Citat:
Ursprungligen postat av
ZRZirkonium
Nu vet jag inte om du var seriös men jag hoppas inte det.
Historiker har varit ganska enade i åsikten att Hitler var någon form av Ateist, inte Kristen. Han ansågs inte heller vara kristen av de kristna ledare som levde samtidigt.
Han utryckte beundran för Islam som kultur, han utryckte också beundran för japansk kultur (janpansk Kultur på 1940 talet, inte dagens) men förakt för Kristen kultur som han tycke var 'svag'. Däremot så är det en annan diskussion vad han tyckte om Araber misstänker jag.
Det finns en hel del information på wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Adolf_Hitler
Men det bästa är att läsa böcker som sammanställer historiska dokument. Hyftsat bok för att veta hur delar av kristna kyrkan såg honom så kan man läsa om Bonhoeffer. Katolska kyrkan har också en hel del i ämnet.
"Historiker"
Bara för att han "beundrade" Islams fanatism så betyder inte det att han ville ha Islam i sitt eget land, du förstår det va? Jag tycker Islams behandling av homosexuella 2020 är bättre än Kristendomens, betyder det att jag vill ha Islam i Sverige? Nej.
Han tyckte Kyrkan var korrupt och inte fullföljde sin roll som ledsagare, därav deras reformer i kyrkan, tyvärr är 12 år inte länge nog att göra någon förändring.
Stora delar av kyrkan, f.f.a de lägre rankerna såg Hitler som en befriare, många präster och biskopar i f.f.a Tyskland ställde sig bakom NSDAP tidigt. Det är och har alltid varit judens språngbräda in i de vitas religion, vatikanen, som inte gillade Hitler.
[Adolf Hitler, “Mein Kampf” Vol. 1 Chapter 12]
“The greatness of every mighty organization embodying an idea in this
world lies in the religious fanaticism and intolerance with which,
fanatically convinced of its own right, it intolerantly imposes its
will against all others.”
[Adolf Hitler, “Mein Kampf” Vol. 1 Chapter 12]
“The greatness of Christianity did not lie in attempted negotiations
for compromise with any similar philosophical opinions in the ancient
world, but in its inexorable fanaticism in preaching and fighting for
its own doctrine.”
[Adolf Hitler, Speech, 15 March 1936, Munich, Germany.]
“The National Government will regard it as its first and foremost
duty to revive in the nation the spirit of unity and cooperation. It
will preserve and defend those basic principles on which our nation
has been built. It regards Christianity as the foundation of our
national morality, and the family as the basis of national life….”
Du kan läsa boken "Gerhard Hahn, Christuskreuz und Hakenkreuz, Schriftenreihe der “Deutschen Christen” Hannovers, Nr. 1 (1934)."
"The Cross of Christ and the Swastika" för mer information vad NatSoc Tyskland och Hitler ansåg om Kristendomen.