2018-07-13, 17:04
Bannlyst
ja precis.
Citera
2018-07-13, 17:25
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Exakt, man har speciella pass för de som är "talangfulla". Tror all stars, Evolve MMA Singapore m.fl fungerar så (rätta mig om jag har fel?).

Jag har tränat i minst tre klubbar, i olika kampsporter, som satsade på tävlingen enbart o det var inte roligt. För de uteslöt "slow developers" och tog bara säkra kort; alla tre klubbarna slutade dåligt i tävlingsstatistik.

Jag skulle vilja dra jämförelsen med svensk fotboll där man "leker" i de yngre ligorna. O de som är talangfulla plockas upp bland äldre årskullar.
Så borde det även se ut inom kampsport. Exempelvis fick jag dras med vitbältena i en judoklass trots att jag redan var blåbälte i jiu jitsu....där borde de kastat in mig i någon grupp högre upp.

För min egen del har alltid självförsvarsträning stått högst upp på listan så jag tenderade att alltid gilla tränare som inte var för tävlingsinriktade. Förstår dock att många klubbar är det o bör vara det. Men då bör de inte sälja sig till "gemene man" om det så slutar med att de mobbar ut de mindre begåvade.

Handlar om kapital. Dessa tävlingsinriktade klubbar tenderar att bli sjukt elitistiska men ändå vända sig till "gemene man" därför att annars hade man inte haft råd att gå runt. Nu talar vi om en era på kanske 10-15 senaste åren där MMA och BJJ kanske är de två sporter som fått flest utrymme.

Innan dess fanns det gott om judoklubbar varav Sverige är att betrakta som en blåbärsnation i just Judo. Varför? Det har ju funnits Judo i Sverige åtminstone sedan tidiga 80-talet så varför inte fler internationella framgångar? Jo, därför att kampsport i Sverige inte varit socialt accepterat mer än kanske brottning och till en viss del boxning även om proffsförbudet påverkat svensk boxning något fatalt.

Ser absolut inga problem med folk som vill motionera, träna självförsvar eller har andra syften med sin träning, men skillnaden mellan Sverige och andra länder är att i Sverige är det primärt de som har andra syften än att just sporta som blivit mest gynnade varav det helt enkelt växt fram en pseudokultur där ett ytterst fåtal slått igenom internationellt medan majoriteten drar utomlands om de verkligen vill hårdsatsa. Nu är det förvisso så att det blivit bättre de senaste 10-15 åren men Sverige hade kunnat varit så mycket bättre om inte det vore för alla moralkärringar i var och vartannat hörn.
Citera
2018-07-14, 16:13
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Handlar om kapital. Dessa tävlingsinriktade klubbar tenderar att bli sjukt elitistiska men ändå vända sig till "gemene man" därför att annars hade man inte haft råd att gå runt. Nu talar vi om en era på kanske 10-15 senaste åren där MMA och BJJ kanske är de två sporter som fått flest utrymme.

Innan dess fanns det gott om judoklubbar varav Sverige är att betrakta som en blåbärsnation i just Judo. Varför? Det har ju funnits Judo i Sverige åtminstone sedan tidiga 80-talet så varför inte fler internationella framgångar? Jo, därför att kampsport i Sverige inte varit socialt accepterat mer än kanske brottning och till en viss del boxning även om proffsförbudet påverkat svensk boxning något fatalt.

Ser absolut inga problem med folk som vill motionera, träna självförsvar eller har andra syften med sin träning, men skillnaden mellan Sverige och andra länder är att i Sverige är det primärt de som har andra syften än att just sporta som blivit mest gynnade varav det helt enkelt växt fram en pseudokultur där ett ytterst fåtal slått igenom internationellt medan majoriteten drar utomlands om de verkligen vill hårdsatsa. Nu är det förvisso så att det blivit bättre de senaste 10-15 åren men Sverige hade kunnat varit så mycket bättre om inte det vore för alla moralkärringar i var och vartannat hörn.

Vet inte hur gammal du är men jag antar att jag är något äldre.

De senaste 40+ åren har "blåbärs nationen" Sverige varit relativt framgångsrika vad gäller kampsport i proportion till folkmängd.
Thaiboxning, Tae Kwon Do, Karate, Brottning m.m. har vi alla haft framgångsrika individer i.

Det är precis som med fotboll. Vill man komma någonvart måste man utomlands o spela o träna.
Citera
2018-07-14, 17:30
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vet inte hur gammal du är men jag antar att jag är något äldre.

De senaste 40+ åren har "blåbärs nationen" Sverige varit relativt framgångsrika vad gäller kampsport i proportion till folkmängd.
Thaiboxning, Tae Kwon Do, Karate, Brottning m.m. har vi alla haft framgångsrika individer i.

Det är precis som med fotboll. Vill man komma någonvart måste man utomlands o spela o träna.

Skrev att Sverige är en blåbärsnation när det kommer till Judo vilket jag finner konstigt med tanke på hur många klubbar det finns/fanns sedan åtminstone 80-talet. Skrev dessutom att brottning var ett av få undantag. Läste du ens vad jag skrev?

Men men, för att göra det rättvist så tar jag samtliga sporter du nyss räknade upp och kollade på faktiska resultat och rankings. Varsågod.

Karate: 17e plats med länder som Finland, Azerbaijan, Egypten, Nederländerna osv osv före.
TKD: 3 medaljer varav samtliga brons i VM och OS sedan 1975. Plats 43 av 56
Judo: Inte ens topp 50 i OS samt inte heller topp 60 i OS. Ett silver.

Brottning behöver jag inte nämna då det är allmänt vedertaget att förutom de tre stora (USA, Sovjet, Japan) så är Sverige ett av länderna som producerat mycket och duktiga framgångsrika brottare genom åren, vilket jag också nämnde.

Thaiboxning är för diversifierat inom olika promotioner och även om det förekommit mästerskap har det aldrig varit i samma porportion till övriga sporter som är OS-Sporter vilket gör det orättvist att ens försöka blanda in Thaiboxning och ärligt talat orkar jag inte det nu.

Så där har du det. Sverige är totalt värdelösa på främst Judo och TKD men också ytterst medelmåttiga på Karate, medan brottning funnits längre och drabbades heller aldrig av "videovåldssossarna" på 80-talet och har därmed både haft och har en väl etablerad position i det svenska folkhemmet vilket för mig bara är positivt och jag hade önskat jag kunde säga samma sak om de övriga sporter du radar upp men tyvärr så har du det svart på vitt. Sverige är en blåbärsnation när det kommer till Judo och jag förstår inte hur man klarat av att under alla dessa år bara lyckats plocka EN enda medalj i större internationella sammanhang.
Citera
2018-07-18, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Att det är få som tävlar numera stämmer. MMA exploderade för drygt 8-9 år sedan. Fullt med folk som tävlade på amatörgalorna. Fanns flera proffsgalor, numera är det mer tomt där. Om det är flera klubbar som konkurrerar på samma ort är det klart att de kan få det svårt numera när MMA inte är lika nytt och attraktivt längre. Mindre folk på klubbarna = mindre pengar.

Beror på var i Sverige galorna genomförs också, skulle man ha tex haft Superior challenge I Kiruna hade det sålts ut om kortet bestod av många finnar, norrmän och svenskar
Citera
2018-07-18, 00:38
Avslutad
Låter som av många av er att antingen går tränarna mer in i ego mode och ser till att några skall utvecklas mer än andra eller att man kör hippiestuket att alla tränar kampsport för skojs skull.

Många runtom i Norrland hade kunnat producera duktiga utövare i bla Mma om man gav fan att det skulle fungera

Känns som att det fanns mer glöd I svensk Mma för exakt 10 år sedan denna tid, det var wen spänning och en resa att följa Magnus Cedenblad,, Reza Madadi,, Alexander Gustafsson etc till Ufc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in