Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 06:17
  #13
Medlem
448s avatar
Ja scysst tält som fan och kvalite också och bra pris.
Man kan rulla upp duken och bara sova under insektsnätet också.
Tältet är så pass stort så man får in sina kläder,skor och ryggsäck dit om det inte är för stora grejer , bara en sån sak är värdefull vid dåligt väder och insekter.Är man inte för stor och vig kan man klä på sig där inne.Gött vid skitväder och kunna packa ihop ryggsäcken och bara sticka ut och rulla ihop tältet o dra.

Det finns i två varianter, du skall ha ettan.Jag har mörggrönt men jag tror dom är lime eller blå nu.För stealthcamping grönt.

Annat som är bra och ha med är ett vattenreningsugrör , typ kan dricka typ handtvättvatten från bussars skitiga vattentankar och så liksom bäckar.Bra även vid okänd kvalite på dricksvatten.
Aquamira frontier pro kör jag med men det finns flera.
Förenklar väldigt mycket att slippa tänka på vatten
Citera
2018-05-22, 12:53
  #14
Medlem
Merinoull är överlägset bäst om du inte vill lukta illa. Merinoull har ett naturligt ämne som neutraliserar lukt, dessutom värmer det även när det är blött. Har mycket kläder i merinoull räcker att lufta kläderna sedan luktar dom inte längre. Syntet ska du undvika. Äkta naturmaterial är överlägset. Dom som påstår annat har nog aldrig lämnat stadsparken.
Sedan kompletterar du med ett riktigt bra skalplagg som står mot vatten å vind men andas. Mer behöver du inte ha.
Citera
2018-05-22, 14:33
  #15
Medlem
448s avatar
Ja syntet är för joggingrundan runt lekparken sen luktar man apa.

Merino skulle jag köra med på det riktiga friluftsäventyret eller vinterturen
på grund av högre användarkostnad , han skall vara ute bland folk och fä.

På mina 30-55 dygnsrundor så hade jag 4 par bomullstrumpor, 3 t-shirtar
och 3 kalsonger i bomull.Dessa gav ungefär en vecka mellan tvättar fast man rörde sig
enorma sträckor med enorm packning(33kg snitt) i lika jävlig hetta.
Skulle dom varit i syntet så skulle man fått tvätta varje dag annars skulle fåglar börjat trilla ned från skyn.

Jag köpte lite snygga syntet pike tröjor från en outlet men dom var ju oanvändbara , jag fick posta hem dom efter 1 dag så var dom som en bomull dag 4 , man han inte ens till krogen från campingen typ..
Citera
2018-05-25, 10:47
  #16
Medlem
Eftersom min budget är begränsad och jag nu sitter o väger på köp-knappen ang jack wolfskin tältet så tror jag inte jag kommer att kunna göra för många inköp gällande kläder.

Men skaljacka har jag och några bomulls t-shirts ska jag nog också kunna rota fram.
Köper nog därtill ett merinoull underställ som jag kan ha som buffert när jag ska sova samt under kläder om det blir kallare.

448:
Vad brukar du landa på för packningsvikt om du ska klara dig på egen hand men ej långt ut i vildmarken?

Du råkar inte ha en checklista för packning som du kan pm:a eller lägga upp?
Citera
2018-05-26, 10:05
  #17
Medlem
448s avatar
Haha jag har haft ungefär 33kg i snitt! Men jag hade fiskeutrustning,kamera,vanliga kläder inkluderande blazer för nattklubbsbesök längs bohuskusten,solpanelnoch bohuskusten är dricksvattenfattigt i terrängen så ibland upp till 7kg vatten och då låg man på 36kg vid start på morgonen!


Jag har kört massa mixade turer och jag kan lägga upp en specialskriven packlista åt dig.
Jag bantar ju bort sånt som behövs i skogen som fiskegrejer,solpanel,blazer,jeans,finskjortor,pres sening,såg och anständig kniv.

Kommer om nån dag och blir så många kilon lättare än min
Citera
2018-05-26, 13:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haha jag har haft ungefär 33kg i snitt! Men jag hade fiskeutrustning,kamera,vanliga kläder inkluderande blazer för nattklubbsbesök längs bohuskusten,solpanelnoch bohuskusten är dricksvattenfattigt i terrängen så ibland upp till 7kg vatten och då låg man på 36kg vid start på morgonen!


Jag har kört massa mixade turer och jag kan lägga upp en specialskriven packlista åt dig.
Jag bantar ju bort sånt som behövs i skogen som fiskegrejer,solpanel,blazer,jeans,finskjortor,pres sening,såg och anständig kniv.

Kommer om nån dag och blir så många kilon lättare än min


jag klurade lite på vad jag behövde och det jag kommer att tänka på på rak arm är:

Logi:
Sovsäck
Tält
Liggunderlag

Kläder:
4 par strumpor
4 par kalsonger
4 st bomulls t-shirts
ett par shorts
ett par långbyxor
en skaljacka
en ulltröja
Ett par bekväma vandringsskor
regnbyxor

Accessoarer:
Tandborste
myggmedel
endagslinser
glasögon
pincett
våtservetter
En liten handduk

Övrigt:
Någon lösning med vattenfilter
Vattenflaska för minst 1,5 kg.
En liten spade för toabesök utomhus


redan här känns det som det är mer packning än jag hoppats på tyvärr.
tar gärna feedback på vad jag missar och vad som är överflödigt.


