2018-07-30, 11:52
Medlem
WykkedWitchs avatar
Willys, Mathem, Ica eller CooP. vissa är dyrare och andra kanske levererar sent.
Jag vet inte. Men jag vet att jag ska börja handla online med hemkörning. Är folkskygg som en panter.
Citera
2018-07-30, 14:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Willys, Mathem, Ica eller CooP. vissa är dyrare och andra kanske levererar sent.
Jag vet inte. Men jag vet att jag ska börja handla online med hemkörning. Är folkskygg som en panter.

Jag handlar alltid från mat.se. Bättre och billigare än Mathem.
Citera
2020-05-13, 15:43
Medlem
Ruskigbusss avatar
Vilken matbutik online är bäst?

I dessa tider vill man inte gärna gå in i lokala viruscentralen och handla mat, inte minst för att det verkar vara värmestuga för ortens alla pensionärer som vacklar runt på gravens rand och uppmanar en att döda dem.

Så, för det egna samvetet och den egna hälsans skull - tänkte jag börja handla online.

Men, vilken butik är bäst? Inte nödvändigtvis billigast, även om det inte gör något - utan har bäst utbud och rimliga priser, samt - givetvis - finns där jag bor.

Faktorer som påverkar är alltså
- Finns den i västra delarna av Stockholm? (i mitt fall, om ni bor på andra orter får ni väl bedöma den som är närmast er)
- Rimliga priser?
- Hemsida - annars blir det jobbigt att handla
- Levererar de eller skall man hämta i skåp utanför
- Hur långt i förväg måste man handla?
Citera
2020-05-13, 15:47
Medlem
15minFames avatar
Jag använder mathem.se för de har ekologiskt och kvalitets produkter. Men smakar det så kostar det så deras priser är över andra billigare butiker som tex willys.
Citera
2020-05-14, 10:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I dessa tider vill man inte gärna gå in i lokala viruscentralen och handla mat, inte minst för att det verkar vara värmestuga för ortens alla pensionärer som vacklar runt på gravens rand och uppmanar en att döda dem.

Så, för det egna samvetet och den egna hälsans skull - tänkte jag börja handla online.

Men, vilken butik är bäst? Inte nödvändigtvis billigast, även om det inte gör något - utan har bäst utbud och rimliga priser, samt - givetvis - finns där jag bor.

Faktorer som påverkar är alltså
- Finns den i västra delarna av Stockholm? (i mitt fall, om ni bor på andra orter får ni väl bedöma den som är närmast er)
- Rimliga priser?
- Hemsida - annars blir det jobbigt att handla
- Levererar de eller skall man hämta i skåp utanför
- Hur långt i förväg måste man handla?

Jag använder mig av https://www.hemkop.se/ och deras hemleverans.
Om de är bäst vet jag inte eftersom jag bara har använt mig av dem men jag är nöjd. Hyfsat sortiment och vanliga "hemköp-priser" på varorna. En leveransavgift tillkommer på 29-79 kr beroende på valt tidsintervall. Vid köp under 700,00 kr tillkommer även en serviceavgift på 49,00 kr.

Västra Stockholm är stort men jag kollade hur det ser ut i postnummerområde 16245:
Nästa lediga tid för hemkörning är nu på lördag.
Knappa in ditt postnummer på deras hemsida så ser du om och när de kan leverera.
Senast redigerad av madtop 2020-05-14 kl. 10:55.
Citera
2020-12-26, 20:20
Medlem
Bjurras avatar
Har använt Coop, Willys, ICA, Mathem och Mat.se.

Tycker samtliga är värdelösa på olika sätt. Ingen av dem har vettiga sökfunktioner.

Mathem: Om man t ex vill kolla vilka kakmixar Kungsörnen har och söker på "kaka Kungsörnen" får man noll träffar. Söker man däremot på "sockerkaka Kungsörnen" får man en träff. Priserna är ett skämt, vissa varor kostar 40-50% mer än oss Willys. Ni har inge fysiska butiker och behandlar era anställda som slavar, hur kan ni vara så dyra?

Coop: Begränsat utbud, krånglig sajt, när man vill uppdatera ordern ombeds man lägga en ny order och sen addera den. Mycket märkligt.

ICA: Sämre än sämst om man bor i Stockholm och har flera butiker att välja emellan. Det går inte att se leveranstider för fler än en butik i taget (vilket hade varit rätt praktiskt när 76 butiker levererar till ens adress.
Citera
2020-12-26, 22:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Har använt Coop, Willys, ICA, Mathem och Mat.se.

Tycker samtliga är värdelösa på olika sätt. Ingen av dem har vettiga sökfunktioner.

Mathem: Om man t ex vill kolla vilka kakmixar Kungsörnen har och söker på "kaka Kungsörnen" får man noll träffar. Söker man däremot på "sockerkaka Kungsörnen" får man en träff. Priserna är ett skämt, vissa varor kostar 40-50% mer än oss Willys. Ni har inge fysiska butiker och behandlar era anställda som slavar, hur kan ni vara så dyra?

Coop: Begränsat utbud, krånglig sajt, när man vill uppdatera ordern ombeds man lägga en ny order och sen addera den. Mycket märkligt.

ICA: Sämre än sämst om man bor i Stockholm och har flera butiker att välja emellan. Det går inte att se leveranstider för fler än en butik i taget (vilket hade varit rätt praktiskt när 76 butiker levererar till ens adress.

