2018-05-28, 20:56
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Får ju bidrag och boende oavsett. Vad är din poäng?

Snabb googling:
https://www.vn.se/article/15-nya-fritidshus-ska-losa-boende-for-anhoriginvandrare/
Ingen. Läser du in en poäng bakom varje fråga folk ställer?
Citera
2018-05-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ingen. Läser du in en poäng bakom varje fråga folk ställer?

Du skrev:
"Ett tredje alternativ är att du blandar ihop ensamkommande flyktingbarn med papperslösa migranter. Vad tror du om det?"

Vad svamlade du om?
Citera
2018-05-28, 21:46
Medlem
Det som är skrämmande är att gränskontrollerna är obefintliga.

Det borde tas fingeravtryck eller DNA på alla med icke-svenskt utseende.

Som det är nu tittar knappt gränspolisen på id-handlingarna, de bara vinkar förbi alla.

Eller är det någon som sett någon statistik på hur många som stoppas från att komma in? Eller hur många som försöker komma in med någon annans pass? Tvivlar på att man stoppat en enda, trots mycket personal som bara står där och försöker se ut som de jobbar.
Citera
2018-05-28, 22:57
Medlem
Detta är ju enda sättet för Socialdemokraterna och MP att utöka sin väljarbas. Blir stopp på eländet efter valet.
Citera
2018-05-29, 03:38
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Den alltid spännande krönikören Malcom Kyeyune skriver om fenomenet "jag vet ingenting", preference falsification, utifrån bl a fenomenet AB i Sorsele.

"Aftonbladet har på sistone skrivit om fotbollssituationen i Sorsele kommun. Nja, det handlar ju inte om fotboll egentligen, utan om hur i princip alla svenskar lämnat den gamla fotbollsklubben för att starta en ny, i takt med att antalet invandrare i samhället ökat. Diskussionen om detta kan väl sägas ha gått i ganska förutsägbara hjulspår än så länge. Jag vill dock passa på att ta upp en aspekt hos det man kan läsa om Sorsele som jag tror folk lätt missar.

När Aftonbladets journalist försöker fråga boende i Sorsele om vad som hänt och varför får denna bara tomma, totalt intetsägande svar. "Jag vet inte" "Jag är ny" "Jag har ingen inblick", och så vidare. Själva förekomsten av dessa svar är egentligen tusen gånger mer intressanta än nyheten i sig, och de är också mer illavarslande än faktumet att Sorsele nu har två fotbollsklubbar.

Den som kollade på Joakim Lamottes livesändning från Staffanstorp kunde faktiskt se något mycket snarlikt. Äldre personer, flerbarnsmammor och vuxna i allmänhet som diskuterade problemen i Staffanstorp hade alla något gemensamt: ingen visste någonting. Alltså: på frågan om vad som händer i Staffanstorp kunde de komma med långa beskrivningar. På frågan om när denna situation började uppstå kunde de alla datera utvecklingen. På frågan om *varför* utvecklingen i Staffanstorp såg ut som den gjorde så tog det dock helt stopp, och svaren tenderade att bli korta och neutrala: "Jag vet inte", "Jag har ingen aning". Punkt.

Mina damer och herrar, här skådar vi frukten av de senaste årens idoga opinionsarbete! Det som möter både Lamotte och Aftonbladets journalist i Sorsele är en företeelse som kallas "preference falsification", vilket är något som historiskt förknippas med ställen som, säg, Sovjetunionen. När en åsikt eller en viss slags påpekanden för med sig tillräckligt negativa sociala konsekvenser under en lång tid så sker det alltså en anpassning hos människorna i hur de uttrycker sina preferenser, snarare än vilka preferenser de har. Det är självklart att folket i Sorsele vet *varför* de startade en till fotbollsklubb. Men i alla svar om "jag vet inte", "jag är inte insatt", hittar vi människor som nu nästan reflexmässigt vet att byta ut det de tänkt säga med något som är enklare att säga.

Rent politiskt är detta en katastrof. Det är en katastrof för alla, men framförallt för landets ansvarstagande humanister. När människor väl lärt sig att reflexmässigt förfalska sina egna preferenser utan att ens blinka så blir förekomsten av dessa preferenser något som lagt sig så djupt ner att du inte längre kan råda bot på dem. De håller sig osynliga, ända tills dagen då det dyker upp på tok för många personer till en solidaritet-demonstration eller de styrande i DDR inser att folk faktiskt inte alls gillar styret i DDR.

"Men varför sa ni inte att ni var så missnöjda?". Tja, svaret är tyvärr allt för ofta att samma personer som i tolfte timmen förgås av missnöjet också spenderade timme ett till elva med att lära folk att det absolut inte är tillåtet att uttrycka detta missnöje. Som man bäddar får man också ligga. Vilken säng har de godaste bland oss, den offentliga moralens väktare, faktiskt bäddat de senaste åren? Jag tror vi tyvärr alla vet svaret på den retoriska frågan.

Kort sagt: att Sorsele har problem med integrationen är knappast någon större nyhet. Många kommuner har problem med integrationen, *Sverige* har problem med integrationen, problem som vi antagligen inte kan eller kommer lösa. Ta en kölapp och vänta på er tur. Men att Sorsele är en kommun som verkar bestämt sig för att agera skyltfönster åt ett socialt fenomen som annars mest förknippas med Sovjetunionen, det är faktiskt en riktig nyhet, med riktigt ruggiga implikationer tids nog."

Bra skrivet om ett fenomen som lett oss hit. All den självcensur vanligt folk lagt på sig själv. Under åratal sa ingen ett pip. Var socialt självmord att yttra något på Facebook. Nu är det något bättre, det har kommit fram en kritisk massa som jag bedömer växer och släpper lite på censuren. Det beror dock mycket på i vilka kretsar man befinner sig i. Det är fortfarande samma totala självcensur upplever jag det som i akademiska miljöer och medelklassammanhang i storstäder.

Ett bra exempel på detta förhållande är den massiva rörelse man kan bevittna på Facebook med stora grupper där invandringsproblem diskuteras, alternativmedia, Lamotte, Janousch och andra fixstjärnor. Att jämföra med ett väldigt litet engagemang i verkliga livet mot de problem man energiskt skriver om på nätet. Folk verkar fortfarande inte riktigt beredda att gå ut i det verkliga livet och protestera. Tror och hoppas dock att det kommer mer och mer där med. Vore konstigt annars.

Citat:
Ursprungligen postat av redness
När Centern tillät 9000 så visste man att det kommer bli som i det här fallet. Genom att lura oss att tro att vi tar emot ett fåtal som senare kommer kunna åberopa undantag och hänvisa till hur andra behandlats så är den liberala utopin redan etablerad genom chock-faktorn av de massor som kommer in.

Kom ihåg att den liberala utopin som Reinfeldt, Lööf, Macron etc. handlar om att tvinga på oss så många att våran civilisation ska söndras och det kristna arvet brytas ned.

Obs, dessa 9 000 var bara de som 'kommit i kläm' typ. Det handlar om ca 40 000 "ensamkommande barn" som kommit de senaste tre åren, den överväldigande delen Afghaner - som egentligen levt hela sina liv i Iran.

Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Detta är ju enda sättet för Socialdemokraterna och MP att utöka sin väljarbas. Blir stopp på eländet efter valet.

Den förhoppningen kan man ha. Dock är ju alliansen likadan, även Moderaterna vill mest ha kosmetiska förändringar samtidigt som de är bakbundna av MP light - Centern.
Citera
2018-05-29, 05:48
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
Ja nu har de anhöriga till de ensamkommande barnen börjat komma in. Hur skall vi kunna integrera dessa stora familjer sa att vi kan bära de ekonomiska frukterna av invandringen? Vi bör väl utbilda dem fort sa att de kommer ut i arbete. Vidare nu kommer fruarna dvs de afghanska kvinnorna med, en del av dem har utbildning som vi kan ha nytta av i Sverige.

Detta är väl positivt?

Källa

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-26/fembarnsfamiljen-aterforenades-efter-tre-ar-nu-ar-de-hemlosa?utm_source=tw&utm_term=389f2818-81ef-45aa-bc64-58cecb270da2&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares

Det var ju därför som Bilderbergaren Reinfeldt belåtet kunde säga att Sverige tillhör invandrarna och vad de gör med Sverige. Samt Sverige kommer få sådana ofantliga kostnader att vi inte kommer att ha råd med annat än att husera invandrare från Mellanöstern.

Detta efter att ha tystat alla försök från Billströms stab samt Borgs stab för att stoppa invandringen.

Han är Psychohunden som sänkte Sverige som en äkta femtekolonare. Numera jobbar han för Bank of America och drar in grova pengar.

Cant make this shit up.
Citera
2018-05-29, 09:09
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Du skrev:
"Ett tredje alternativ är att du blandar ihop ensamkommande flyktingbarn med papperslösa migranter. Vad tror du om det?"