köpte jack wolfskin tältet förövrigt!
Citera
2018-05-26, 23:28
  #19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
jag klurade lite på vad jag behövde och det jag kommer att tänka på på rak arm är:

Logi:
Sovsäck
Tält
Liggunderlag

Kläder:
4 par strumpor
4 par kalsonger
4 st bomulls t-shirts
ett par shorts
ett par långbyxor
en skaljacka
en ulltröja
Ett par bekväma vandringsskor
regnbyxor

Accessoarer:
Tandborste
myggmedel
endagslinser
glasögon
pincett
våtservetter
En liten handduk

Övrigt:
Någon lösning med vattenfilter
Vattenflaska för minst 1,5 kg.
En liten spade för toabesök utomhus


redan här känns det som det är mer packning än jag hoppats på tyvärr.
tar gärna feedback på vad jag missar och vad som är överflödigt.


köpte jack wolfskin tältet förövrigt!

Ja det ser väldigt vettigt ut och tältinköpet var väl det bästa som ger dig möjlighet att
klara av hela grejen med komfort , jag lägger ut min version av packlistan som jag har bantat av sen.

Den är väldigt lik min som du skrev så du är inne på rätt spår att kunna roadtrippa lätt.
Lägger upp den i veckan.
Citera
2018-05-27, 00:27
  #20
Medlem
ska bli intressant.

skrev inte med underställ i min men tänkte att jag faktiskt tar med ett sånt och väljer en tunnare ulltröja istället.

då har jag fler lager och de kallaste kvällarna så har jag underställ, t-shirt, tunn ulltröja, skaljacka. det borde vara ner mot 9-10 grader om man är i rörelse.
Citera
2018-05-28, 09:27
  #21
Medlem
Din packlista ser bra ut och det kan nog bli svårt att få med sig mindre om du nu inte vill köra bara 2 par kalsonger, t-shirts osv.

Bomull är inget vidare för friluftsliv eftersom det tar lång tid för den att torka om man blir blöt/svettig. Nackdelen med syntet är att det luktar illa efter ett tag.
Jag körde syntet t-shirt när jag vandra på Malta. Hade min på 3-4 dagsvandringar i stark sol utan att den lukta illa efteråt. Annars är Ull väldigt värt att investera i. Även ullkalsonger är bra. Kör själv med ullkalsonger från Dilling som jag tycker är väldigt bekväma och bra även om man svettas mycket. Dilling säljer även T-shirts i ull av god kvalité om det är inom din budget.

Vad har du för ryggsäck? Ska du få plats med tält, liggunderlag och allt annat kan det krävas en lite större om du inte vill ha en massa hängandes på utsidan.

Shorts i syntet vill jag slå ett slag för också. Andas bra, torkar snabbt och de jag körde med varje dag i en vecka lukta inte illa.

Lycka till!
Citera
2018-05-29, 15:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Din packlista ser bra ut och det kan nog bli svårt att få med sig mindre om du nu inte vill köra bara 2 par kalsonger, t-shirts osv.

Bomull är inget vidare för friluftsliv eftersom det tar lång tid för den att torka om man blir blöt/svettig. Nackdelen med syntet är att det luktar illa efter ett tag.
Jag körde syntet t-shirt när jag vandra på Malta. Hade min på 3-4 dagsvandringar i stark sol utan att den lukta illa efteråt. Annars är Ull väldigt värt att investera i. Även ullkalsonger är bra. Kör själv med ullkalsonger från Dilling som jag tycker är väldigt bekväma och bra även om man svettas mycket. Dilling säljer även T-shirts i ull av god kvalité om det är inom din budget.

Vad har du för ryggsäck? Ska du få plats med tält, liggunderlag och allt annat kan det krävas en lite större om du inte vill ha en massa hängandes på utsidan.

Shorts i syntet vill jag slå ett slag för också. Andas bra, torkar snabbt och de jag körde med varje dag i en vecka lukta inte illa.

Lycka till!


Tack!

Ja, det är som sagt en budget fråga. Ska kika på lite olika ull alternativ.
Kanske kan testa både bomull och ull och se vad som funkar bäst för mig.

Jag har en större backpacking ryggsäck från haglöfs. Ville egentligen använda en mindre, men å andra sidan känns det bra att kunna ha allt i väskan. Brukar ligga bättre på ryggen då också.

Har haft fullt upp det senaste men kommer återkomma med fler idéer och frågor.
Citera
2018-05-29, 19:23
  #23
Medlem
Isnatts avatar
Ett tips är ju att köpa nya och billiga kläder på vägen om du inte orkar tvätta eller sköta kläderna.
Det är inte ovanligt med svenskar som betalar tiotusentals kronor för att resa och bo i Thailand.
Men släpar med sig sitt gamla nötta jävla badlakan både dit och hem gör dom och så står dom och svettas vid incheckningen över ev övervikt i resväskan
Herregud, det går att köpa på plats och släng skiten sen.
Citera
2018-06-01, 20:11
  #24
Medlem
Jag har fått mitt tält nu.
Sticker ut och gör jungfrunatten nu inatt.

Fick ner tält, liggunderlag, ullfilt, handduk, ulltröja, långbyxor, necessär, vattenflaska, bok och batteribank i cykelväskan utan problem. Lite intressant att känna på vikten också, hoppas att ryggsäcken inte blir mer än 1.5-2.5 kg tyngre än detta.

Ska köpa en sommarsovsäck istället för den 3-säsong:aren jag har, så får jag sova i understället när det bli kyligare.

Har ni några erfarenheter av att kånka på solcells kit för batteriladdning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback