Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-31, 18:30
Medlem
RedXs avatar
Ligan som sådan håller inte måttet. Allsvenskan är en riktig b-liga internationellt sett.
Citera
2006-01-31, 18:44
Medlem
mr.pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Snälla, utveckla det lite grand.

Titta på mitt tidigare inlägg så får du några exempel. Finns en miljard till, men för trött för att skriva.
Citera
2006-02-01, 10:16
Medlem
uniteders avatar
Det finns en väldigt enkel förklaring. Allsvenskan är för dålig.

Sen finns det en följdfråga som är nästan lika enkel. Varför är den för dålig? Jo, för att klubbarna här inte har råd att konkurrera om bra spelare.

Klurigare följdfråga: Varför har de inte råd? Här finns det många förklaringar. Inga stora sponsorer som skjuter in mångsiffriga belopp, höga skatter, dåliga tv-avtal etc..
Citera
2006-02-01, 11:09
Medlem
Sen är det ju på så sätt att Göran Persson inte gillar fotboll och har därför ej infört tillräckligt med feedback för att tillföra ekonomiska suspektationer som gör att fotbollen prioriteras ekonomisk sett så att det därigenom kan ge incitament som ger fotbollen bättre status ekonomsikt sett. Sen att han diggar lösaktiga muffor i stället har ju inte med saken att göra.......
Citera
2006-02-01, 11:30
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniteder
Klurigare följdfråga: Varför har de inte råd? Här finns det många förklaringar. Inga stora sponsorer som skjuter in mångsiffriga belopp, höga skatter, dåliga tv-avtal etc..

Du glömde den viktigaste. Publiken finns inte.

Nu pratar jag inte om dom stora elefanterna som drar in bra med pengar på publiken, utan om dom små, exempelvis Häcken, Örgryte, Sundsvall o.s.v.

Allsvenskan måste bli jämnare och tuffare för att spelarna ska utvecklas på ett bra sätt. Utan dom ekonomiska förutsättningar som krävs för att spela fotboll på internationell toppnivå så kan vi heller inte ha spelarna som krävs för det. Ganska logiskt egentligen.
Citera
2006-02-01, 13:29
Medlem
fressas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Nu pratar jag inte om dom stora elefanterna som drar in bra med pengar på publiken, utan om dom små, exempelvis Häcken, Örgryte, Sundsvall o.s.v.

Jo absolut...ifallet Häcken så får dom, om jag inte minns fel, in ganska mkt pengar från gothia cup...vet dock inte exakt vilka summor dom får ut men som jag har hört det ska det var duktigt med slantar

Citat:
Allsvenskan måste bli jämnare och tuffare för att spelarna ska utvecklas på ett bra sätt. Utan dom ekonomiska förutsättningar som krävs för att spela fotboll på internationell toppnivå så kan vi heller inte ha spelarna som krävs för det. Ganska logiskt egentligen.

Visst är det så. Det är väldigt sällan som allsvenska lag gör rena klipp...bra exempel är alla brassar "han valde mellan oss och Sociedad..." Det gjorde han nog... Svenska klubbar har inte råd att ha så bra spelare som det krävs för att vara ute i europa och spela
Det vi kan hoppas på är att få någon som är halvduglig och som inte är värd för andra lag i europa att fylla utlänningskvoten med
Citera
2006-02-01, 22:35
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Europacupspelet har ändrat format genom åren. När IFK härjade i Europa i mitten av 90-talet spelade man en kvalomgång (senare två) innan man befann sig i gruppspelet. Inte bara det, man kunde maximalt stöta på ett engelskt, ett tyskt, ett spanskt och ett italienskt lag (senare två). Hur ser det ut idag? England har väl fem lag som spelar CL nuförtiden? Det är helt enkelt så att CL idag har blivit mer en turnering för de verkligt bra lagen, medan den förr i tiden var en turnering för ligamästarna. En sorglig utvecklig, tycker jag.

/feldgrau

Word!

Svenska lag kommer aldrig att kunna konkurera med Tyska, Engelska,Spanska och Italienska däremot tycker jag att man med lite skattelättnad, fräschare arenor/träningsanläggningar och högre publik borde slå Danmark och Norge. Det är trist när talangerna väljer skitlag i Danmark istället för allsvenskan.
Citera
2006-02-02, 18:50
Medlem
uniteders avatar
Citat:

Där håller jag inte riktigt med. Allsvenskan har ju väldigt bra publiksnitt i förhållande till hur ligan rankas rent sportsligt. Okej att de mindre lagen inte har så mycket publik men det är ändå inte de som ska konkurrera i Europa, och konkurrensen i allsvenskan skulle vara tillräcklig för att höja kvaliten även om bara de 5-6 lag med högst publiksnitt skulle ha bättre ekonomiska förutsättningar.
Citera
2006-02-02, 18:56
Moderator
impieteers avatar
För att de är riktigt, riktigt dåliga. Visst finns det alltid varje år något lag från en mindre liga som lyckas, men å andra sidan finns det 20 mindre ligor i Europsa vilket gör att om det baar beror på slumpen så får ett svenskt lag en framgång var tjugonde år och det är väl ungefär vad som händer nu.
Citera
2006-02-02, 19:24
Medlem
Shuyins avatar
Glöm dock inte bort att Allsvenskan har hittils slagit rekord i antal sålda årskort!

Tacka AIK hihi.
Citera
2006-02-05, 12:43
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Hmmm. Jag har fått uppfattningen att det är precis tvärtom.

Många utländska spelare som kommer hit blir chockade över hur hårt svenska lag tränar.

Det är för att de utländska spelare vi lyckas få hit givetvis är i undermålig form, och därav inte platsar i de andra ligorna där de mycket hellre vill spela. De tittar på Allsvenskans ranking och säger; "fan va schysst! Jag kan äta chips, hamburgare, godis, inte träna nånting och ändå dominera".
Citera
2006-02-05, 13:26
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Glöm dock inte bort att Allsvenskan har hittils slagit rekord i antal sålda årskort!

Tacka AIK hihi.
AIK? Sålda årskort? MFF om jag får be!

Tror att allsvenskan hade mått bra om man spelat med 16 lag istället. Mer matchande hade gett mer plats för de yngre spelarna.
Nu spekulerar jag bara och drar det till sin spets men hade t ex Markus Pode fått spela mer i våras hade han kanske inte missat alla chanser han fick mot Thun och Malmö hade varit i Champions Leauge. Men det argumentet hålelr kanske inte då hela laget visade upp en pinsamt dålig inställning i returen. Men ni förstår vad jag menar. Tror att Royal League är ett steg i rätt riktning för de nordiska lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in