Min uppfattning är att det generellt är rätt dyrt? Willy's lovar samma pris som i butik tror jag, plus då en fraktavgift men den är inte så hög vill jag minnas, eventuellt gick det att slippa den också vid tillräckligt stora beställningar(?). Märkligt system från ICA, det är alltså alltid en specifik butik du beställer ifrån? Inte något centralt ställe? Låter ju märkligt, jag har massor av ICA-butiker runt där jag bor. Det skulle kännas helt galet att beställa från en av dem istället för att bara gå dit och handla ärligt talat, om det nu ändå är samma butik det kommer ifrån, fast förmodligen till högre pris...
Citera
2020-12-28, 15:57
Medlem
Bjurras avatar
En annan irriterande grej med Ica är att det inte går att söka på en vara och se i vilka butiker den finns. Istället måste man gå in på varje enskild butik och leta efter varan...

Willy's tillåter inte en att uppdatera beställningen. Inte ens om man har bokat leverans 7 dagar senare kan man lägga till varor, man måste göra en ny beställning...

Mat.se är min onlinefavorit, deras priser är 10-15% under Mathem och de har bra tillgänglighet på leveranstider. Vill man spara pengar och kan leva med att man inte kan lägga till i ordern är Willys ännu bättre även om deras frukt och grönt blandar och ger. Tyvärr har Mat.se begränsat utbud, de har tex inte Djurgårdsglass (det har nästan alla större ICA i Stockholm), de har ingen gourmetyoghurt, de har inte bittermandel.

Sökfunktionerna är bäst på Mat.se och Mathem.se, det märks att de sajterna är beroende av onlinehandel och man har inte kunnat snåla med funktionerna. Det går till exempel att stava fel eller att bara ange början av ett sökord. Coops sökfunktion är ett skämt.

Har man inga fysiska butiker borde man kunna ha ett riktigt stort utbud men varken Mathem eller Mat.se briljerar på det området.

Sammanfattning:

Mathem: Hyfsat utbud, bra tillhänglighet på leveranstider, mycket dyrt.
Mat.se: Hyfsade priser, bra tillgänglighet på leveranstider, inte så bra utbud.
Ica: Bäst utbud (om det är en Maxi), dyrt, usel sajt, usel tillgång på leveranstider (iaf i Stockholm)
Willys: Lägst priser, hyfsat utbud på leveranstider, lite begränsat utbud, dålig kvalitet på frukt och grönt. Går ej att ändra i ordern.
Coop: Usel sökfunktion, krånglig sajt, begränsat utbud, bra kvalitet på frukt och grönt (iaf de två butikerna jag beställt ifrån.
Citera
2020-12-28, 16:03
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Min uppfattning är att det generellt är rätt dyrt? Willy's lovar samma pris som i butik tror jag, plus då en fraktavgift men den är inte så hög vill jag minnas, eventuellt gick det att slippa den också vid tillräckligt stora beställningar(?). Märkligt system från ICA, det är alltså alltid en specifik butik du beställer ifrån? Inte något centralt ställe? Låter ju märkligt, jag har massor av ICA-butiker runt där jag bor. Det skulle kännas helt galet att beställa från en av dem istället för att bara gå dit och handla ärligt talat, om det nu ändå är samma butik det kommer ifrån, fast förmodligen till högre pris...

Willys tar 150 kronor för leverans, man måste mao handla för minst 800 för att spara in leveranskostnaden.

ICAs system är som du påpekar ett skämt. Bor man ensam och klarar sig rätt långt på ett inköp på 500 kan man ju lika gärna köpa maten på plats. Jag har bara en liten ICA-butik inom gångavstånd och handlar oftast för runt 1500 (har familj) så jag föredrar hemleverans.
Citera
2020-12-28, 18:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Willys tar 150 kronor för leverans, man måste mao handla för minst 800 för att spara in leveranskostnaden.

ICAs system är som du påpekar ett skämt. Bor man ensam och klarar sig rätt långt på ett inköp på 500 kan man ju lika gärna köpa maten på plats. Jag har bara en liten ICA-butik inom gångavstånd och handlar oftast för runt 1500 (har familj) så jag föredrar hemleverans.

Oj, 150 spänn... Jag har flera stora butiker inom hyfsat rimligt avstånd (gångavstånd eller kortare bussresa) inklusive en ICA Maxi, en Willy's en Coop och flera ICA Supermarket. Det skulle mycket till innan jag betalade 150 spänn för att få grejerna plockade och hemkörda ärligt talat. Det är där det har stupat flera gånger. Men så är väl inte folk i innerstan med god tillgång till en uppsjö butiker riktigt målgruppen heller. Vi storhandlar en del (också familj) så på ett sätt vore det bekvämt, men jag är nog helt enkelt för snål.
Citera
2020-12-28, 18:58
Medlem
varierar mellan Willys och Ica Maxi, Willys billigare och tar 49 sek för att plocka ihop kassarna som sedan hämtas. Maxi tar 99 sek för plocka ihop och köra hem till mitt sommarhus 30 km bort från maxi, prisvärt tycker jag.
Citera
2020-12-28, 21:01
Medlem
Bjurras avatar
99 spänn för att slippa köra sex mil är ju en no brainer, såvida man inte kör förbi affären av andra anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in