2018-06-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
All yrkesmässig användning av vinkelslip, skärbrännare, svets o dyl på tillfälliga arbetsplatser ska ju utföras av folk med sådant cert men det betyder ju inte att det finns någon särskild behörighet för att skära sönder kassaskåp eller överhuvudtaget skära sönder grejer och även om man har nämnda certifikat så behöver man inte inse att ett kassaskåp utgör en explosionsrisk.

Då misstänkte de väl inte det.

Även om det är ägaren själv så skulle det ju i fallet dödsbo kunna innebära att han inte visste vad som fanns i skåpet. Han kanske trodde att det bara var viktiga papper och värdesaker men så var det något mera explosivt. Eller möjligen det där med gengas då även om jag har lite svårt att tro det.

Kolmonoxid utgör den största andelen av de brännbara gaserna i gengas.
Sockerkaka är inte smör bara för att en stor del av kakan utgörs av detta...
Citera
2018-06-01, 20:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sockerkaka är inte smör bara för att en stor del av kakan utgörs av detta...
Det är ju sant men ditt påpekande "Gengas är inte kolmonoxid utan en gasblandning som uppstår vid pyrolys av trä eller kol" hade varit bättre om du hade lagt till att kolmonoxid ingår i den gasblandningen. Utan det tillägget låter det snarast som att kolmonoxid inte skulle ha något alls med gengas att göra.
Citera
2018-06-01, 21:38
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Vad var det som var fel? "Att utföra ett arbete ... yrkesmässig bedömning..." Vad vill du ha sagt med det? Att alla arbeten räknas som yrkesmässig utövning? Det hoppas jag du inte menar för det om något är ju fel, du vet nog vad yrkesmässig utövning är egentligen.

Man får köra hur mycket vinkelslip som helst utan att ha gått utbildningen "Heta arbeten" så länge man inte gör det i sin yrkesutövning på en tillfällig arbetsplats, oftast gäller det byggarbetsplatser. Certet behövs alltså inte för hemfixar-Arne som sågar sönder sin cykel hemma i garaget och inte heller om han gör det åt sin granne i sin grannes garage så länge det inte utförs som en betald tjänst. Inte ens knegar-Kurt som svetsar fartyg på varvet hela dagarna behöver detta cert då det inte är någon tillfällig arbetsplats.

Utbildningen går främst ut på att lära sig undvika att sätta eld på stället där man är och jobbar och jag tvivlar på att man får någon större insikt i risken med att kapa upp ett kassaskåp på denna kurs.
Försök släpp detta nu.

Gå vidare.

Du trasslar in dig dina egna rökridåer.
Ta det inte personligt.
Det är fredag.
Trevlig helg.
Citera
2018-06-01, 22:11
Medlem
Citat:
Det är ju sant men ditt påpekande "Gengas är inte kolmonoxid utan en gasblandning som uppstår vid pyrolys av trä eller kol" hade varit bättre om du hade lagt till att kolmonoxid ingår i den gasblandningen. Utan det tillägget låter det snarast som att kolmonoxid inte skulle ha något alls med gengas att göra.
Gengas är inte kolmonoxid.
Du har uppenbart väldigt svårt att inse att du hade fel.
Citera
2018-06-02, 11:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Försök släpp detta nu.

Gå vidare.

Du trasslar in dig dina egna rökridåer.
Ta det inte personligt.
Det är fredag.
Trevlig helg.
Svara istället på vad som var fel.

Citat:
Gengas är inte kolmonoxid.
Du har uppenbart väldigt svårt att inse att du hade fel.
Fjanterier! Jag har inte fel och du har inte heller fel, jag har inte sagt att gengas är detsamma som kolmonoxid och ingenting mer och du har inte uttryckligen sagt att gengas inte innehåller någon kolmonoxid. Du hade alltså inte rent faktuellt fel i ditt ursprungliga inlägg men det var dåligt formulerat, det är det jag säger.

Jämför: Det sker en explosion med orenad biogas. Någon skriver att det var metan som exploderade. En annan påpekar att biogas inte är metan.

Det är också ett faktuellt korrekt men samtidigt dåligt påpekande då metan är huvudbeståndsdelen i biogas och det de facto var metan som exploderade, bland annat. Ett bättre påpekande vore "Biogas är inte bara metan".

Förstår du detta? Nä, det gör du nog ta mig fan inte men skriv ut den här konversationen och gå ut och fråga tusen tandläkare vad de tycker så kanske polletten trillar ner.
Citera
2018-06-02, 15:58
Medlem
Citat:
Svara istället på vad som var fel.
???
Du skrev att kolmonoxid ÄR gengas. Det ÄR FEL.
Lika fel som att sockerkaka ÄR smör. Eller luft ÄR syre.

Kolmonoxid utgör endast 19-28% av innehålet i gengas så att kalla det "nästan samma sak" är också det fel.

