2018-07-20, 08:59
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad var för människovärde på den som blev skjuten? Hade han jobb? Betalade han världens högsta skatter som vi tvingas göra. Ibland är det bättre att släcka ett liv än att hålla det vid liv.
Hemskt men sant.

Vad kan det tänkas vara för typ detta som lyckas med en "suicid by cop"? ...knarkande galning gissar jag på!
Citera
2018-07-20, 08:59
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Hade du brottats med en bindgalen och psyksjuk angripare med kniven i högsta hugg? Det är lågt att avfärda polisen som "hen-polis". Det säger en hel del om dig. Sluta kolla på porr med fiktiva poliser. Det är enkelt att publicera efterblivna kommentarer likt din kommentar i datorstolens komfort med den referensramen och toarullen på en armlängds avstånd.

Svenska poliser skjuter alldeles för lite med tanke på vad de dagligen får stå ut med.

Vad är det för runkprojektion du kommer dragandes med. Alla konsumerar inte din typ av porr.
Det är inte ovanligt att situationer eskalerar pga p.insp utstrålar lågt våldskapital. Det kanske inte passar din världsbild, men en stadig snut lugnar oftast ned saker och ting med sin blotta närvaro.
Med detta sagt vill jag flika in att jag inte har en aning om det var en 56 kg polis med hästsvans eller en mer fullvuxen kämpe som avlossade tjänstevapnet.
Citera
2018-07-20, 09:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hade du brottats med en bindgalen och psyksjuk angripare med kniven i högsta hugg? Det är lågt att avfärda polisen som "hen-polis". Det säger en hel del om dig. Sluta kolla på porr med fiktiva poliser. Det är enkelt att publicera efterblivna kommentarer likt din kommentar i datorstolens komfort med den referensramen och toarullen på en armlängds avstånd.

Svenska poliser skjuter alldeles för lite med tanke på vad de dagligen får stå ut med.

Svenska polisen skjuter mest i hela Europa sett till capita och har ihjäl överlägset mest. Jag skulle inte påstå att det beror på att det är så mycket mera farligt i just Sverige utan mer att de saknar icke-dödliga vapen. De har liksom bara spray och skjuta skarpt.

Sedan utesluter jag inte att även utbildningen är bristfällig i detta med hur exakt man ska agera när en psyksjuk ska omhändertas.

Den här mannen var inte känd av polis sedan tidigare så var ingen kriminell en. Skulle förmodligen omhändertas av läkare pga fara för liv. Så blev det ju också.
Citera
2018-07-20, 09:06
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Hemskt men sant.

Vad kan det tänkas vara för typ detta som lyckas med en "suicid by cop"? ...knarkande galning gissar jag på!
Troligt, han har förmodligen ringt psyket och hotat att ta sitt liv och räknade med att få hjälp med det.
Citera
2018-07-20, 09:09
Medlem
TheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Jaha. De åker dit med en läkare för att hjälpa mannen men det slutar med att polisen skjuter ihjäl honom i stället. Låter som ett väl utfört uppdrag!

De åker väl ändå inte DIT med läkare de åker dit för att ta honom till läkare/psyket.

Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
Är det ens lagligt att tvinga någon till det?

Ja, LPT finns, händer väl dagligen att folk hämtas som inte vill åka in själva.

Varför gjorde de det på natten? Före 02....

Kan vara så att han sagt något till familjen, han kan ha ringt 112 själv eller en hel hög med anledningar till att det hände då. Men troligen så var vad det än var han gjort så allvarligt för att de just skulle åka dit direkt och inte kunde vänta till "bekvämare" tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är om elpistoler är lika effektiva mot en person som har psykos och som är utåtagerande och aggressiv?

Träffar en elpistol som den skall så borde det nästan kvitta om det så är Lilla My lr Hulken i beastmode som träffas då musklerna får en sådan chock att det inte är ett medvetet val att ge upp, kroppen gör det åt dig.
Citera
2018-07-20, 09:13
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVoid
De åker väl ändå inte DIT med läkare de åker dit för att ta honom till läkare/psyket.

Enligt AB så var läkaren med hem till mannen. Läs på.
Citera
2018-07-20, 09:22
Medlem
TheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner

Gillar inte AB men ja det står så, tycker dock fortfarande det låter konstigt. Om det verkligen var något som verkade allvarligt varför riskera ta med en läkare till personens "revir" och inte ta personen till läkaren?
Detta kanske händer ofta i de lite större städerna har aldrig hört om det här där jag bor, här får man skjuts till psyket om man inte sköter sig inte åker läkaren hem till en om fara föreligger.

