Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Om man som jag använder bilen i tjänsten får man en skattefri ersättning från arbetsgivaren på 18,50/mil man kör. Det täcker väl nätt och jämnt driftskostnaderna med bensin, olja, spolarvätska od.
Har gjort, vill säga, när bensinen kostade 12 -14 kronor litern. Nu kostar den över 16, och kan utan vidare stiga till 18-20 kr/litern. Går ju upp med ca 20-30 öre i veckan de senaste månaderna.
Om bensinen kommer kosta 20 kr/liter och man för 18,50 av arbetsgivaren innebär ju detta att jag i själva verket får betala för att köra bil i tjänster, i praktiken kommer man subventionera företagets transporter.
Är detta rimligt, eller kan man anta att Skatteverket kommer höja det skattefria beloppet?
Oljan kostar runt en femhundring o serviceintervallen ligger på en modern bil på 3000mil. Det gör en milkostnad på 0,17kr
Spolarvätska räknar jag på 24 liter på en normalvinter där man lätt köper en påse på 4 liter för 39kr. Själv betalar jag 29kr.
Det kostar då 234kr/år. Vi delar även detta med de där 3000milen som är normalt i dag o får en milkostnad på 0,078kr.
Så olja o spolarvätska kostar då tillsammans 0,248kr. Vi avrundar uppåt till din fördels skull till 25öre milen.
Då har du kvar att tanka för 18,25kr o i dag så kostade bensinen 16kr/l.
Det innebär med ditt sätt att räkna att din bil drar 1.14 l/mil.
Du har inte funderat på att byta bil? Inte ens en standardVolvo från -00 drar så mkt.
Själv kör jag en överdrivet motorstark bil o min gasfot har inte utvecklats sedan jag var 18 år gammal. Men jag fixar ändå inte att överstiga 0,65l/mil om jag inte lekkör.
OBS att jag nu bara räknat utifrån ditt idiotiska sätt att lägga upp en kalkyl