Du avsåg kanske rökgaser eller brandgaser i ditt inlägg - dessa kan som så mycket annat antända när de uppnår sin flampunkt.
Senast redigerad av martinator 2018-06-02 kl. 16:22.
Citera
2018-06-02, 16:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
???
Du skrev att kolmonoxid ÄR gengas. Det ÄR FEL. [...]
Tråden är ju inte så lång så du kan väl citera det inlägget där jag säger det. Annars kan du ta och hålla käften med dina dumheter. Du kan även peka på var jag skrivit "nästan samma sak". Jag tror du kommer att misslyckas för det är bara du i denna tråd som har skrivit det. Det är rätt fult att sitta och hitta på vad andra ska ha sagt.

Redan här ser jag att du citerar som en djävla kratta och svarar på det jag skrev till Nicke08 om en helt annan sak medan du utelämnar det jag skrev till dig. Jag är ju inte särskilt förvånad att just du har problem att förstå vad det är jag invänder mot.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-06-02 kl. 16:44.
Citera
2018-06-02, 16:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
För ett par år sedan dödades någon på den palestinska beskickningen i något östland, kanske i Prag, minns inte riktigt. Dom hade hittat ett gammalt kassaskåp sen kalla krigets dagar, som dom också försökte öppna med vinkelslip.

Det visade sig dock att det gamla kassaskåpet var försåtsminerat, vilket tydligen var vanligt förr, kanske fortfarande är i diplomatkretsar.
Citera
2018-06-03, 14:16
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om man vet vad man gör ja.

Idag har det i lokalpressen framkommit att det inte alls är grannen som är den skadade, utan kassaskåpsägaren själv. Om han kört vinkelslipen i ett skåp fullt med ammunition eller krut så är han precis så dum så att han förtjänade att få en kassaskåpsdörr i plytet.

Det där stämmer dock ej, ägaren till kassaskåpet var inne i huset när det exploderade. Ägaren är ju samma man som fick garaget och husbilen nedbränt. Inte ägde grannen något kassaskåp i mannens nedbrända garage. Det var ett vapenskåp hursomhelst med en del ammunition i. Läget med 30-åringen är dock stabilt nu, så han klarar sig.
Citera
2018-06-03, 16:12
Medlem
Citat:
???
Du skrev att kolmonoxid ÄR gengas. Det ÄR FEL.
Lika fel som att sockerkaka ÄR smör. Eller luft ÄR syre.

Kolmonoxid utgör endast 19-28% av innehålet i gengas så att kalla det "nästan samma sak" är också det fel.

Du avsåg kanske rökgaser eller brandgaser i ditt inlägg - dessa kan som så mycket annat antända när de uppnår sin flampunkt.
Varför tar du inte reda på vem som säger vad innan du hittar på anklagelser. I termer av riktighet och stringens är det skunkjobb som uttryckt sig bäst, medans du formulerade dig som om CO inte alls fanns i gengas (det är den rikligaste brännbara gasen i gengas, efter inert kvävgas i mängd). Det är inte skunkjobb som påstått att det ÄR CO och han har inte heller skrivit att det är "nästan samma sak". Du verkar ju lika puckad som Nicke08 som inte fattar att ingen behöver något jävla cert för att öppna ett kassaskåp. Det är inte en grej ens, och han har fortfarande så fel när han försöker förskjuta frågan till att gälla yrkesverksamhet och heta arbeten.

Gengas är kolmonoxid till en mycket mer meningsfull mening än vad sockerkaka är smör. Det är CO som gör gasen vådlig, det är CO som är den främsta produkten av pyrolys (ju renare, bättre, pyrolys, desto mer CO - beroende förstås på vad det är som pyrolyserar) och CO skulle fungera mycket bättre som drivgas än vad smör fungerar som sockerkaka.
Senast redigerad av DjILY 2018-06-03 kl. 16:15.
Citera
2018-06-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten-Ulph
Det där stämmer dock ej, ägaren till kassaskåpet var inne i huset när det exploderade. Ägaren är ju samma man som fick garaget och husbilen nedbränt. Inte ägde grannen något kassaskåp i mannens nedbrända garage. Det var ett vapenskåp hursomhelst med en del ammunition i. Läget med 30-åringen är dock stabilt nu, så han klarar sig.
Jaha, då var det inte konstigt att det blev problem trots allt. Om det var ett vapenskåp istället för som tidigare påståtts kassaskåp. Och det fanns explosiva ting i detsamma i större mängd. Dom kanske lyckades med att köra vinkelslipens klinga/blad (vad heter det nu...) rakt igenom några patroner och så en större mängd gnistor och varmt slipdamm och annat som grädde på moset. Bra.
Citera
2018-06-12, 20:49
Medlem
Avva66s avatar
Patroner med röksvagt krut exploderar inte med sån kraft, det måste i så fall varit svartkrut, pyrodex eller nåt annat substitut. Klassas som explosivt, lika som tnt eller dynamit. Svartktut brinner mycket fort i luft, så det kan uppfattas som en explosion. Svåra brännskador pga temperaturen det brinner med.
Senast redigerad av Avva66 2018-06-12 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in