2018-07-19, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Menar du hotellets hyresvärd eller långtidshyr du hotellrummet så du kallar hotellet för hyresvärd? Är det fråga om hotellhem eller liknande?

Du skriver att den ser ut som ny. Då är den antagligen renoverad med modern kontrollenhet och har moderna knappar, våningsindikatorer mm?

Jag betalar månadshyra här.
Precis, våningsindikationer finns.
Om det stämmer att den är 70 år gammal så ska den ha varit i bruk sedan 1948, så
en rejäl renovation måste ha gjorts!
Hissen är väldigt snabb förövrigt (när den väl funkar).
Citera
2018-07-21, 11:43
Medlem
nittontrettons avatar
En fråga är varför bor du månadsvis på ett hotell i Sverige?( Gissar att det är i Sverige bara) är det ditt enda hem?

En hiss lär ju hålla 100 år om den underhålls och servas som den ska. Men det är inte gratis det heller.
Citera
2018-07-21, 18:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
En hiss lär ju hålla 100 år om den underhålls och servas som den ska. Men det är inte gratis det heller.
Å andra sidan så är det nog mest slitdetaljer som går åt, själva "stommen" borde hålla till dödagar och lite till så bortser man från byte av motor och styrdon så tror jag det är relativt små kostnader för allt som inte måste specialtillverkas.
Citera
2018-07-21, 19:03
Medlem
tigerrakets avatar
En hiss är ju inte heller precis enkel att byta. Ponera att man vill uppdatera hissen. Stommen passar inte för hissarna som finns idag, så man måste byta hela skiten. Då måste man lyfta ut hela schabraket ur huset via taket.
Citera
2018-07-22, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
En fråga är varför bor du månadsvis på ett hotell i Sverige?( Gissar att det är i Sverige bara) är det ditt enda hem?

Det är mitt enda hem, men det är Inte i Sverige jag befinner mig i.
Citera
2018-10-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Vad kostar det att köpa en ny hiss egentligen?

Runt 250,000-350,000kr beror på vilket märke som ska användas samt hur snabbt de går att bygga om hissen. I snitt tar de ungefär 3 veckor att modernisera en gammal hiss. Ny motor, nya innerdörrar, nya gejder, linor osv en hiss är lite komplex.
Citera
2018-10-23, 23:46
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorUggla
Runt 250,000-350,000kr beror på vilket märke som ska användas samt hur snabbt de går att bygga om hissen. I snitt tar de ungefär 3 veckor att modernisera en gammal hiss. Ny motor, nya innerdörrar, nya gejder, linor osv en hiss är lite komplex.

Vid prisförfrågningar jag googlade på så verkar priserna ligga på allt mellan 70.000 dollar till 200.000+ dollar för en ny hiss som passar i ett femvåningshus, så summan du anger verkar vara alldeles för låg. Åtminstone om det är ett av de större märkena (Kone/Schindler m.fl) man tänkt sig.
Citera
2018-10-24, 17:04
Medlem
Megaforces avatar
Livslängden på en modern hiss är ca 25 år. Det vet jag eftersom vi på jobbet har fått byta ut en hel del hissar tillverkade i mitten av 90-talet pga att det inte längre finns reservdelar till dem.
Citera
2018-10-24, 17:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Livslängden på en modern hiss är ca 25 år. Det vet jag eftersom vi på jobbet har fått byta ut en hel del hissar tillverkade i mitten av 90-talet pga att det inte längre finns reservdelar till dem.
Med bra underhåll och tillverkning av reservdelar är 25år ingenting, 165år gammal är denna hissen

https://www.atlasobscura.com/places/potbelly-elevator
Citera
2018-10-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vid prisförfrågningar jag googlade på så verkar priserna ligga på allt mellan 70.000 dollar till 200.000+ dollar för en ny hiss som passar i ett femvåningshus, så summan du anger verkar vara alldeles för låg. Åtminstone om det är ett av de större märkena (Kone/Schindler m.fl) man tänkt sig.

Ja jag vet vad en NY hiss kostar att bygga upp men jag pratar om ombyggnad av en hiss. Väldigt sällan man river ut allt och börjar om på nytt då de är så dyrt.
Citera
2018-10-25, 12:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med bra underhåll och tillverkning av reservdelar är 25år ingenting, 165år gammal är denna hissen

https://www.atlasobscura.com/places/potbelly-elevator

Min son jobbar på ett företag som bland annat tillverkar reservdelar till hissar i mindre serier. Så det är inga problem att fixa mekaniska delar till gamla hissar. Det är värre med elektroniken som inte längre tillverkas eller går att få tag på.

Dagens hissar konstrueras istället med standardkomponenter när det gäller elektroniken, dvs inga specialtillverkade kretskort utan sådant som kommer att gå att ersätta utan problem även om 30 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in