2018-07-11, 08:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Skulle säga att svensk tv (antar att du menar SVT) håller hög klass jämfört med många andra länder. I många länder finns inte ens reklamfri tv tex. I många länder jag varit i har det enbart gått skrikiga "talkshows" på tv. I Sverige varvas tramsprogrammen iaf med någorlunda seriösa dokumentärer och nyhetsprogram.

Vad är det du jämför med?
Citera
2018-07-11, 09:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Varför är svensk tv så jävla dåligt? Behöver inte vara någon hjärnforskare för att fatta vad svenska folket vill se.

Jag är osäker på om du syftar på de program som visas på svenska TV-kanaler, svenskproducerade TV-program eller både och.

Angående vad svenska folket vill se, så avskyr även jag program som "Bonde söker fru", "Halv åtta hos mig", "Veterinärerna", "Hela Sverige bakar" och många andra svenskproducerade program. Men samtidigt så ser jag de här programmens förekomst som ett resultat av utbud och efterfrågan. Om ingen ville se dem, så skulle de sluta produceras/sändas.

Jag var nära att gå in i en rant där jag kopplade det i trådstarten beskrivna fenomenet till en generell bashning av svensk kultur, men vid närmare eftertanke så är det nog svensk populärkultur som bör kritiseras. Men uppenbarligen finns det även där någonting som skulle kunna beskrivas som en kulturell degeneration hos konsumenter av svenska TV-program, eftersom mycket av vad som produceras och sänds på TV - med få undantag - är TV:s motsvarighet till massproducerade pocketdeckare, kokböcker och annat som svenskar uppenbarligen vill läsa.

Sedan så sänder ju många kanaler engelskspråkiga, vanligtvis amerikanska men även i viss mån brittiska, program och filmer.
Citera
2018-07-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skulle säga att svensk tv (antar att du menar SVT) håller hög klass jämfört med många andra länder. I många länder finns inte ens reklamfri tv tex. I många länder jag varit i har det enbart gått skrikiga "talkshows" på tv. I Sverige varvas tramsprogrammen iaf med någorlunda seriösa dokumentärer och nyhetsprogram.

Håller med. Min erfarenhet också. SVT tar även in kvalitetsserier från andra länder. Sällan några med dåliga betyg.
Citera
2018-07-11, 12:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vad skulle det ha med kvaliteten att göra? Problemet med Sverige är ju att allt blir trams. De s.k seriösa programmen måste alltid ha något lekmoment. En utfrågning av partiledare kan inte bara handla om politik, utan måste varvas med lättsamma inslag. SVT tycks tro att svenskar är barn. Risken är väl att de har rätt.

Sedan är det så klart också vänstervridningen i SVT som gör att det ser ut som det gör.
Citera
2018-07-12, 22:00
Medlem
Youresocools avatar
Stereo, Megafon, Äntligen måndag, (eg)äntligen måndag, Pentagon, Varan-TV, TV für alle... Aaah! Det var tider det!

Vem minns inte Christers bögnoja https://www.youtube.com/watch?v=CDr7WgAO-4I
eller Ted Borg's kunnande om det gamla Egypten? https://www.youtube.com/watch?v=jHQrNnKfRak
Citera
2018-07-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Finns det någon annanstans som har bättre tv än Sverige? Var jag än är så tycker jag utbudet på tv är ungefär lika kasst.

Detta. Både norsk och svensk tv har blivit skit, USA är också skit.
Någon med erfarenhet av länder med "bra" tv i 2018?
Citera
2018-07-12, 22:27
Medlem
Sven.Tveskaeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norskaluring

Jag tycker dansk tv är hyfsat bra, vilket betyder typ tio gånger bättre än svensk. De har ine samma skitnödiga behov att uppfostra medborgarna i den sanna pk-andan.
Citera
2018-07-12, 22:32
Medlem
jipeesss avatar
för att de inte har reklamintäkter,
och fler och fler som undviker tv licensen,
då blir allt lågbudget
Citera
2018-07-12, 22:38
Medlem
Dansk är rätt bra. Samhälle och debatt men även drama. Norge har en del bra debatt och samhällsprogram (jämfört med Sverige)

Fransk pulic service var mycket bra förr, vet ej nu. Samma med kanadenisk, där har man nog skurit ner mycket vad jag hört.
Citera
2018-07-12, 23:03
Medlem
Forzos avatar
Citat:
England har fortfarande en hel del bra. Kollar mest på BBCs kanaler nuförtiden.
Citera
2018-07-13, 02:10
Medlem
75190255508s avatar
Citat:

Japansk tv är lika värdelös. NHK (japanska SVT) har ett program som heter "23:55" som i regel är till för folk att varva ner för att sova. Riktigt mysigt litet klipp, varar i ungefär 5 minuter. Problemet är att man måste stänga av tvn så fort det är slut eftersom det som kommer efter kan vara lika hektiskt som ett som ett höghastighetståg. Gymnasietjejer som gapar eller kändisar som överdrivet visar sin klycka över en bit mat går inte riktigt ihop med att "varva ner".
Citera
2018-07-13, 02:43
Medlem
Saltkatts avatar
TS säger inget om vad h-n själv uppskattar och skulle vilja se, vilket får mig att misstänka att h-n vill bara ha tillbaka sin ungdom när h-n var lite mer okritiskt lagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in