2018-06-21, 09:22
Avslutad
Varför hänger inte media ut gängen precis som man gjorde med huliganer för ett antal år sen?
Citera
2018-06-21, 09:36
Medlem
parfaits avatar
Visst tusan gjorde Nermin en liknande drive by i Seved efter att Om*r Chehade sänkt honom fegt på Moriskan?

Vidare fattar jag inte riktigt hur Hong och Omar kan stå tillsammans utanför akuten och invänta svar kring de nedskjutna? Eller är det numera avfärdat att det var Omar och Sevedsgrabbarna som låg bakom Nermins död? De var ju hur många som helst som firade hans död öppet på facebook!
Om inte, är Hong fanimej en av de halaste jävlarna som får går i ett par skor. I parti och minut gråter han ut över Nermins död samtidigt som han i så fall hänger med snubbarna som faktiskt mejjade ner honom. Eller åtminstone låg bakom det!

Ironiskt hur mycket heder tycks betyda för dessa snubbarna faktiskt. Exakt ingen av de tycks ju känna till ordets sanna innebörd!

OnT:
Tidigt i tråden var där någon som skrev att detta var payback för Bajramaj-bröderna. Detta är albaner vad jag förstår och de skjutna hängde på ett cybercafe med kända sympatier för M-falangen. Det bör ju även vara polisens hetaste spår. Någon som kan bekräfta eller stärka detta?
Citera
2018-06-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parfait
Visst tusan gjorde Nermin en liknande drive by i Seved efter att Om*r Chehade sänkt honom fegt på Moriskan?

Vidare fattar jag inte riktigt hur Hong och Omar kan stå tillsammans utanför akuten och invänta svar kring de nedskjutna? Eller är det numera avfärdat att det var Omar och Sevedsgrabbarna som låg bakom Nermins död? De var ju hur många som helst som firade hans död öppet på facebook!
Om inte, är Hong fanimej en av de halaste jävlarna som får går i ett par skor. I parti och minut gråter han ut över Nermins död samtidigt som han i så fall hänger med snubbarna som faktiskt mejjade ner honom. Eller åtminstone låg bakom det!

Ironiskt hur mycket heder tycks betyda för dessa snubbarna faktiskt. Exakt ingen av de tycks ju känna till ordets sanna innebörd!

OnT:
Tidigt i tråden var där någon som skrev att detta var payback för Bajramaj-bröderna. Detta är albaner vad jag förstår och de skjutna hängde på ett cybercafe med kända sympatier för M-falangen. Det bör ju även vara polisens hetaste spår. Någon som kan bekräfta eller stärka detta?

Läser hela tiden heder och respekt, dom vet inte vad nåt av orden betyder, respekt har inte ett skit med vapen eller hot att göra, rädsla kallas det. Respekt är något man förtjänar, genom att visa respekt får man respekt och tillåt med skratta. visa respekt är det minsta babbarna gör och därför får dom själva ingen !!! pissenkelt, en guldfisk fattar
Citera
2018-06-21, 09:43
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Brukar inte såna hänga på Sularpsfarmen utanför Malmö/Lund? M-falangen hade säkert affärer där.
Dom arabiska bönderna som försöker driva en svensk lantgård vilket bara är ruffel och båg på stor höjd.
Vilken jävla kombination kriminalitet och gårdsförsäljning i samma mening.
Citera
2018-06-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Först av allt: Tack till Undrande87, Rytve och övriga som bidragit med riktigt bra info i tråden. Som andra påpekat känns det som att Mekky är den som var den riktiga måltavlan för attacken, och om man har det som teori tänkte jag sammanfatta lite kring vem som skulle kunna ligga bakom attacken. Som tidigare nämnt har det florerat mycket rykten om Mekky under de senaste åren – vissa av dem säkert mer välförtjänta än andra. Malmö är ju lite speciellt på ett sätt eftersom det, efter att K- och M-falangen mer eller mindre föll sönder, egentligen inte har några fasta gäng. Det handlar mer om ett antal löst sammansatta konstellationer av folk som känner varandra sedan långt tillbaka. Folk byter sida, och det är ibland/ofta svårt (i alla fall för mig som inte rör mig i kretsarna) att förstå varför vissa konflikter blossar upp. Men med det sagt, så har jag sammanfattat lite kring saker Mekky varit inblandad i under de senaste åren bara för att se om vi kan spekulera lite kring vem som skulle kunna ligga bakom attacken i måndags. OBS: en hel del är rykten, så om någon sitter på bättre info/fakta så säg till så rättar jag såklart.

2016-03-27: Shkembim Bajramaj skjuts till döds på Södervärnsgatan i Malmö. Mekky satt häktad för mordet men släpptes p.g.a. brist på bevis. Värt att notera är att Shkembim sörjdes på Facebook av t.ex. Valmir Kupa (Kupa som i K-falangen) och Ahmeto El-Zein. El-Zein och Mekky dömdes, tillsammans med flera andra, för ett rån 2015 eller något sådant.

2016-11-02: Quendrim Bajramaj, d.v.s. bror till Shkembim, skjuts till döds på Annelundsgatan i Malmö. Här ryktas det att det är Mekky och Atto Qasim (som senare sköts till döds i Tensta) som utfört mordet, p.g.a. att Quensrim spridit ryktet på stan att han skulle döda Mekky p.g.a. mordet på Shkembim.

2017-03-04: Akram Mekawi skjuts till döds på Kronetorpsgatan i Malmö. Här verkar det ligga en ganska simpel dispyt bakom mordet, där Akram och en av hans bröder jagat Leo Mora, som tappat en keps/luva och där någon av Mekawi-bröderna lagt ut en bild på kepsen på Instagram med en nedsättande text. Det ryktas att A. Zamzam utförde mordet, men jag har också uppgifter på att Mekky och Hamade (Ahmad Abdul Karim, bror med Papo Karim) satt häktade för det.

