2018-05-18, 17:06
Medlem
Tammers avatar
Om man som jag använder bilen i tjänsten får man en skattefri ersättning från arbetsgivaren på 18,50/mil man kör. Det täcker väl nätt och jämnt driftskostnaderna med bensin, olja, spolarvätska od.
Har gjort, vill säga, när bensinen kostade 12 -14 kronor litern. Nu kostar den över 16, och kan utan vidare stiga till 18-20 kr/litern. Går ju upp med ca 20-30 öre i veckan de senaste månaderna.
Om bensinen kommer kosta 20 kr/liter och man för 18,50 av arbetsgivaren innebär ju detta att jag i själva verket får betala för att köra bil i tjänster, i praktiken kommer man subventionera företagets transporter.
Är detta rimligt, eller kan man anta att Skatteverket kommer höja det skattefria beloppet?
Citera
2018-05-18, 17:11
Medlem
4yoonlys avatar
Satan har det sänkts så mycket. Även om jag aldrig haft detta själv (har haft tjänste/förmånsbil) så 18,50 låter väldigt lite. Var det inte nästan typ (när man räknade allt du kunde dra på skatten) runt 35 kr? vilket då gjorde det (beroende på vilken bil du körde givetvis) ganska "bra".

Eller räknar du enbart milersättning och inte den faktiskt totala ersättning (dvs vad du kan dra av på deklarationen?) eller har jag fattat detta helt fel?
Citera
2018-05-19, 00:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om man som jag använder bilen i tjänsten får man en skattefri ersättning från arbetsgivaren på 18,50/mil man kör. Det täcker väl nätt och jämnt driftskostnaderna med bensin, olja, spolarvätska od.
Har gjort, vill säga, när bensinen kostade 12 -14 kronor litern. Nu kostar den över 16, och kan utan vidare stiga till 18-20 kr/litern. Går ju upp med ca 20-30 öre i veckan de senaste månaderna.
Om bensinen kommer kosta 20 kr/liter och man för 18,50 av arbetsgivaren innebär ju detta att jag i själva verket får betala för att köra bil i tjänster, i praktiken kommer man subventionera företagets transporter.
Är detta rimligt, eller kan man anta att Skatteverket kommer höja det skattefria beloppet?
Oljan kostar runt en femhundring o serviceintervallen ligger på en modern bil på 3000mil. Det gör en milkostnad på 0,17kr
Spolarvätska räknar jag på 24 liter på en normalvinter där man lätt köper en påse på 4 liter för 39kr. Själv betalar jag 29kr.
Det kostar då 234kr/år. Vi delar även detta med de där 3000milen som är normalt i dag o får en milkostnad på 0,078kr.
Så olja o spolarvätska kostar då tillsammans 0,248kr. Vi avrundar uppåt till din fördels skull till 25öre milen.
Då har du kvar att tanka för 18,25kr o i dag så kostade bensinen 16kr/l.
Det innebär med ditt sätt att räkna att din bil drar 1.14 l/mil.
Du har inte funderat på att byta bil? Inte ens en standardVolvo från -00 drar så mkt.

Själv kör jag en överdrivet motorstark bil o min gasfot har inte utvecklats sedan jag var 18 år gammal. Men jag fixar ändå inte att överstiga 0,65l/mil om jag inte lekkör.

OBS att jag nu bara räknat utifrån ditt idiotiska sätt att lägga upp en kalkyl
Citera
2018-05-19, 05:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Oljan kostar runt en femhundring o serviceintervallen ligger på en modern bil på 3000mil. Det gör en milkostnad på 0,17kr
Spolarvätska räknar jag på 24 liter på en normalvinter där man lätt köper en påse på 4 liter för 39kr. Själv betalar jag 29kr.
Det kostar då 234kr/år. Vi delar även detta med de där 3000milen som är normalt i dag o får en milkostnad på 0,078kr.
Så olja o spolarvätska kostar då tillsammans 0,248kr. Vi avrundar uppåt till din fördels skull till 25öre milen.
Du har inte funderat på att byta bil? Inte ens en standardVolvo från -00 drar så mkt.

Själv kör jag en överdrivet motorstark bil o min gasfot har inte utvecklats sedan jag var 18 år gammal. Men jag fixar ändå inte att överstiga 0,65l/mil om jag inte lekkör.

