2008-01-14, 09:19
Medlem
vicvegas avatar
Citat:
Varför har Kalle och Kajsa samma efternamn, dom är väl inte gifta. Är det så att Anka bara är en konventionellt namn som Andersson eller Karlsson?

Ja, precis så är det.

Citat:
Vad jag vet har inte Kalle någon bror. Knattarnas morsa är Kalles syster, så egentligen är han deras morbror, men kallas ju farbror. Deras farsa är okänd.

Knattarna kom till Kalle efter att dom hade lagt en bomb/smällare under sin fars fåtölj. Han kände väl att han behövde en paus från ungjävlarna. En låång paus som det verkar.

Jag hade nästan rätt. Från wikipedia.
Citat:
In the original theatrical shorts, they were originally sent to visit Donald for only one day; in the comics, the three were sent to stay with Donald on a temporary basis, until their father came back from the hospital (the boys ended up sending him there after a practical joke of putting firecrackers under his chair). In both the comics and animated shorts, the boys' parents were never heard from or referred to again after these instances, with the boys ending up permanently living with Donald, in keeping with Disney's usual elimination of characters' parents.[clarify] All four of them live in the fictional city of Duckburg, in the fictional state of Calisota.
Citera
2008-01-14, 09:35
Medlem
Riktig klantig översättningsmiss faktiskt, den första kortfilmen där Knattarna är med innehåller ju ett signerat brev från Kalles syster.
Citera
2008-01-14, 10:12
Medlem
Sebaots avatar
hur är det med den där serien där Kalle presenteras som adopterad Farbror Joakim och hans syster? är den inte kanonisk eller? mörk familjehemlighet?
Citera
2008-01-14, 11:43
Medlem
Suhartovics avatar
Det är nog lite "läs mellan raderna" över det hela, som man kan hitta i Ankeborg. Exempelvis är Oppfinnar-Jocke fattig medan Farbror Joakim tjänar storkovan på hans alster. Och om knattarna får för sig att minera pappans fåtölj är det kanske underförstått att han antagligen var en riktig sadist. Och då knattarnas far är Kajsas bror dessutom, lär han nog ha en lika vidrig personlighet som sin syster. Förövrigt utesluter jag inte att han stupade i Andra Världskriget. Det ödet lär också ha drabbat Kvacke Anka och Gåsfrid Lukas.
Citera
2008-05-07, 22:12
Medlem
Aja Bajas avatar
Det är antagligen en fråga om inavel och knattarna är både brorsbarn och systerbarn till Kalle.
Citera
2008-05-08, 09:20
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmannen
Mysteriet med ankflickorna, någon som känner till mer om det? Var bor de när de inte är hos tant Kajsa?

Då de debuterade i Kalle Anka-serien "Flipism"/"Flip Decision" bodde de hos sin mamma (Kajsas syster) på en skum bakgata, granne med professor Batty, flipismens grundare. (Jag tror att "flipism" hette "klavism" på svenska - efter "krona eller klave".)
Citera
2008-05-08, 09:30
Bannlyst
Citat:
Kalle är ju farbror till knattarna, men vem är deras far? Vart har mamman tagit vägen? Vems barn är Kicki, Titti och Pippi som Kajsa brukar ha ibland? Är hon bara en stödperson?

Vilka familjetragedier döljer sig bakom detta?

Någon som vet?

Jag har bestämt för mig att jag läst att Kikki, Pippi och Titti är systerdöttrar till Kajsa och att hon "passar" dem emellanåt. Här är släktträdet

http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg/index.html#
Citera
2008-05-08, 11:14
Medlem
Citat:
Och farmor Anka kallas ju farmor av både Kalle och knattarna...

Det är väl samma sak här, Grandma kan ju vara både mormor och farmor. ÖVersättarna chansade väl på farmor.
Hon är ju mormor till Alexander Lukas, och är väl som enda "gammal" dam i släkten farmor för alla.
Citera
2008-05-08, 11:22
Medlem
Thistles avatar
Jepp, som påpekats i tråden översatte man "uncle" till farbror, utan att ta hänsyn till att han faktiskt var morbror!
Citera
2008-05-08, 11:25
Medlem
Fan va kul att ni kan sånt här, så jävla invecklat. Kan man inte sammanfatta det så att skaparna har knasat till det lite och att allt inte kan stämma?
Citera
2008-05-08, 11:45
Bannlyst
Om ni kollat på släktträdet finns det ju många man aldrig ens hört talas om...Jag menar har ni hört talas om Kvacke Anka och Unkas Anka? Och visste ni att Elias Anka är "Farfar Anka" utan att vara gift med "Farmor Anka" och visste ni att Farmor Anka egentligen heter Elvira Augusta Anka och att Kalle är en forkortning av Karl Magnus Anka?
Citera
2008-05-08, 11:59
Medlem
Är inte Kvacke pappa till Kalle? Ja, Kalle heter Karl Magnus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in