Citat:
Ursprungligen postat av
ExpressK
Varför är svensk tv så jävla dåligt? Behöver inte vara någon hjärnforskare för att fatta vad svenska folket vill se.
Jag är osäker på om du syftar på de program som visas på svenska TV-kanaler, svenskproducerade TV-program eller både och.
Angående vad svenska folket vill se, så avskyr även jag program som "Bonde söker fru", "Halv åtta hos mig", "Veterinärerna", "Hela Sverige bakar" och många andra svenskproducerade program. Men samtidigt så ser jag de här programmens förekomst som ett resultat av utbud och efterfrågan. Om ingen ville se dem, så skulle de sluta produceras/sändas.
Jag var nära att gå in i en rant där jag kopplade det i trådstarten beskrivna fenomenet till en generell bashning av svensk kultur, men vid närmare eftertanke så är det nog svensk populärkultur som bör kritiseras. Men uppenbarligen finns det även där någonting som skulle kunna beskrivas som en kulturell degeneration hos konsumenter av svenska TV-program, eftersom mycket av vad som produceras och sänds på TV - med få undantag - är TV:s motsvarighet till massproducerade pocketdeckare, kokböcker och annat som svenskar uppenbarligen vill läsa.
Sedan så sänder ju många kanaler engelskspråkiga, vanligtvis amerikanska men även i viss mån brittiska, program och filmer.