De flesta bilarna har däck.
Sedan tillkommer en kostnad pga värde minskning och slitage och service mm.
Citera
2018-05-19, 12:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De flesta bilarna har däck.
Sedan tillkommer en kostnad pga värde minskning och slitage och service mm.
O jag tror att jag skrev enl hans sätt att räkna?
Citera
2018-05-20, 22:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Jag tänker med så här: jag kör Volvo v 70, drar 0,91 vid blandad körning. Dock kör jag mest i stadstrafik, då dra den mer. Säkert en liter milen = 16 kr/mil om bensinen kostar 16 kr. En vanlig bilservice en gång år ca 5000kr, vilket blir ca 3 kr/mil fördelat på 1500 mil/år. 16 kr för bensinen och 3 kr för service är 19 kr mil. Det är min kostnad,och som ersättning får jag 18,50 kr/mil. Det är alltså en förlust för mig att köra bil i tjänsten.
Citera
2018-05-20, 22:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag tänker med så här: jag kör Volvo v 70, drar 0,91 vid blandad körning. Dock kör jag mest i stadstrafik, då dra den mer. Säkert en liter milen = 16 kr/mil om bensinen kostar 16 kr. En vanlig bilservice en gång år ca 5000kr, vilket blir ca 3 kr/mil fördelat på 1500 mil/år. 16 kr för bensinen och 3 kr för service är 19 kr mil. Det är min kostnad,och som ersättning får jag 18,50 kr/mil. Det är alltså en förlust för mig att köra bil i tjänsten.
Sedär. Du kunde ju. Men vem är så dum att den kör en bil som drar närmare litern om man kör många mil?
Citera
2018-05-21, 00:06
Medlem
Christopher.s avatar
Skattefri ersättning är en ren förlustaffär för de flesta. Breakeven ligger runt 30 kronor milen.
Citera
2018-05-21, 09:46
Moderator
Citat:
18.50 är den skattefria delen av ersättningen, det som din arbetsgivare väljer att betala utöver det måste du betala skatt för. Om din arbetsgivare är så snål att hen inte vill betala mer än den skattefria delen så får ju du ta det med denne.
Du får säga som det är, att du inte vill köra med din privata bil eftersom du får betala för att jobba vilket inte känns rätt osv. Då kanske du får köra en firmabil i tjänsten istället och slipper slita på din egna. Är ag fullständigt avig så är det ju lämpligt att titta efter nytt jobb, det är ju just nu arbetstagarens marknad.
Citera
2018-05-21, 21:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
18.50 är den skattefria delen av ersättningen, det som din arbetsgivare väljer att betala utöver det måste du betala skatt för. Om din arbetsgivare är så snål att hen inte vill betala mer än den skattefria delen så får ju du ta det med denne.
Du får säga som det är, att du inte vill köra med din privata bil eftersom du får betala för att jobba vilket inte känns rätt osv. Då kanske du får köra en firmabil i tjänsten istället och slipper slita på din egna. Är ag fullständigt avig så är det ju lämpligt att titta efter nytt jobb, det är ju just nu arbetstagarens marknad.
Är man oumbärlig på sitt jobb och det dessutom saknas andra som kan göra samma sak kan man förstås försöka förhandla om villkoren. Dock borde ju de 18,50 kr som Skatteverket tillåter som skattefri ersättning på något sätt ha sin grund i de kostnader det innebär att köra egen bil i tjänsten. En kostnad som förändras drastisk med ett stigande bensinpris.
Citera
2018-05-21, 21:50
Moderator
Citat:
Är man oumbärlig på sitt jobb och det dessutom saknas andra som kan göra samma sak kan man förstås försöka förhandla om villkoren. Dock borde ju de 18,50 kr som Skatteverket tillåter som skattefri ersättning på något sätt ha sin grund i de kostnader det innebär att köra egen bil i tjänsten. En kostnad som förändras drastisk med ett stigande bensinpris.

En bil som kostar 18.50:- per mil är en riktigt billig bil, en normal familjekombi kostar runt 35-50:- per mil de första åren, varav endast kanske 10:- handlar om bränsle.

Har du ens tagit upp saken med din ag? Det finns inte nåt som säger att 18.50 :- ska täcka vad en bil kostar, det är den skattefria delen av ersättningen, din ag får betala dig hur mycket som helst, men det blir skatt för både dig och ag på överskjutande belopp.

Om du är missnöjd med det din ag betalar så ska du förstås ta upp det med denne. Om det är nån gång du har möjlighet att påverka det så är det nu, det var länge sedan vi hade så bra tryck på arbetsmarknaden som nu.
Citera
2018-05-21, 22:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Det är inte Skatteverket som bestämmer beloppet. Det är inskrivet i 12 kap inkomstskattelagen. Således en fråga för vår lagstiftande församling, dvs riksdagen.

Därmed torde hoppet om förändring vara om möjligt ännu lägre än det hade varit om Skatteverket kunnat ändra efter eget tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in