Vad svamlade du om?
Det var ett svar på den här frågan som du ställde i ett inlägg som i övrigt var så fullt med OT att det sedermera raderades:
Citat:
Varför ställer du samma fråga som jag, i en annan tråd, gett dig svar på med källor, från alla håll och kanter
Frågan du besvarade i en annan tråd handlade om papperslösa migranter. Frågan jag ställde i denna tråd handlade om ensamkommande flyktingbarn. Du verkar tro att det är samma sak, jag tycker att det är fråga om två olika fenomen (som ibland visserligen kan överlappa varandra, vilket dock är en annan fråga).
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-05-29 kl. 09:47.
Citera
2018-05-29, 18:33
Medlem
TrickieDickies avatar
Som sagt...En ensamkommande. Sex familjemedlemmar till. Anhöriginvandring utanför försörjningskravet. Do the math...

Ankarbarns, märkligt ofta, från döden återuppståndna månghövdade familjer, kan inte definieras som "familjeåterförening" ens i den mest blåögda myndighetspersons sinne, utan just som "anhöriginvandring utanför försörjningskravet". Jag antar att ironin inte går hem hos alla här....
Senast redigerad av TrickieDickie 2018-05-29 kl. 18:36.
Citera
2018-05-29, 23:09
Medlem
spoilers avatar
"Ett stort fel är att i Sverige tycks regeringen, partiledare och andra politiker samt de flesta journalister felaktigt tro att ”minderårighet” är asylgrundande. Så är inte fallet. Men de förmedlar den felaktiga uppfattningen också till allmänheten, folket. Dessutom förmedlar samma grupper av människor till allmänheten att det är någon sorts gudomlig ordning att alla familjeåterföreningar ska ske i Sverige vilket inte finner stöd i lagen och inte heller praktiseras i andra länder. Huvudregeln är också i Sverige den (som numera alltför sällan tycks tillämpas här) att: när familjen återfunnits så ska den minderårige, som inte hade asyl- eller skyddsskäl utan fick stanna för att det inte fanns ”ett ordnat mottagande” i hemlandet, återförenas med familjen som ju utgör just det mottagande som behövs för att han ska kunna återsändas.

Enligt utlänningslagen gäller samma krav på att styrka sin identitet och sitt behov av asyl eller skydd för en minderårig asylsökande som för en vuxen.

Jag vet inte hur många gånger och under hur många år jag har skrivit och informerat om det, men aktivistnätverken med sina ”ensamkommande barn” har med framgång lyckats få såväl allmänhet som okunniga eller omedvetna (?) politiker, beslutsfattare, journalister att tro att minderårighet i sig är asylgrundande. Ingenting kan vara mer inkorrekt. Det är ju rent horribelt att en så felaktig uppgift har fått slå rot i det svenska medvetandet. (Utlänningslagens 4 kap. Flyktingar och andra skyddsbehövande 1-2 §§).

På vilka grunder beviljades den nu, enligt uppgift, 17-årige Mustafa uppehållstillstånd? Vilka individuella asyl- eller skyddsskäl hade han? Det vet jag inte. Jag känner inte till just dessa människors hela historia, men den här familjen befinner sig nu plötsligt i Sverige utan att, såvitt känt, uppfylla lagens tämligen stränga krav för beviljande av uppehållstillstånd. Vem betalade förresten för dessa sex personers resa till Sverige, ett ansenligt belopp? Men familjen och, som det verkar, ”ankarsonen” får tjäna som exempel på att den svenska ”medmänskligheten” slår gravt fel och utsätter de egna medborgarna och skattebetalarna för oacceptabla bördor och tappad tilltro till asylrätten genom att så slapphänt tillåta stora skaror av anhöriga att invandra utan att uppfylla lagens faktiska kriterier och möjligheter till invandring."

http://meritwager.nu/allmant/val-2018-minderarighet-ar-inte-asylgrundande-och-utlanningslagen-har-ingen-paragraf-som-ger-ratt-til l-forsorjningsinvandring/
Citera
2018-05-29, 23:21
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
Ja nu har de anhöriga till de ensamkommande barnen börjat komma in.

Varför återförenas de inte i sina hemländer??

Familjernas enda skäl att få komma till Sverige är ju en anhörig och inte krig.
Citera
2018-05-29, 23:38
Medlem
Ajembacks avatar
Jag tror jag imploderar snart. Stämmer allt detta är det ju ännu en katastrof, om inte värre än den förra vågen.
Vilka räknas som "anhöriga"? Mor, far, syskon?

Glöm inte att det är val i år, finns bara ett alternativ för att sätta dit de välbetalda mesarna i alla partier utom ett.
Citera
2018-05-29, 23:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Jag tror jag imploderar snart. Stämmer allt detta är det ju ännu en katastrof, om inte värre än den förra vågen.
Vilka räknas som "anhöriga"? Mor, far, syskon?

Glöm inte att det är val i år, finns bara ett alternativ för att sätta dit de välbetalda mesarna i alla partier utom ett.
Mor, far samt minderåriga syskon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in