2007-04-19, 15:40
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Sen blir det väl Mormors Bror Joakim och inte Morbror?

Jo för knattarna ja sant. Tänkte mig in i Kalles traumatiska värld. Men jag är alltid förvirrad.
Citera
2007-05-07, 17:56
Medlem
Våffelnylles avatar
En halvdan "bortförklaring" av varför Joakim (vill) kallas för farbror Joakim, kan vara att han som sagt är morbror till Kalle (Hortensia är ju Kalles mor) och att han helt enkelt inte vill påminnas om sina systrar...
Citera
2007-05-07, 23:01
Medlem
fiskespös avatar
Fan va Ankeborg känns WT nu med allt inavel
Citera
2007-05-08, 21:12
Medlem
Erk Swedes avatar
men men

Var inte joakim bror till Farmor Anka?,och är hon då egentligen mormor anka?,eller är hon kalles farmor?
Citera
2007-05-08, 23:13
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Var inte joakim bror till Farmor Anka?,och är hon då egentligen mormor anka?,eller är hon kalles farmor?

http://duckman.pettho.com/tree/l_se.jpg

Farmor är farmor till Kalle Anka.

Joakim von Anka är som, troligtvis, tidigare sagt Kalles Morbror.
Citera
2007-05-09, 16:11
Bannlyst
alltid varit ett mysterium varför knattarna kallar kalle och joakim farbröder.
kollade igenom släktträdet men hittade aldrig anki, är inte det deras kusin eller nått? eller är hon inte med för att hon aldrig blir nämnd i don rosas serier.

och sälv finner jag det ganske lustigt att knattarna heter Rip, Rap och Rup på danska, och Ole, Dole och Doffen på norska
Citera
2007-05-09, 17:21
Medlem
offe_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king_nilsson
alltid varit ett mysterium varför knattarna kallar kalle och joakim farbröder.
kollade igenom släktträdet men hittade aldrig anki, är inte det deras kusin eller nått? eller är hon inte med för att hon aldrig blir nämnd i don rosas serier.

och sälv finner jag det ganske lustigt att knattarna heter Rip, Rap och Rup på danska, och Ole, Dole och Doffen på norska

Webbigail "Webby" Vanderquack (Anki) Skapades exklusivt för DuckTales av Carl Barks (Allt enligt Wiki, http://en.wikipedia.org/wiki/Webby_Vanderquack)
Hon har inga blodsband till ngr. av varesig Knattarna, Kalle eller Joakim utan bara systerdotter till JvA's hemhjälp Bentina Beakley.

Att hon skulle vara adpoterad av Jva finner jag lustigt
Citera
2007-05-09, 18:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Webbigail "Webby" Vanderquack (Anki) Skapades exklusivt för DuckTales av Carl Barks (Allt enligt Wiki, http://en.wikipedia.org/wiki/Webby_Vanderquack)

Nu blir jag förmodligen och kanske förhoppningsvis slagen på fingrarna av någon ankist, men verkar det inte rätt osannolikt att Barks skulle ha skapat figuren för DuckTales? Han var ju vid det laget ca 90 år och hade mig veterligen inte jobbat med Disneys tecknade filmer sedan 1942. Är det inte troligen så att Wikipediaartikeln har listat Barks eftersom han som Joakims skapare står med som "Creator" bakom hela serien?
Citera
2007-05-09, 23:26
Medlem
7331s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nu blir jag förmodligen och kanske förhoppningsvis slagen på fingrarna av någon ankist, men verkar det inte rätt osannolikt att Barks skulle ha skapat figuren för DuckTales? Han var ju vid det laget ca 90 år och hade mig veterligen inte jobbat med Disneys tecknade filmer sedan 1942. Är det inte troligen så att Wikipediaartikeln har listat Barks eftersom han som Joakims skapare står med som "Creator" bakom hela serien?

På IMDB(http://www.imdb.com/title/tt0092345/)

står det följande:

Writers:

Carl Barks (characters)
Evelyn Gabai (writer)

Det tolkar jag som om att Carl Barks har skapat figurerna medans andra har skapad själva ducktales serien. Det låter logiskt i mina öron.
Citera
2007-05-09, 23:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 7331
På IMDB(http://www.imdb.com/title/tt0092345/)

står det följande:

Writers:

Carl Barks (characters)
Evelyn Gabai (writer)

Det tolkar jag som om att Carl Barks har skapat figurerna medans andra har skapad själva ducktales serien. Det låter logiskt i mina öron.

Javisst, och p.g.a. denna generella cred för characters blir Barks felaktigt listad i Wikipediaartikeln som skapare även av en figur som skapats direkt för tv-serien, av dess verkliga manusförfattare. DuckTales var ju förresten Disney Studios' första erkännande av de tecknade serierna med Disneyfigurer, här kom för första gången farbror Joakim in i en tecknad film.
Citera
2007-05-10, 00:05
Medlem
7331s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Javisst, och p.g.a. denna generella cred för characters blir Barks felaktigt listad i Wikipediaartikeln som skapare även av en figur som skapats direkt för tv-serien, av dess verkliga manusförfattare. DuckTales var ju förresten Disney Studios' första erkännande av de tecknade serierna med Disneyfigurer, här kom för första gången farbror Joakim in i en tecknad film.

Har aldrig tänkt på det men nu när du skriver det så har ju Joakim inte varit med i någon annan film/serie produktion än duck tales
Citera
2007-05-10, 07:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 7331
Har aldrig tänkt på det men nu när du skriver det så har ju Joakim inte varit med i någon annan film/serie produktion än duck tales

Nej, och skälet är alltså att de tecknade serierna varit en sekundär verksamhet för Disney Company, produktionen av dessa var något som man hyrde ut på licens till andra företag, och därför har seriefigurerna inte alls samma ikoniska status som filmfigurerna - det är ju t.ex. fortfarande kort- och långfilmernas figurer som får symbolisera företaget Disney, sällan eller aldrig de figurer som skapats för serietidningarna eftersom Disney som företag inte stått bakom dessa.

Barks t.ex. jobbade väl i egentlig mening för Disney bara fram till 1942 medan han var knuten till filmproduktionen, sedan sade han upp sig för att bli hönsfarmare tror jag, och när han sedan kom att börja teckna "Disneyserier" så var arbetsgivaren Western Publishing, inte Disney. Han kunde därför sitta hemma i relativ obemärkthet och hitta på egna berättelser och figurer, det var inte frågan om att dessa skulle granskas av redaktörerna och regissörerna på Disneystudion i Burbank, och fick därför stor kreativ frihet. (Och anonymitet.)

Det var väl först framemot slutet av 1900-talet som Disney Company på allvar började inse hur mycket serietidningsversionerna av deras figurer betytt för populariteten utanför USA, inte minst då i Skandinavien, och skapade tv-serien DuckTales som baseras på Barks' äventyr och figurer. Dock fick Kalle Anka inte vara med - förmodligen var hans status som ikon för värdefull för att han skulle kunna figurera i en förhållandevis billig tv-serie - utan ersattes med den nya figuren Sigge McKvack. Man försökte sig även själva på att producera serietidningsserier ett tag men resultatet blev tydligen inte så framgångsrikt och verksamheten i USA leasades ut igen, till de små förlagen Gladstone och Gemstone. Men denna USA-produktion är alltså relativt obetydlig jämfört med t.ex. Egmonts i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in