Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
När jag läser hela artikeln ser jag att kommunstyrelsens nye ordförande nu har i uppdrag att reda upp röran. Nu gäller det för dem att följa förvaltningsrättens beslut samtidigt som de måste följa arbetsrättsliga avtal. Två regelverk som kolliderar alltså. En inte alldeles ovanlig situation. Här har någon fått en anställning med villkor enligt avtal, den person som beslutade om anställningen hade inte rätt att fatta det beslutet. Om man nu direkt skulle säga upp den anställde så ser jag ett annat problem om det skulle bli praxis. Måste jag innan jag accepterar en anställning själv förvissa mig om att den person som skriver under mitt avtal har formell rätt att göra det?
Jag antar att man inte måste kolla om anställningen gäller. Speciellt inte om det är HR-avdelningen eller chefen som skrivit på.
jag funderar på hur det ser ut i den privata världen. Om en person på företaget A, skriver på ett kontrakt med företaget B, är det då giltigt? Om företagsledningen på företaget A inser vad som hänt och vill annullera kontraktet och säger att deras person inte har behörighet att teckna avtal, kan B ändå hävda att ingått avtal gäller?
jag är osäker. kanske find legalt bevandrade personer på FB som kan säga vad som gäller.