Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Vet inte hur gammal du är men jag antar att jag är något äldre.
De senaste 40+ åren har "blåbärs nationen" Sverige varit relativt framgångsrika vad gäller kampsport i proportion till folkmängd.
Thaiboxning, Tae Kwon Do, Karate, Brottning m.m. har vi alla haft framgångsrika individer i.
Det är precis som med fotboll. Vill man komma någonvart måste man utomlands o spela o träna.
Skrev att Sverige är en blåbärsnation när det kommer till Judo vilket jag finner konstigt med tanke på hur många klubbar det finns/fanns sedan åtminstone 80-talet. Skrev dessutom att brottning var ett av få undantag. Läste du ens vad jag skrev?
Men men, för att göra det rättvist så tar jag samtliga sporter du nyss räknade upp och kollade på faktiska resultat och rankings. Varsågod.
Karate: 17e plats med länder som Finland, Azerbaijan, Egypten, Nederländerna osv osv före.
TKD: 3 medaljer varav samtliga brons i VM och OS sedan 1975. Plats 43 av 56
Judo: Inte ens topp 50 i OS samt inte heller topp 60 i OS. Ett silver.
Brottning behöver jag inte nämna då det är allmänt vedertaget att förutom de tre stora (USA, Sovjet, Japan) så är Sverige ett av länderna som producerat mycket och duktiga framgångsrika brottare genom åren, vilket jag också nämnde.
Thaiboxning är för diversifierat inom olika promotioner och även om det förekommit mästerskap har det aldrig varit i samma porportion till övriga sporter som är OS-Sporter vilket gör det orättvist att ens försöka blanda in Thaiboxning och ärligt talat orkar jag inte det nu.
Så där har du det. Sverige är totalt värdelösa på främst Judo och TKD men också ytterst medelmåttiga på Karate, medan brottning funnits längre och drabbades heller aldrig av "videovåldssossarna" på 80-talet och har därmed både haft och har en väl etablerad position i det svenska folkhemmet vilket för mig bara är positivt och jag hade önskat jag kunde säga samma sak om de övriga sporter du radar upp men tyvärr så har du det svart på vitt. Sverige är en blåbärsnation när det kommer till Judo och jag förstår inte hur man klarat av att under alla dessa år bara lyckats plocka EN enda medalj i större internationella sammanhang.