2018-08-19, 04:15
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är tamejfan helt absurt att det finns myndiga människor, som får röra sig fritt utan personlig assistent, som inte fattar att lön anges före skatt.

Hur fan ska en arbetsgivare veta hur mycket skatt en anställd ska betala? Det beror ju på massor av faktorer.

Hur skulle en arbetsgivare inte veta hur mycket skatt du ska betala på lönen (och givetvis vet företaget vilka förmåner de har erbjudit)? Dessa andra faktorer du nämner är saker som sköts via deklaration. Eller är det du själv som skriver in vilken kommunalskatt/landstingsskatt/statlig skatt du ska betala där du är?

Lönen anges i brutto för att det är enklare, inte för att det är omöjligt att ange netto. Många andra länder med skattesystem som är betydligt mer komplicerade än här anger nettolönen från just den inkomsten. Hur den i slutändan möjligtvis ändras beroende på om man får annan inkomst har ju ingenting med företaget att göra, det är den anställdes ansvar.
Senast redigerad av Fojos 2018-08-19 kl. 04:38.
Citera
2018-08-20, 14:54
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Hur skulle en arbetsgivare inte veta hur mycket skatt du ska betala på lönen (och givetvis vet företaget vilka förmåner de har erbjudit)? Dessa andra faktorer du nämner är saker som sköts via deklaration. Eller är det du själv som skriver in vilken kommunalskatt/landstingsskatt/statlig skatt du ska betala där du är?

Lönen anges i brutto för att det är enklare, inte för att det är omöjligt att ange netto. Många andra länder med skattesystem som är betydligt mer komplicerade än här anger nettolönen från just den inkomsten. Hur den i slutändan möjligtvis ändras beroende på om man får annan inkomst har ju ingenting med företaget att göra, det är den anställdes ansvar.

Ja man väljer själv en del skatt, te.x. kyrkoskatt.
Citera
2018-08-21, 14:07
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

Tror det är ganska sällan en rekryterare har koll på vilken kommunalskatt som gäller (personen behöver ju inte bo i den kommun arbetet är i) eller om den sökande är medlem i svenska kyrkan osv. Varför skulle an AG bry sig om vad du får ut netto, det har noll att göra med deras verksamhet.
Citera
2018-08-21, 14:15
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tror det är ganska sällan en rekryterare har koll på vilken kommunalskatt som gäller (personen behöver ju inte bo i den kommun arbetet är i) eller om den sökande är medlem i svenska kyrkan osv. Varför skulle an AG bry sig om vad du får ut netto, det har noll att göra med deras verksamhet.

Det säger jag inget emot. Ifrågasatte bara påståendet att arbetsgivaren inte skulle ha någon aning om hur mycket du ska betala i skatt på din lön.
Citera
2018-08-21, 14:17
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Antar att det är inom sälj? 19000 är ju inte så bra, hoppas att du får bra bonus/provision.
Med den låga grundlönen har TS antingen fått ett skitjobb eller är mellan 18-20 år. 19500 är instegslönen på mitt jobb och då är man sopa. Sen får man ca 500 kr / år mer i lön om man stannar.
Citera
2018-08-21, 14:21
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Med den låga grundlönen har TS antingen fått ett skitjobb eller är mellan 18-20 år. 19500 är instegslönen på mitt jobb och då är man sopa. Sen får man ca 500 kr / år mer i lön om man stannar.

Icke att förringa jobb dock! Alla jobb är bra erfarenheter!
Citera
2018-08-21, 14:48
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Icke att förringa jobb dock! Alla jobb är bra erfarenheter!
Helt rätt, folk som ser ner på jobb eller kallar det skitjobb enbart för att lönen är åt det lägre hållet är väldigt suspekta människor måste jag säga.

Alla jobb är bra jobb och bättre att odla en önskan om att jobba är att spä på den bidragshets som verkar råda på många håll idag. Alla måste vi börja någonstans i livet.

Mitt första jobb gav 13500 kr brutto då var jag 18 år, idag vid 33-års ålder har jag utan att för den skulle vara högavlönad ändå en inkomst på 3 ggr den summan med förhoppning om att kunna öka en 15-20% inom kort.
Citera
2018-08-21, 14:57
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Helt rätt, folk som ser ner på jobb eller kallar det skitjobb enbart för att lönen är åt det lägre hållet är väldigt suspekta människor måste jag säga.

Alla jobb är bra jobb och bättre att odla en önskan om att jobba är att spä på den bidragshets som verkar råda på många håll idag. Alla måste vi börja någonstans i livet.

Mitt första jobb gav 13500 kr brutto då var jag 18 år, idag vid 33-års ålder har jag utan att för den skulle vara högavlönad ändå en inkomst på 3 ggr den summan med förhoppning om att kunna öka en 15-20% inom kort.

Utan ditt första jobb (och säkerligen alla andra slitjobb och erfarenheter du gått igenom) hade du nog aldrig haft i närheten av det idag. Slitare blir belönad i långa loppet, gick själv in på en fantastisk lön på ett drömjobb efter alla år jag snålat och slitit. Verkar efter ett tag bli så för alla som alltid gör sitt yttersta, oavsett arbetsuppgift.

Får passa på att gratulera till din löneresa också Grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in