Men det kommer nog komma mer info som förklarar det hela precis som med pisse-paus rymningen så är ofta inte mkt rätt under den första tiden.
Citera
2018-07-20, 09:25
Medlem
Citat:
Puckad kommentar.

Tillskriv inte personer det de inte har publicerat. Det är på grund av labila människors våldsbenägenhet polisen bär skjutvapen. I trånga utrymmen med en anfallande, sannolikt beväpnad, dåre finns det inga andra metoder till hands än ett välriktat skott. Alltså uppfyllde polisens pistol sitt syfte och polisen skall inte avfärdas som en "hen-polis".

Polisen bör använda sina skjutvapen i mycket större uträckning i yrkesutövningen än idag.

Det är ju ett sätt å tänka på. Jag tänkte så här när jag insåg hur puckad din kommentar är. Läste ditt inlägg I trånga utrymmen med anfallande, sannolikt beväpnad, dåre finns det.... Stop där! Dåre? Jag trodde ordet som skulle komma där va polis. Jag känner mer att det är 30-åringens hemmaplan/bostad, risken för missbruk/psykos eller liknande finns. En psykotisk eller psykiskt sjuk person, tex nån som är paranoid schizofren som hamnar i ett trängt läge är livsfarlig och måste hanteras på ett speciellt sätt. Inte med bly. Det här handlar om rent jävla amatörmässigt horarbete från polisens sida. Men vem vet, dom rädda grisarna är antagligen så svaga och rädda av sig som personer och när en sån karaktär möter en paranoid schizofren med kniv vinner den veka polisen med pistol 98/100 gånger 😇😈

On Topic: Situationen både kunde och borde garanterat hanterats på ett annorlunda sätt.
Senast redigerad av Beardeerwall 2018-07-20 kl. 09:38.
Citera
2018-07-20, 09:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Jo, en jour-läkare måste med, annars får inte polis ta med någon till psykiatrin. Allmänläkare skriver intyg, mottagande psyk-läkare gör bedömning om detta intyg räcker för inskrivning enligt LPT, Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård.
Citera
2018-07-20, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svenska polisen skjuter mest i hela Europa sett till capita och har ihjäl överlägset mest. Jag skulle inte påstå att det beror på att det är så mycket mera farligt i just Sverige utan mer att de saknar icke-dödliga vapen. De har liksom bara spray och skjuta skarpt.

Sedan utesluter jag inte att även utbildningen är bristfällig i detta med hur exakt man ska agera när en psyksjuk ska omhändertas.

Den här mannen var inte känd av polis sedan tidigare så var ingen kriminell en. Skulle förmodligen omhändertas av läkare pga fara för liv. Så blev det ju också.

Svensk polis dödar flest i skjutningar ja. Men det är ju för att svensk polis inte får använda vapnet förrän det är riktigt jävla skit akut, och då finns ingen annan möjlighet än att skjuta center mass. Jämför med Finland, där möjligheten att nyttja vapnet i lagabefogenhet är betydligt större.

Nu vet jag inte dom exakta omständigheterna här men eftersom vapen avfyrats, och det skedde inne i någons hem så kan man ju tänka sig utfall med kniv i trångt utrymme, dvs max några meters avstånd. Finns inte en normalt funtad polis i hela sveriga/världen som inte skjutit under dom omständigheterna faktiskt.
Citera
2018-07-20, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, en jour-läkare måste med, annars får inte polis ta med någon till psykiatrin. Allmänläkare skriver intyg, mottagande psyk-läkare gör bedömning om detta intyg räcker för inskrivning enligt LPT, Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård.

Jo, polisen kan omhänderta enligt PL 11§ utan föregående beslut av läkare. Sen blir det lite olika, beroende på omständigheter och tillvägagångssätt i samverkan med sjukvården etc etc hur man löser det logistiska.

Inte ovanligt polisen tar självmordsbenägna till stationen, varpå allmänläkare får komma dit...osv
Citera
2018-07-20, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beardeerwall

On Topic: Situationen både kunde och borde garanterat hanterats på ett annorlunda sätt.

Knappast där och då när kniven kommer upp nej.

Däremot hade det hela kunnat förebyggas med en psykvård värd namnet, där det finns tillgång till stora och fina inrättningar/förvaringsplatser för psykfallen. Med rejäla psykvårdare, fina madrasserade celler, rejäla dörrar med rejäla lås. Tung medicinering, tvångströjor och britsar med bältesspännen...etc etc.

Som på den gamla goda tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in