2018-05-27, 23:19
Medlem
Neptun0s avatar
Tjena,

Är precis nyexad och drar iväg på min allra första intervju strax.

Jag fick ett kodtest samt ett IQ test som måste avklaras innan intervjun, men jag har hakat upp mig på testet som ska in väldigt snart..

Jag la märke till att testerna har både syntax errors, följer inte direkt arbetspraxis samt inte kompileringsbart.

Känns som att exemplen kodats lite hejvilt och funderar på om det även bör klassas som ett "test".

Blev något nojig och googlade upp företaget. Det enda jag hittat är en kommentar från en bitter kund som kallar firman för en skojarfirma med obrukbar produkt.

Vet ni som jobbar inom IT-branschen om utifall det här är vanligt eller är jag påväg att komma in i någon lallar firma?

Kan tillägga att jag inte sökt tjänsten själv utan blev kontaktad av en rekryteringsfirma.
Citera
2018-05-27, 23:46
Medlem
Kan ju hända att det är delvis vad testet går ut på - att avslöja de "gömda" bristerna.
Du kanske får styra upp ditt språk en aning också om du vill ha chans på jobb, tex när man skriver isär och när du ska skippa särskrivningarna.
Citera
2018-05-28, 00:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Tjena,

Jag fick ett kodtest samt ett IQ test som måste avklaras innan intervjun, men jag har hakat upp mig på testet som ska in väldigt snart..

Jag la märke till att testerna har både syntax errors, följer inte direkt arbetspraxis samt inte kompileringsbart.

Känns som att exemplen kodats lite hejvilt och funderar på om det även bör klassas som ett "test".

Blev något nojig och googlade upp företaget. Det enda jag hittat är en kommentar från en bitter kund som kallar firman för en skojarfirma med obrukbar produkt.

Vet ni som jobbar inom IT-branschen om utifall det här är vanligt eller är jag påväg att komma in i någon lallar firma?

Kan tillägga att jag inte sökt tjänsten själv utan blev kontaktad av en rekryteringsfirma.
Kolla upp bolaget på allabolag.se
Berätta om problemet på intervjun och kolla hur de reagerar.
Be dem att nämna några kunder de är nöjda med och vad de gjort där.
Citera
2018-05-28, 08:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Kan ju hända att det är delvis vad testet går ut på - att avslöja de "gömda" bristerna.
Du kanske får styra upp ditt språk en aning också om du vill ha chans på jobb, tex när man skriver isär och när du ska skippa särskrivningarna.
Det vore faktiskt ganska coolt om TS gick dit och sa "De här felen hittade jag i testet, ska det vara så?"

Men lugna sig med grammatikpekpinnen.
De enda "felen" jag hittar i trådstarten är möjligen "IQ test" istället för "IQ-test" och "utifall att" som är en gammalmodig version av "ifall".

Ts, kolla även upp bolaget på Trustpilot, Facebook och reco.se
se.trustpilot.com
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-05-28 kl. 08:34.
Citera
2018-05-28, 08:37
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Tjena,

Personligen har jag svårt att se seriöst på företag som ska göra 10 olika tester innan en intervju.

Programmerings tester är värst.
Där den förväntar sig att man ska spendera ett par 8 timmars dagar på deras uppgifter.
Som att man inte har riktigt jobb att göra samt andra jobb man söker.

Men vill du göra uppgiften så noter delen i testen, fixa dem, skriv din kod, och leverera kod och en notering om att testen behövde fixas.

Kan ju vara att rekryterings bolaget har dåligt ryckte men inte bolaget du rekryteras till?
Citera
2018-05-28, 10:03
Medlem
Neptun0s avatar
Oj, tack för all respons!
Det enda jag kunnat hitta om företaget vart via reco där en konsument sågat firman pga deras ostabila system, men den kommentaren är registrerad 2009.

Firman omsätter en hel del och har stigit något 2015 och förlorat en lite större summa 2016, men det är i princip allt jag kunnat luska fram.

Citat:
Personligen har jag svårt att se seriöst på företag som ska göra 10 olika tester innan en intervju.

Programmerings tester är värst.
Där den förväntar sig att man ska spendera ett par 8 timmars dagar på deras uppgifter.
Som att man inte har riktigt jobb att göra samt andra jobb man söker.

Men vill du göra uppgiften så noter delen i testen, fixa dem, skriv din kod, och leverera kod och en notering om att testen behövde fixas.

Yes. Hörde av mig till dem om att jag behövde lägga ned mer tid och eventuellt diskutera kring lösnings exempel. Företaget har en relativt trovärdig digital produkt att sälja, Men efter att även ha rådfrågat en vän om koden så är det ganska klart att det ser lite luddigt ut.

Känner även att utbudet av tjänster är så pass stort att jag inte ska behöva lägga ned en sån enorm tid på att koda fram ett svar.
På förra firman så behövde jag endast förklara lösningsförslag vilket räckte mer än väl.
Citera
2018-05-28, 10:09
Medlem
Kan de inte få ihop ett enkelt programmeringstest till dig så kommer de misslyckas med andra saker också. Jag gissar att dom är stressade som satan och allt är kaos. Börjar du jobba där så bli inte förvånad om all kod håller samma standard som testet.
Citera
2018-05-28, 12:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tjena,

Det är i inte i närheten av det trams jag fått stå ut med under ett rekryteringstest. Efter ansökan blev man inbjuden till "jobb-tester" via en digital leverantör, som kopplades till en egen plattform. På denna plattform syntes "testen" man skulle göra, vilket titulerades som "games".

Dessa "games" hade noll koppling till arbetslivet, utan bestod i att man skulle försöka klicka så många gånger som möjligt på mellanslagstangenten under X antal minuter, att man skulle stirra på en vit skärm och klicka så fort man såg en rörelse (typ som ett dataspel) och annat som kändes väldigt avlägset från den tjänst jag sökt.

Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount

Ja. Det är inte alls ovanligt att bolagen skickar ut ett test i 4-5 delar som vardera tar 45-75 minuter. De flesta har inte så mkt val då man behöver ett jobb, så om man är jobbsökande bör man avsätta ett par timmar i veckan till dessa tester.

Det är heller inte ovanligt med case, där man ska lösa en större uppgift under ca 2 dygn och sedan skriva en Powerpoint på några sidor och presentera. Sådant kan ta en hel del tid, och det för att KANSKE få ett jobb.
Citera
2018-05-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det vore faktiskt ganska coolt om TS gick dit och sa "De här felen hittade jag i testet, ska det vara så?"
Ja, i alla fall om han har rätt
Citat:
Men lugna sig med grammatikpekpinnen.
De enda "felen" jag hittar i trådstarten är möjligen "IQ test" istället för "IQ-test" och "utifall att" som är en gammalmodig version av "ifall".
"påväg" -> "på väg"
"lallar firma" -> "lallar-firma" eller "lallarfirma"
Citera
2018-05-28, 22:07
Medlem
Garanterat skojarföretag.
IQ-test? syntax-error i koden? Haha?
Leta efter ett annat företag.
Citera
2018-05-28, 22:27
Medlem
Fick göra personlighetstest + logiktest för nya jobbet(konsult). Tyckte att testen gav mycket då arbetsgivaren får en bra bild på vem man är. Känner också att rollen som jag fick jobberbjudande om passade mig.
Citera
2018-05-28, 22:32
Medlem
Vi har ett test vi skickar ut till sökande. Är i princip 4-5 frågor. Dels ett kodexempel i C där man ska peka ut designfelen och varför det är dåligt. Sen är det ett litet Pyrhon-script som anropar två funktioner där den sökande ska implementera funktionerna (typ bara några rader). Det är också några frågor kring strategier hur man kan testa en viss funktionalitet.

Det behövs inte så många rader kod för att få en uppfattning om hur säker personen är. De som googlat fram allt och klistrat ihop lite snuttar känner man igen snabbt på den inkonsekventa stilen.

Att sätta ihop nya prov lite slarvigt för varje kandidat verkar dumt. Bättre att ha ett beprövat mindre prov där man kan jämföra svaren över tid. Min chef har intervjuerna och sen brukar jag titta på provet och gör ett utlåtande (utan att ha sett eller pratat med kandudaten). I regel brukar man känsla utifrån provet stämma med min chefs uppfattning utifrån intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in