Citat:
Ursprungligen postat av
flipflap
1 nej
2 Män är starkare än kvinnor, generellt
3 Män "måste" inte vara starkare än kvinnor.
I Försvaret finns mängder av kvinnor vilka är starkare än genomsnittet av män.
Jag tolkar det du skriver som att du ligger rätt bra i linje med mitt förslag att ha samma krav för män och kvinnor, även om du talar emot dig själv litegrann.
1) Du säger nej till könsneutrala krav samtidigt som du hävdar "att det finns mängder av kvinnor som är starkare än genomsnittet av män". Så varför ha lägre krav på kvinnorna? Om något så skulle ett gemensamt krav höja statusen på kvinnorna i kåren då de inte särbehandlats bara för att de är kvinnor.
2) Du har rätt, män är generellt sett starkare än kvinnor. Men som jag nämnde inledningsvis så funkar det alldeles utmärkt för kvinnor med styrkekravet 3 att arbeta som poliser. Varför kan då inte en man med samma styrka (3) fungera som polis?
3) Jo, med nuvarande krav MÅSTE män vara starkare än kvinnor för att bli antagna till utbildningen. Får intrycket att du anser att det inte borde vara så. Så även här håller du med mig: med samma (lägre) krav för båda könen så måste inte männen vara starkare än kvinnorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
flipflap
1 Varför är DU fixerad vid en individs styrka?
2 Kan vi låta människor välja karriär efter sin förmåga, sin kunnighet och efter vad de vill?
Blanda inte in snoppar och snippor är du snäll, du fattar ingenting.
1) Det är inte en "fixering" utan naturligt att olika yrken har olika krav. Detta för att både skydda individen i sin yrkesutövning och för att säkerställa kapaciteten att hjälpa andra.
Åtminstone jag skulle bli väldigt besviken om brandmannen som kommit för att rädda mig inte kan ta sig upp för trappan med sin rullstol då det saknas ramp. Det är inte hat och förtryck mot rullstolsbundna utan sunt förnuft att kraven hindrar dem från att bli brandmän.
2) Ja, folk ska kunna välja karriär utifrån kompetens, förmåga och vilja. Inget i det jag föreslår hävdar något annat. Och det är just dagens särbehandling som jag vänder mig emot. Med mitt förslag så blir kraven könsneutrala. Så jag håller med dig, blanda inte in snoppar och snippor!
Edit: stavning