2018-06-21, 15:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Det är andra generationens invandrare.
Dom är alla svenskfödda och talar skånska
Jag har aldrig hört en andra generationens invandrare tala skånska i Malmö.
Citera
2018-06-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Tycker du inte det var ett brott?
Anser du inte att Flink är kriminell?
jeeezz..

Det är inte ett brott i kriminell miljö, flink var inte kriminell och inte heller hans offer.

Jag tror mer att man syftar på Åmselemorden där den kriminelle Juha sköt far och son i huvudet med hagelbössa på kyrkogården, modern slogs ihjäl i en skogsdunge i närheten. Det är 30 år sen i år.

Mvh
Citera
2018-06-21, 15:21
Medlem
GiDDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den som vissa anser var det tilltänkta målet, boxaren Mekky. Det måste vara sista spiken i kistan på dillandet om att boxning & kampsport räddar "killar på glid" som man har hört så mycket om.

Well det där kan tolkas som att det visar det motsatta. Han la ner boxningen och kampsporten och hamnade fel istället. Hade han skött boxningen seriöst hade han antagligen haft ett helt annat levnadsmönster.
Citera
2018-06-21, 15:24
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Jag kan berätta att det har jag gjort.
Många gånger. Både jag själv och min syster som från slutet av 1990-taltet bodde först på Rosengård, sedan på flera olika andra adresser där runtomkring. Som inflyttad hamnade hon mest i invandrartäta områden.

Den invandrarsvenska som snackades i miljonprogramsområdena, den var definitivt skånsk.
Citera
2018-06-21, 15:30
Medlem
Ser att det har nämnts M-Falangen i tråden ? är detta nån aftermath av det ? falangerna har väl inte funnits på tio år
Citera
2018-06-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Masovic bröderna är serber inte bosnier, de är dock muslimska serber och inte riktiga serber som är ortodoxa. Serberna kallar de för sandzak "Muslimskt fäste i Serbien". De är en minoritet.

Jag känner mycket väl till var de är ifrån.
Jag la till och med till Sandzak.

Sandzsak-muslimer brukar identifiera sig som bosniaker och med Bosnien och inte som muslimska serber.
Citera
2018-06-21, 15:41
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Det där är faktiskt intressant! Jag är uppvuxen i Malmö och på 90-talet pratade andra generationens invandrare faktiskt skånska (då menar jag "blatteskånska", d.v.s. svenska med tydlig brytning, men med skånska "r"), men precis som du säger så är det ju inte så längre.
Citera
2018-06-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Ingen i tråden har nämnt Rami.
Ingen i tråden har skrivit ngt om kidnappningen på Katrinelund.

Varför skulle Rami nämnas? Hans mord var ingen gangsteruppgörelse.
Han var irakier, om det är det du vill veta.

Den kidnappade i Katrinelund var kroat.
Citera
2018-06-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Du ger en god beskrivning av hur de unga männen i de kriminella nätverken troligen fungerar. Man kan utifrån denna beskrivning fråga sig: Varför återfinns de mönster du beskriver (bristande självkontroll och impulskontroll, tendens att vilja ställa sig utanför samhället osv.) i så hög grad hos just unga män med utomvästlig, i allmänhet muslimsk/arabisk, invandrarbakgrund?

Svaren är troligen en kombination av följande: Starkt patriarkal klan-/hederskultur, islam, extremt låg utbildningsnivå, utbrett bildnings- och kunskapsförakt, genetiska störningar till följd av inavel sedan många generationer tillbaks.

Det handlar alltså om människor som helt enkelt inte fungerar i moderna, utvecklade samhällen. Problemet är inte bara gängbrottslingarna, utan hela deras familjer/släkter och deras kultur, religion och livsstil.
Elller att de är uppväxta gangster musik, filmer från usa
Citera
2018-06-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Elller att de är uppväxta gangster musik, filmer från usa

Massor av ungdomar, både etniska svenskar och invandrare, tittar på amerikanska action- och gangsterfilmer. Massor av ungdomar, både etniska svenskar och invandrare, lyssnar på rap/hiphop, där många av de kända artisterna vill framstå som "gangstas".

Ändå är det bara ett litet fåtal ungdomar som ägnar sig åt grov gängkriminalitet, och bland dessa har så gott som samtliga invandrarbakgrund och rötter i arabiska/muslimska kulturer. Alltså räcker inte musik och filmer som förklaring till brottsligheten.
Citera
2018-06-21, 15:59
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fel X3.

Orkar inte argumentera emot dig i form av dom 2 andra men om du tror att Somalierna som pushar weed har miljoner är du fel på det.

Men dessa människor hänger inte på dom flashigaste ställen i Malmö som exempelvis Kasai in the Sky, Kajuteriet i Limhamn, Izakaya Koi eller Bastard och Mäster Johan.
Dels är det för dyrt för dom, dels måste du vara propert klädd och inte i mjukisbyxor som dom är vana vid, dels är det bara svenskar där, dels gillar dom inte musiken som spelas, dels så släpper vakterna ibland inte in dom, dels så vill dom inte vara på ställen där dom är sedda.

Möllan fine men inneställen, aldrig. Detta är inte stockholm och juggemaffian eller Naserligan i Göteborg.
Detta är arabiskt slödder på 20 år som går runt i mjukisbyxor med illaluktande doft omkring sig.

Haha någon är bitter för att han inte får brudar
Jag tror du helt missat innebörden i vad jag skrev, du får fundera vidare lite. Kommer du inte på nåt vettigt så är det bättre du skiter i att svara.
Citera
2018-06-21, 16:03
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Massor av ungdomar, både etniska svenskar och invandrare, tittar på amerikanska action- och gangsterfilmer. Massor av ungdomar, både etniska svenskar och invandrare, lyssnar på rap/hiphop, där många av de kända artisterna vill framstå som "gangstas".

Ändå är det bara ett litet fåtal ungdomar som ägnar sig åt grov gängkriminalitet, och bland dessa har så gott som samtliga invandrarbakgrund och rötter i arabiska/muslimska kulturer. Alltså räcker inte musik och filmer som förklaring till brottsligheten.

Jag såg Hajen varje dag efter skolan i 1 år typ när jag var 6 år anno 1985 men inte fan beger jag mig till badhuset och försöker bita folk som simmar i bassängen. Efterblivet att ens tro sånt spelar roll i diskussionen om orsaker, alla vi har sett karatefilmer som unga och inte går vi och sparkar ned grannen så fort kärringen visar sig.

Gängkriminalitet handlar om en sak och det är saknaden av rejäla föräldrar med bra uppfattning om hur ett samhälle ser ut. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in