Citat:
Ursprungligen postat av
Drapåtrissor
I några reportage vill SVT belysa hur Reinfeldts inbjudna gäster tränger ihop sina jättefamiljer i små lägenheter i Borlänge. En familj på elva personer trängs t.ex i en tvåa etc. Men hav tröst för nu lovar stadens enväldiga kommunalpamp Jan Bohman (S) att bygga bort problemen. Att skaffa fler barn när det inte finns plats ens för dom man har är det ansvarsfullt och något som ska uppmuntras?
http://svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/de-lever-elva-personer-i-en-tvarummare
Men ur samma reportage:
Kod:
Familjen berättar att de hade ett större hus i Somalia.
[...]
– Det finns inget som inte fungerar. Det är bara lägenheten som inte är anpassad för oss, annars har vi kul här, säger Abdulkadir.
Alltså, det ingen nåd på dem, tycker jag. De hade ett större hus i Somalia, men det är i Sverige som saker fungerar.
Men det är väl inte Alllah, haram eller halal som fixar saker hemma, eller? Har inte pappan lärt barnen hur man fixar grejer hemma? Jag ringer inte till hyresvärden eller rörmokaren om jag behöver byta packningen i kranen, det fixar jag själv, tar ju typ 1-2 minuter. Ja, och lite anda mindre saker hemma.
Alltså vad skönt det är att leva när andra jobbar och fixar allt åt dig. Ska vi skita i Sverige och dra någon annanstans där andra fixar allt åt oss? Vi kan bara ta en cocktail och gnälla lite att det väl görs alldeles för lite för oss. Får jag så här ordnat, då kan jag börja gå i kyrkan varenda dag, inte bara på söndag eller fredag. Ja, till och med i all otid då jag ombeds att söka jobba, lära mig om samhället eller lära mig språket. Det kan jag skita i - ordna allt, blir ni för jobbiga så ska jag gå i kyrkan.
Varför tar vi bort ansvaret från vuxna människor? Varför ska vi ta på oss allt detta?
Huset fungerade inte i Somalia? Så synd, kom till Sverige vi ordnar allt och det är vi som passar oss för dig.
Varför ställer man inte frågan "Vad hade du gjort för att ditt hus skulle fungera?"
Hallå, det är ingen här som skulle tycka synd om en svensk som hade svarat "Jag orkade inte". Fine, men det är ditt beslut. Så vill du leva.