2017-03-29: Maysem Mekawi skjuts på Dansörgatani Malmö men överlever. Detta fall är ytterst intressant eftersom det är ett av väldigt få där BO faktiskt prata under polisförhören. Han har många teorier om vem som sköt honom, och nämner ett antal namn. Här hävdar Maysem att Omar Chehade agerar ombud för Mekky när Maysem ligger på sjukhus. Att Maysem ska få 200.000:- om han tar tillbaka sin anmälan mot Mekky och Momme gällande mordet på Akram. Här nämns också att ett par MMA-killar, Viggy och Yusuf, skulle jobba för Mekky. I FUPen nämns också en bakgrundshistoria där Maysem börjat satsa på musik, men där den tilltänkta producenten av en viss låt Maysem gjort inte vill jobba med honom eftersom producenten lierat sig med Mekky. Det finns ett bråk omnämnt som ska ha skett på Babel i Malmö, där Maysem ska ha blivit attackerad av Mekky, Atto och någon till. Ett bråk dagen efter ska även ha inkluderat Nikola Grubisic (som var en av Nermins hantlangare).

Det man kan konstatera, tycker jag, är att Mekky är lierad med M-sidan (en av de mördade i måndags – Nabil – har för övrigt blivit dömd för att ha förvarat ett vapen åt Nermin vilket också knyter ihop honom och Mekky med M). Huruvida de skjutna/mördade som jag nämnt ovan i mitt inlägg skulle vara lierade med en annan tydlig gruppering, t.ex. K, vet jag inte. Att det finns folk som rimligtvis skulle ha intresse av att hämnas på Mekky är väl uppenbart. Gällande bröderna Bajramaj så vet jag dock inte vem som skulle hämnas åt dem. Gällande bröderna Mekawi så finns bara Maysem kvar, och min uppfattning efter att ha läst FUPen kring mordförsöket på honom så känns han väldigt ensam, och jag har svårt att tro att han skulle ha våldskapital nog för den typ av attack som skedde i måndags.

Så, vad har ni andra för tankar kring motivet till attacken i måndags? Vem har motiv? Vem har våldskapitalet? Var huvudmålet för attacken Mekky eller någon av de övriga?
Jag undrar vilket/vilka ursprungsländer kommer alla dessa personer ifrån ungefär?
Vilket land kommer brottsoffren ifrån i det här fallet? Är det någon som vet och kan svara?
Citera
2018-06-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
Jag undrar vilket/vilka ursprungsländer kommer alla dessa personer ifrån ungefär?
Vilket land kommer brottsoffren ifrån i det här fallet? Är det någon som vet och kan svara?

Bröderna som dog är Libaneser.
Citera
2018-06-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parfait

Yes. Åkte iväg till Seved med automatvapen och sköt 4 personer. Dock sköt han väl mot benen och inte för att mörda va?
Tror det handlade mer om ett statement där.
Citera
2018-06-21, 10:31
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag hörde en upprymd polis häromdagen om att polisen hade fått tillstånd och installerat 'hela' 13 st kameror i Malmö.. Va tänkte jag, kom igen att uttala dig när du satt upp 313 kameror.

Edit,
Ska göra ett försök att hitta inslaget.
Citat:
Enligt BBC kommer landet 2020 att ha installerat nästan 600 miljoner övervakningskameror. Med allt mer avancerad teknik för att identifiera ansikten kan de snabbt hitta den de söker. Det brittiska tv-bolagets reporter fick av kinesiska myndigheter lov att testa systemet. Efter att de scannat reporterns ansikte gav han sig ut på stan. Efter sju minuter hade man hittat reportern.

https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfekta-overvakningssamhallet-6891158

Två kineser per kamera. Motsvarar typ 160 000 kameror i Malmö.

Men kineserna kan förstås inte ta till den enklare och mycket billigare lösningen att sparka ut sina kriminella. Det kan vi.
Senast redigerad av Vågskålen 2018-06-21 kl. 10:34.
Citera
2018-06-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag hörde en upprymd polis häromdagen om att polisen hade fått tillstånd och installerat 'hela' 13 st kameror i Malmö.. Va tänkte jag, kom igen att uttala dig när du satt upp 313 kameror.

Edit,
Ska göra ett försök att hitta inslaget.

Det behövs inte mer än 13 kameror - men de behöver sitta på flygande drönare

Eyes Over Compton: How Police Spied on a Whole City
https://www.theatlantic.com/national/archive/2014/04/sheriffs-deputy-compares-drone-surveillance-of-compton-to-big-brother/360954/

SECRET CAMERAS RECORD BALTIMORE’S EVERY MOVE FROM ABOVE
https://www.bloomberg.com/features/2016-baltimore-secret-surveillance/

Hade det funnits sådana här kameror i luften över Malmö så hade flyktbilen filmats och spårats och personerna i den hade suttit bakom lås och bom redan.
Citera
2018-06-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatjanas
Bröderna som dog är Libaneser.
Ok tack för svar. Och de övriga i det citerade inlägget är det någon som har en aning?
Citera
2018-06-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfekta-overvakningssamhallet-6891158

Två kineser per kamera. Motsvarar typ 160 000 kameror i Malmö.

Men kineserna kan förstås inte ta till den enklare och mycket billigare lösningen att sparka ut sina kriminella. Det kan vi.
Nej, dom kör med offentliga avrättningar istället när det gäller grov brottslighet.
Och ofta direkt när domen fallit.
Citera
2018-06-21, 10:51
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det var inget "brott i kriminella miljöer". Som ju är det han refererar till.
Tycker du inte det var ett brott?
Anser du inte att Flink är kriminell?
jeeezz..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in