du helt missat hur det verkligen är på de här ställena?

Gissa varför snuten INTE gick in, för att det inte begicks brott live?
Ok. Men det skulle vara kul att få polisen själva bekräfta att det var just så de resonerade i just detta fallet.

Och jo, jag har väl förstått på ett ungefär, men inte mängder och problem på detaljnivå. Jag bor inte själv i ett "utsatt område" och besöker aldrig sådana. Ändå är jag (så klart) djupt oroad över utvecklingen i Sverige.

Enda chansen i så fall är väl att sätta upp militärliknande styrkor, som ständigt står beredda och som har kraften och numerären att gå in och rensa upp i dessa områden, så att staten kan återställa ordningen och ta makten över sitt territorium.
Citera
Medlem
Vi vet alla att det var folk från Mena som startade bränderna. Stoppa för helvete invasionen från de länderna innan det är för sent.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Så här ligger det till, det behövde brännas av lite bilar innan valet och bakom detta ligger högerkrafter - det förstår var och en som tänker efter.

Den varma sommaren och de naturliga bränderna har styrt den politiska diskussionen bort från invadringen och främlingsfientliga krafter behövde flytta fokus från klimathotet, vad är då effektivare än att tända eld på lite bilar i förorten?

Internationella rapporter visar att Sverige är så långt ifrån en systemkollaps man kan komma, vi lever sammantaget i ett oerhört välfungerande land.

Högerextrema är helt beroende av att människor är övertygade om att allt är på väg att gå åt helvete, det behövdes helt enkelt brännas lite bilar igen. Detta passar givetvis SD som hand i handsken och Jimmie myser.

Populistiska politiker säger att den svenska demokratin är hotad och förutsätter direkt eller indirekt att hotet består av lokala förortsungdomar, den uppfattningen i sig är mycket allvarligare än några enstaka pojkstreck i förorten.

Fakta:
  • Bilbränderna har minskat rejält i Sverige på senare år.
  • Mer än hälften av bilbränderna är försäkringsbedrägerier.
  • Bilbränder så ovanliga utryckningar till allvarliga bilolyckor är sju ggr vanligare.

Socioekonomiska faktorer bakom kravaller:
  • 1719 - Södermalm - Södermalmsupploppet i fattiga kvarter
  • 1917 - Nytorget - Potatiskravallerna
  • 1948 - Jönköping - Raskravallerna (i samtida press kallade "tattarkravallerna")
  • 1948 - Södermalm - kravaller då tusentals fattiga ungdomar kastade sten mot polis.
  • 1951 - Berzelii park- kravaller under flera dagar.
  • 1965 - Hötorget - stora kravaller med fönsterkrossning och bränder.
  • 1987 - Kungsträdgården - Kungsträdgårdskravallerna med flera dagar av oro och stök.
  • 2013 - Husby - Bilbränder och flera dagars social oro
DVS alla kravaller då som nu är framtvingade av utanförskap och fattigdom.

/Provokatör
Citera
2018-08-15, 12:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-R-N-S-T
Polisen har gått ut med att det är främst ''observation'' som gäller när det handlar om situationer som denna för att förhindra ''eskalering'', varför de utövar en så pass katastrofalt undfallande strategi som snarare triggar ''kaozarna'' ytterligare kan man fundera över men att de går under en skräddarsydd lagstiftning pga sitt ''utanförskap'', ''utsatthet'' och sin etnicitet är smärtsamt tydlig.
Ok. Det tror jag är en mycket dålig taktik. Vi ser ju att det eskalerar ändå. I sådana här fall finns bara en medicin: Att sätta hårt mot hårt. Och se till att vinna slaget.
Citera
2018-08-15, 12:14
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
4 nya bränder i natt. Bara 4, alltså har allt återgått till det normala.

https://www.aftonbladet.se/a/kajLKQ

Lite konstigt att det inte startats något upplopp i förorterna runt Stockholm till följd av detta, men de kommer kanske.
Det beror nog på att det regnade i Stockholm i går kväll.

Vi får väl se vad som händer ikväll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in