• 4
  • 5
2024-06-22, 11:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Frågan är vad som skulle hända om arbetsgivaren övergick till utbetalning 12 gånger per år? Skulle årslönen verkligen bli lägre?

Troligtvis inte. Hur somhelst har de högre lön också jämfört med Sverige, och "samma krona", 1nok=1sek.
Citera
2024-06-22, 11:07
Medlem
Pinoputchins avatar
Löning efter midsommar..
Citera
2024-06-22, 11:58
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Löning efter midsommar..

Gäller att spara
Citera
2024-06-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
I Sverige får man det innan sommarsemestern och kallas semesterersättning. Brukar motsvara ungefär en månadslön.

12% är den lagstadgade semesterersättningen (lite högre om man har fler än 25 dagar), så det är ungefär en timlön per dag man får ut extra när man har semester.

Eller var det någon annan typ av ersättning du tänkte på som fungerar annorlunda?
Citera
2024-06-22, 12:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
12% är den lagstadgade semesterersättningen (lite högre om man har fler än 25 dagar), så det är ungefär en timlön per dag man får ut extra när man har semester.

Eller var det någon annan typ av ersättning du tänkte på som fungerar annorlunda?

Har aldrig haft timlön så det låter jag vara osagt, men man brukar säga att man jobbar in två semesterdagar per månad.
Citera
2024-06-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Har aldrig haft timlön så det låter jag vara osagt, men man brukar säga att man jobbar in två semesterdagar per månad.

Jo, men nu var det semesterersättning som nämndes att det motsvarade en månadslön, och man (brukar inte i vart fall) få en månadslön extra)
Jag har inte heller timlön, men även om man har månadslön finns det ett värde som motsvarar vad varje timme är värd man jobbar (månadslön/175).

Och 12% ersättning bli ungefär en timlön.
Citera
2024-06-22, 14:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Skillnaden är ju att julafton alltid är den 24:e och att det alltid är helgdag den 25:e december medans midsommarafton alltid är på en fredag med varierande datum år från år. Att lönen inte kommer före midsommar när midsommaraftonen infaller 21 juni är rätt självklart.

Fick själv min lön den 20 juni.
Citera
2024-06-22, 18:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Fick själv min lön den 20 juni.

Eller pension kanske!
Citera
2024-06-22, 18:46
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller pension kanske!

Haha, jag önskar att jag kunde casha ut pensionspengar redan idag som 35-åring .
Citera
2024-06-22, 22:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ja och det kommer alltid finnas en ganska stor andel av befolkningen som lever paycheck to paycheck, varför får man inte fråga när löningen kommer?

Det är alltid massa löst folk som sitter i sina elefenbenstorn och sparkar nedåt. Det kommer alltid finnas en procentuell andel av befolkningen som inte sparar, det vet ni om, ändå är ni alltid i sånna här trådar och rotar och ska visa hur förträffliga ni är.

Vad spelar det för roll när lönen kommer? Oavsett om man flyttar lönen till exempelvis den 15: e varje månad så är det likförbannat lika många dagar mellan lönen oavsett om man lever paycheck till paycheck.
Citera
2024-06-23, 18:06
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ja och det kommer alltid finnas en ganska stor andel av befolkningen som lever paycheck to paycheck, varför får man inte fråga när löningen kommer?

Det är alltid massa löst folk som sitter i sina elefenbenstorn och sparkar nedåt. Det kommer alltid finnas en procentuell andel av befolkningen som inte sparar, det vet ni om, ändå är ni alltid i sånna här trådar och rotar och ska visa hur förträffliga ni är.
Så om man har lite högre mål i livet än att leva från lön till lön och alltså tvingas leva på marginalen så innebär det att man ”sitter i sina elfenbenstorn och sparkar nedåt”? Jag har ju redan förstått att du är en patetisk loser utan ambitioner genom dina tidigare inlägg men detta var ju bara riktigt korkat.
Citera
2024-07-07, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag minns en tidigare diskussion där en person envist hävdade att det vore bättre om lönen alltid kom den 20e istället för den25e.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Haha fan vad efterblivet.
Men det stämmer ju. Lönen för dag 1-24 betalas i efterskott och för dag 25 till månadsslutet i förskott.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in