Citat:
Ursprungligen postat av
Sillastrypar-rens
Han framstår mer och mer som en hjälte i USA. EU vid sina fötter.
Bara gratulera USA. Önskar vi hade ledare med lika stor kuk.
Ptja, vad har han lyckats med hitintills i utrikespolitiken? Ett antal olika vaga överenskommelser om att "titta på frågan". Att han sedan blåser upp det ordentligt på sociala medier är en annan femma, men en sådan ledare klarar i alla fall jag mig utan.
Tror att detta är helt rätt spelat av Juncker; släta över det, låt Trump få något att vifta i nyllet på media, och dränk sedan frågan hos tjänstemännen och byråkraterna. Under tiden så hittar Trump något annat att internetkriga mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Spekulerar bara nu.
Iom. Brexit, vilket gräver hål i EU:s budget, vet jag att man nu håller på att se över
CAP - EU:s i särklass enskilda största utgift som har till uppgift att strö medlemsstaternas skatteflis över bönderna för att kunna konkurrera på världsmarknaden.
Franska (hopplösa) bönder lär få mest av denna kaka. Därav deras protester vi såg senast i Tour de france.
Nu är EU ingen världsproducent på nått sätt av just sojabönor. USA, däremot, är det. Antar mindre tullar på just den grödan medan eventuella högre produktionskostnader på andra europeiska "softs" kommer att göra grödan mer attraktiv på den europeiska marknaden.
Antar att Kina svarat med tullar på just sojabönor i Trumps handelskrig så en europeisk öppning är en vinst för Trump. Särskilt då många av hans väljare är bönder och inte minst sojabönsodlare. Det räddar mycket jobb och skatteintäkter och Juncker och EU slipper biltullar.
Positivt att man efter mötet också aviserat fler handelsöverläggningar.
Förstår absolut vad du menar, men tror du missförstod lite. Frågan är väl egentligen vem som ska köpa bönorna? USA är redan världens tredje största exportör - hur beslutar Juncker att "vi" ska köpa fler? Kommer det ett dekret om att vi ska börja konsumera mer, eller ska vi drämma till med tullättnader? För mig är uttalandet väldigt grumligt.