2018-07-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag menade inte att det var en DoS-attack av något slag (även om det skulle kunna vara det trots det du beskriver). Det jag ville ha sagt är att det är felaktigt att avfärda alla DoS-attacker som simpla, bara för att det har funnits simpla sådana som haft stor framgång.

Mitt inlägg var inget direkt svar på ditt inlägg, jag ville bara informera om mina iakttaganden. Om man är lite insatt i BGP, så kan man felsöka genom att använda sig av en "Looking Glass Server". Det såg helt klart ut som ett routing problem precis innan mitt förra inlägg. Felet varade dock inte så länge att jag hann verifiera problemet.

What BGP Looking Glass servers are and how network administrators use them
Citera
2018-07-21, 20:29
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det påstås ju alltid att Flashbacks servar ligger utomlands.
Ja, det påstås av folk som troligen inte har så mycket insyn i det. Jag har aldrig sett något uttalande från officiellt håll om var servrarna ligger, men jag tänker mig att det är rätt opraktiskt att ha dem långt bort ifall man vill underhålla dem då och då.
Citera
2018-07-21, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ja, det påstås av folk som troligen inte har så mycket insyn i det. Jag har aldrig sett något uttalande från officiellt håll om var servrarna ligger, men jag tänker mig att det är rätt opraktiskt att ha dem långt bort ifall man vill underhålla dem då och då.
https://minfil.com/Lblcxbf8b0/server2.png
Citera
2018-07-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama

Det märks på svarstiderna till servern och den ligger definitivt inte i USA. Förut när det gick att pinga servern, så var svarstiderna för låga för att befinna sig i USA.
Citera
2018-07-21, 21:05
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det märks på svarstiderna till servern och den ligger definitivt inte i USA. Förut när det gick att pinga servern, så var svarstiderna för låga för att befinna sig i USA.
Med all respekt så är ju de här spekulationerna meningslösa. Du har ingen aning om var någonting ligger bara för att du pingar något som svarar och vart DNS-records pekar. Utan att kommentera detta specifika fallet alls så har stora sajter med mycket trafik inte "en server" i en garderob nånstans utan i allmänhet ganska många noder och lastbalanserare som hanterar det hela och det enda som hänt är att du konstaterat att något svarar när du skickar en ping. Det säger ingenting alls om var webbnoder, cachear, databaser och annan backend finns.

I detta fallet var det nog nån router som gick bananas eller något annat simpelt. Är ju inte direkt första gången någon tryckt ut felaktiga routingtabeller i nätet t ex. Who knows?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in