Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 13:10
  #1
Medlem
Jag fotar en del men när jag tittar på bilderna på min MacBook Air ser bilderna inte kloka ut. Alltså, bilderna är egentligen bra - tagna med stativ med en bra systemkamera - det är bara någon datorinställning som jag inte blir klok på. Samma bilder i en snorbillig liten Dell ser normala ut.

Så här. Jag stoppar in minneskortet. Öppnar en bild. Bilden ser normal ut i en halv sekund, men sen händer något så att den plötsligt ser överredigerad ut. Datorn, oklart vad, gör något med bilden. Skuggorna och kontrasten ser helt åt helvete ut. När bilden är uppladdad på nätet ser den normal ut igen.

Jag är medveten om att jag kan gå in på "verktyg" och "justera färg" - är det här någonstans felet ligger? När jag stoppar in minneskortet i min Dell så öppnar datorn upp bilden så som den är - men min Mac tycks arbeta med den fast jag inte bett den att göra det.

Detta är min första Mac och jag har ännu inte lärt mig den... köpte den alltså nyss.

Vad ska jag göra?
Citera
2018-06-01, 13:15
  #2
Medlem
Du får väl fokusera antingen på Dell eller Mac. Mac har överlägsen prestanda, framför allt när det gäller bildhantering eller filmer.
Citera
2018-06-01, 13:16
  #3
Medlem
Låter ju knäppt, vilket program öppnar du bilderna i? Preview? Photos?
Citera
2018-06-01, 13:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får väl fokusera antingen på Dell eller Mac. Mac har överlägsen prestanda, framför allt när det gäller bildhantering eller filmer.


Vad är det för ett svar? Klart jag fattar att Mac har bättre prestanda än min gamla billiga Dell? Det har väl inget med min fråga att göra?
Citera
2018-06-01, 13:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Låter ju knäppt, vilket program öppnar du bilderna i? Preview? Photos?

Jag stoppar in minneskortet. En ikon dyker upp på skrivbordet. Jag trycker på ikonen och öppnar valfri bild. Bilden ser skit ut.
Citera
2018-06-01, 13:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Vad är det för ett svar? Klart jag fattar att Mac har bättre prestanda än min gamla billiga Dell? Det har väl inget med min fråga att göra?

Har det inte? Du stoppar ju in minneskort lite här och var, enligt vad du skriver.
Citera
2018-06-01, 14:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har det inte? Du stoppar ju in minneskort lite här och var, enligt vad du skriver.

Om vi säger så här då: Eftersom Mac har överlägsen prestanda, framför allt när det gäller bildhantering eller filmer så är det en aning konstigt att mina bilder ser ut som skit. Så: varför ser mina bilder ut som skit?

Det är garanterat bara någon enkel inställning jag har missat eftersom jag har noll koll på Mac.

Är det meningen att man ska dra ner bilderna till "Bilder-ikonen" i menyn längst ner för att kunna se dem ordentligt?
Citera
2018-06-01, 15:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Är det meningen att man ska dra ner bilderna till "Bilder-ikonen" i menyn längst ner för att kunna se dem ordentligt?
Nu vet jag inte vilket spejsat operativsystem som du har använt innan men har du provat att högerklicka på bilden i fråga och klickat "Öppna med.." -> Bilder?
Citera
2018-06-01, 18:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Nu vet jag inte vilket spejsat operativsystem som du har använt innan men har du provat att högerklicka på bilden i fråga och klickat "Öppna med.." -> Bilder?


Haha, herregud - jag känner mig som det ufot jag är. Operativsystemet är High Sierra 10.13.4 och när jag högerklickar på en bild som ligger på skrivbordet som tumnagel blir den markerad. Dubbelklickar jag blir den stor. Dubbelklickar jag på den stora så kommer det upp en svart ruta med texten 0X0 som genast försvinner när jag släpper tangenterna. Något "öppna med" syns inte till någonstans. :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback